KIA Ceed: Menej apostrofov, viac schopností

Kiu Ceed určite nemusím predstavovať. Ale viete čo, ja to skusím. V roku 2007 prerazila jej prvá generácia na európsky trh ako prvé kórejské auto, na ktoré sa dalo pozerať a nechceli ste z neho v panike vybehnúť už po pár minútach. Z vlastnej skúsenosti mám ešte pár poznatkov: Vedela byť aj nedotáčavá, ale jej pasívna bezpečnosť bola na vynikajúcej úrovni. Nepýtajte sa ďalej. Ostatnému svetu poslúži snáď len pripomienka, že to bolo asi najlepšie vyzerajúce, cenovo dostupné auto Top Gearu.

Druhá generácia potom pôvodný recept len oprášila a pridala trocha šarmu a použiteľnosti. No a teraz nastal čas na generáciu tretiu, kvôli ktorej sme dnes tvrdo makali na medzinárodnom raute Kie v Mníchove. A okrem Créme brulée a pšeničného piva strhli plachtu aj z dvoch exemplárov Ceedu tretej generácie. Čítate správne, Ceedu. Nie cee'd-u, ako to bolo doteraz: Ten absolútne nezmyselný apostrof konečne zmizol.

Čo tiež z Ceedu zmizlo, okrem apostrofu a plachiet, je akýkoľvek dojem nesofistikovanosti. Ceed už na prvý pohľad pôsobí veľmi premyslene - jej dizajn sa prispôsobil štýlu, ktorý nastavil už vlajkový Stinger. K tomu mu pomohli napríklad predné a zadné Full-LED svetlá, efektné, 17-palcové ráfiky či vyvážené proporcie, ktoré inžinieri z Kóreje docielili trocha väčším zadným previsom. Zozadu tak nový Ceed pôsobí príjemne ťažkopádne.

Motorová (r)evolúcia

Obkecávať dizajn však naozaj netreba, tak či tak k tomu nepoviem viac ako Peter Schreyer a Gregory Guillaum, ktorí novinku nakreslili. Pozrime sa skôr do útrob karosérie, kde sa udiali najväčšie zmeny.

Pod kapotou Ceedu budú pracovať spočiatku dva benzínové motory. Pre veľa ľudí bude dobrou správou, že základnou motorizáciou naďalej zostala jednoduchá, benzínová 1,4 MPI. Nad ňou sa posadzil malý, no slušne prepĺňaný 1,0 T-GDi s výkonom 120 koní a na vrchole ponuky stojí štvorvalec 1,4 T-GDi "Kappa" so 140 konskými silami.

Úplne nový je turbodieselový motor s označením U3. Pod týmto kódom sa skrýva štvorvalec s objemom 1,6 litra a obchodným označením CRDi, s dvomi výkonovými verziami: bude mať buď 115, alebo 136 koní. A pekných 280 newtonmetrov ktútiaceho momentu. Ozaj, keby vás zaujímalo, čo sa nachádza vzadu za nápravu, dal som si tú námahu, kľakol si na kolená a zistil, že multi-link je tam ako pri 1,4 T-GDi, tak aj pri 1,6 CRDi.

Dáva bacha za vás

Totálne sa zmenil aj interiér. Ten dostal veľký, dotykový touchscreen s niečím, čomu hovoria "plávajúci dizajn". Napriek tomu, že pláva maximálne podobne ako DiCaprio na konci Titanicu, to interiéru neuberá na pocite veľkej hodnoty. To je napríklad oblasť, v ktorej súčasný Cee'd trocha zaostával - predsa, už má svoje roky.

Najväčšie novinky nás ale čakajú v asistenčnej výbave vozidla. Nový Ceed zvláda autonómne riadenie druhého stupňa. Akokoľvek husto to znie, v praxi to znamená, že jeho aktívny tempomat dokáže udržiavať automobil v jazdnom pruhu, pričom v súbežnom pruhu hľadá vždy dostatok miesta na to, aby sa mohol zaradiť - to všetko do rýchlosti 130 km/h. A tiež vám povie, že máte ísť na kávu, keď na vás vidí, že skrátka máte dosť. 

A posledná horúca novinka? Aktívna aerodynamika. V pakete ECO vie totiž Ceed zatvárať a otvárať klapku za maskou chladiča podľa potreby, vie teda tok vzduchu zefektívniť.

Ste zvedaví podobne, ako ja? Okej, no všetci si budeme musieť počkať približne na jún tohto roka. Práve vtedy sa totiž Ceed má dostať do showroomov. A ešte jedna vec: záruka na 7 rokov alebo 150 000 kilometrov sa nemení.


GALÉRIA - 34 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ