Kia: Diesel alebo hybrid? To sa ešte uvidí...

Povedzte nám niečo o motoroch pre nový model Kia Stinger. Čím sú zaujímavé a čím sa odlišujú od motorov v iných modeloch Kie?

Šesťvalcový motor vychádza z existujúcej rodiny Lambda, po prvý raz však má preplňovanie dvoma turbodúchadlami. Je to V6, má objem 3,3 litra, priame vstrekovanie a turbodúchadlo pre každý rad valcov. Dvojlitrový preplňovaný motor z radu Theta, je už známy z iných modelov. Je však nakalibrovaný na potreby nového modelu, by vyhovoval zo stránky reakcií na plyn, aj emisií. V Európe bude 2,2-litrový diesel zrejme najpopulárnejší.

Bude Stinger dostupný aj ako plug-in hybrid?

V Ženeve sme vystavili plug-in hybridy na báze modelov Niro a Optima SW, takže táto technológia má u nás pevné miesto. Či ju však uvedieme aj do Stingeru, na to si musíte počkať.

Michael Winkler, šéf vývoja motorov Hyundai-Kia v Európe a Kia StingerMichael Winkler, šéf vývoja motorov Hyundai-Kia v Európe a Kia Stinger

Sú hybridy reálnou alternatívou k naftovým motorom?

Elektrifikácia pohonného reťazca je silný trend. Musí sa však prispôsobiť zákazníkom, musí to byť riešenie, ktoré si niekto kúpi. Keď sa pozrieme na malé autá, bolo by zrejme veľmi náročné udržať si primerané náklady a cenu. Avšak v modeli Niro máme platformu, ktorá je špeciálne navrhnutá na elektrifikované pohony, máme z neho hybrid a dobíjací hybrid, a elektrifikácia tu už začína byť zaujímavá. Výzva teda znie: elektrifikácia primeraná modelu a za cenu, ktorú si zákazník môže dovoliť. Áno, vidíme hybridnú technológiu ako zaujímavý spôsob redukcie emisií CO2, ale v Európe bude diesel stále relevantný.

Sú tu však snahy európskych miest zakázať vjazd s naftovými motormi. Nebudú teda hybridy lepšou investíciou do budúcnosti?

Na toto môžem len ťažko teraz odpovedať. Spomenuli ste legislatívu, ktorá môže viesť k výraznej zmene správania zákazníkov. Myslím si, že potrebujeme stabilnejšiu legislatívu, aby sme mohli vyvíjať autá primerané trhu. Preto je teraz veľmi ťažké povedať, či je správne riešenie diesel alebo hybrid. Ako som už spomenul, treba brať do úvahy aj peniaze. Musíme ponúkať produkt, ktorý si zákazník chce kúpiť a môže si ho dovoliť. A v tomto momente je diesel cenou stále atraktívnejší, pretože akumulátory pre hybridy sú ešte stále drahé. Uvidíme však, aká bude budúcnosť.

Majú ešte spaľovacie motory potenciál splniť ešte prísnejšie budúce emisné normy?

Keď hovoríme o emisiách, súčasná technológia zodpovedajúca norme Euro 6c je dosť čistá. Od septembra príde nová legislatíva Real Driving Emissions (RDE), takže všetky autá budú musieť spĺňať laboratórne hodnoty aj na skutočnej ceste. V poslednej tretej verzii RDE sa vyžaduje aj studený štart a jazda v meste. Emisné predpisy sú preto podľa mňa dosť prísne. My ich budeme spĺňať. Ďalšie emisné normy sa budú zameriavať na redukciu CO2, a pri tom už musíme myslieť na elektrifikáciu, čo bude silný trend.

Považujete elektrický dojazd súčasných plug-in hybridov za dostatočný? Je potenciál na jeho predĺženie?

Úlohou týchto áut je pohybovať sa bez emisií v mestách, a keď idete na dlhšiu cestu, tak máte k dispozícii spaľovací motor. S dojazdom 50 až 60 kilometrov dokážeme pokryť potreby väčšiny zákazníkov. Keď to zoberiem zo svojho pohľadu, každý deň dochádzam z Wiesbadenu do Rüsselsheimu, čo je vzdialenosť asi 25 km, vrátane diaľnice. Takže z môjho pohľadu je 60 kilometrov dostatočná hodnota. A keď ideme na víkend k starým rodičom, tak už potrebujem spaľovací motor. Podľa mňa je úskalím elektrifikácie cena akumulátorov a dojazd je priamo úmerný tomuto parametru. Ak chcete dlhší dojazd, musíte zväčšiť kapacitu akumulátora.

Michael Winkler, šéf vývoja motorov Hyundai-Kia v EurópeMichael Winkler, šéf vývoja motorov Hyundai-Kia v Európe

Plánuje Kia aj nejaké čisto elektrické modely?

Všetko smeruje k elektrickým autám. Soul EV ponúkame už niekoľko rokov, takže túto technológiu dobre poznáme. Teraz však nemôžem povedať, či a kedy prídu aj ďalšie elektrické modely. Musíte byť trpezliví.

Je ešte nejaký potenciál zmenšovania objemov spaľovacích motorov, najmä v menších modeloch?

Keď sa pozrieme na cee‘d, tak litrový motor je zrejme maximum. Neviem si predstaviť v tomto aute menší motor. Keď však ideme do nižších segmentov, ako napríklad Rio, tak tu je potenciál ísť do ešte menších motorov. Musíme si však položiť otázku, či to má zmysel.

Má ešte nejaký potenciál aj atmosférický motor, alebo budú všetky preplňované?

Je to otázka, aký potrebujete mix verzií, aký je cieľ v oblasti CO2 a celkovo emisií. A tiež, ako som už spomenul, musíte brať do úvahy aj zákazníkov a ich možnosti. Pri atmosférických motoroch je výhoda nízkych výrobných nákladov, takže ako základná verzia to bude pokračovať, ale väčšina ponuky bude preplňovaná.

Uvažovali ste aj nad inou technológiou preplňovania ako turbodúchadlo?

Priebežne overujeme rôzne technológie. Pred pár rokmi sme mali štúdiu Kie Optima so 48-voltovou elektrickou sústavou a elektricky poháňaným dúchadlom. Ale v súčasnosti je najmä z pohľadu spotreby, najlepším riešením turbodúchadlo.

Ako sa staviate k tomu, že niektoré automobilky začali montovať filter pevných častíc aj k benzínovým motorom? Je to z pohľadu konštrukcie motora problém?

Emisie častíc sú známym problémom predovšetkým dieselových motorov, preto je technológia filtrov pevných častíc pomerne rozšírená. Čoraz prísnejšie emisné predpisy sa však týkajú aj benzínových motorov a rovnako ako v minulosti budeme pripravení na novú legislatívu. Samozrejme, má to svoje úskalia. Musíte myslieť na to, kam každý jeden takýto prvok uložíte. Pri benzínových motoroch to znamená aj zvýšenie spätného tlaku, pretože vo výfuku máte ďalšiu takpovediac prekážku. To vedie k zvýšeniu klepania, preto sa to nesmie zanedbať.

Michael Winkler, šéf vývoja motorov Hyundai-Kia v EurópeMichael Winkler, šéf vývoja motorov Hyundai-Kia v Európe


GALÉRIA - 7 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ