Fakt zbytočne veľký test KIA Ceed: To chceš

Musím sa priznať, mám jeden obrovský problém. Som chronický nestíhač a spôsobuje mi to problémy všade, kam (neskoro) prídem. Moji blízki (a vlastne aj ďalekí) známi jednoducho vedia, že akonáhle sľúbim svoj príchod na miesto určenia na jednu hodinu poobede, stopercentne prídem minimálne o pol druhej. Čo je horšie, nevyhnem sa tomu ani v práci - a to už zo mňa robí skutočného idiota. Fakt ale netuším, ako je možné, že niekto dokáže niekam prísť na deviatu. Ja sa totiž ešte o štvrť na desať trmácam električkou a stane sa to totálne bez ohľadu na fakt, že si dám budík o pol ôsmej, štvrť, alebo na siedmu. Skrátka furt meškám.

Jednému by sa mohlo zdať, že táto moja deformácia je jednoducho neprekonateľná a iný už nebudem. A zmieril som sa s tým už takmer aj ja sám. Po tom, čo poznám príbeh koncernu KIA a Hyundai však skutočne verím tomu, že sa veci meniť dajú. Zoberte si, že ešte pred desiatimi rokmi vyrábali autá, z ktorých si ľudia robili vyslovene prču. Spomeňme napríklad na Sephiu, Pride a možno trocha aj na prvé Picanto. A aj keby ste boli úplní fetišisti, v Opiruse by sa vám asi tiež nechcelo ukazovať na verejnosti.

Community of Europe, with European Design

Lenže potom prišiel Cee'd a všetko sa zmenilo. Boha, fakt všetko. Nasadili sedemročnú záruku, ako znak toho, že to s kvalitou myslia vážne. O.K., pekný marketing. Lenže prvý Cee'd ešte aj dobre vyzeral a dobre jazdil, bol relatívne plný výbavy a chvíľu na to prišla druhá generácia. BANG. Opäť fajné tvary, ktoré obalili fungujúcu a dokonca aj nadpriemerne spoľahlivú techniku. Potom nový Sportage, svojský Soul, vydarená Optima a dotiahnuté Sorento. A teraz prichádza posledná rana do ksichtu neprajníkom. Nový Ceed, ktorý vyzerá skrátka perfektne a odhodil z názvu aj ten otravný apostrof.

Hej, no. Ceed je asi tak kórejský, ako sú Slovakia Chips slovenské (veď sa pozrite na zadnú stranu obalu sami). Ako (určite) tušíte, nadpisom tejto kapitoly sa snažím upriamiť na samotný význam slova Ceed. Je to skratka frázičky Community of Europe, with European Design, voľne niečo ako "Z európskej komunity, s európskym dizajnom". Ako som si totiž všimol, málokto tuší, že Ceed sa nielenže vyrába u nás v Žiline, ale aj navrhuje a konštruuje v nemeckom Frankfurte. A čo to znamená v praxi? Ceed jazdí, brzdí, zatáča a vyzerá ako európske auto, pretože aj JE európske auto. Je slovenskejšie ako Slovakia Chips a ešte k tomu nie je ani SUV, takže s ním nemám ani principiálny problém. To trvalo, že.

Prvý kultúrny šok môže pre neznalého nastať už po nasadnutí dovnútra. Priznávam, Cee'd minulej generácie mal v tejto disciplíne menšie slabiny, no tým dobám je teraz koniec. Introš je precízne spracovaný, plný príjemných materiálov a čudujsasvete, vonia. Nie novotou a ftalátmi ako napríklad trojnásobne drahšie BMW X2, skutočne vonia. Poviete si, okej, stáva sa, zabuchnete dvere a Ceed síce v najvyššej výbave, ale za stále prijateľných 25 000 € elektronicky pritiahne sedadlo vodiča k volantu. V strede palubovky svieti nový, hodnotne pôsobiaci a až 8" dotykový touchscreen s fajnovým rozlíšením, bleskovými reakciami, podporou Apple CarPlay a Android Auto a výbornou zadnou kamerou. Ozaj, hovoril som už o bezdrôtovom nabíjaní smartfónu, AUX vstupe alebo slotu (nie toho Slotu) na USB, či sekundárne USB nabíjanie a klasickej 12V prípojke k palubnej sieti?

Lenže nie je to len konektivita, čo robí dnešný dobrý introš dobrým introšom. Sú to aj malé, no potešeniahodné fičurky, ako napríkald vyhrievané sedadlá, ktoré ale môžete aj odvetrávať. Pripomínam, že sme stále v nižšej strednej triede, navyše v jej neprémiovom sektore. Nechať si vyhrievať je možné aj vaše mozolmi opradené (práca šľachtí, nie?) dlane na dobre sa držiacom multifunkčnom volante, ktorý toho zvláda naraz asi toľko, ako indický boh Višnu. Ten velí okrem riadeniu, ku ktorému sa ešte dostaneme, aj výbornému ozvučeniu od takej jednej renomovanej firmičky, čo si hovorí JBL. Aby som zasa len nechválil, trocha je ho v slabšie odhlučnenom Ceede škoda. Do faceliftu by som poprostil trocha akustickej výplne do dverí, tých pár kíl navyše všetci prežijeme. Dobre, minimálne my, audiofilovia.

S priestorom na zadných sedadlách je to popravde tiež trocha zložitejšie, než ako to je vo všetkých tých prerastených SUV-čkach, ktoré sa mi bežne dostávajú pod ruku. Na kolená je tu miesta dosť, s tým nie je žiaden problém. A päť ľudí sa tam skutočne zmestí, no v priečnom smere by vraj podľa echa spolusediacich potrebovali zadné sedadlá Ceedu väčšie množstvo dostupnej intimity. Akoby nestačilo, že sú vyhrievané. Lenže za nimi je ešte batožinový priestor, ktorý má slušný objem 395 litrov a príjemný tvar, aj nakladaciu hranu. Po sklopení sedadiel objem narastie na 1291 litrov, that ain't bad, too.

And European Ride Quality

Testovaný Ceed mal pod kapotou najsilnejší civilný motor, aký si zatiaľ v Ceede viete dovoliť: Známu koncernovú jednaštvorku T-GDI, akú poznáme aj z Hyundai i30. Má pekných 103 kilowattov, a.k.a. 140 koní, ktoré podopiera ešte 242 krútiacich momentov.

Tie putujú na predné kolesá buď cez šesťstupňový manuál, alebo, ako v našom prípade, sedemstupnňový dvojspojkový automat DCT z vlastnej produkcie. Toto kombo funguje v Ceede naozaj perfektne, až tak, že som mal pocit, akoby nám KIA podsunula na testovanie auto s trocha väčším výkonom, ako deklarovaných 140 koní. Neskôr však prišlo uzemnenie, keď som si uvedomil, že tento dojem pravdepodobne spôsobuje najmä sprevodovanie automatickej prevodovky, ktoré je na prvých stupňoch krátke asi ako Druckerove ministrovanie. 

Poďme k samotnej jazde. Ako som už spomenul, pohonná jednotka je veľmi živá a mŕtvy rozhodne nie je ani jej zvukový prejav. Celkom o jej existencii pod kapotou viete a síce mi možno nebudete veriť, ale myslím, že sa mi podarilo asi dvakrát aj vystreliť z výfuku. Na ceste drží ako priklincovaná, sčasti vďaka 225/45 R17 pneumatikám a sčasti preto, lebo to nie je SUV - ale predovšetkým preto, že jej podvozok je naladený na dnešné pomery relatívne tvrdo. Teda nie tvrdo. Práveže nie prvoplánovo tvrdo  - prudké nerovnosti ho nerozhodia, a keď sa nechá rozhodiť v zákrutách, tak skutočne len po ťažkej provokácii. A čudujsasvete, inklinuje k pretáčavosti.

Dočítali ste až sem? GRATULUJEM, a mám pre vás sladkú odmenu! Demoverziu toho, čo com o Ceede napísal, som totiž postupne nahrával na Instagram - a verte mi, určite to nebolo posledný krát. Ako by povedal klasik, tento chlapec totiž ľúbi pozornosť. 

Tak oné, hen, kukaj sem:

Hej, a aby som nezabudol. Verdikt?  Nový Ceed výborne vyzerá, od prvého impulzu je jasné, že má dynamické srdiečko a je to troška extrovert. Keď je ale treba, dokáže aj zapadnúť a nekričať, alebo previezť socialistickú skriňu či piatich ľudí niekam ďaleko a v relatívnom komforte. Zároveň ponúka výborné audio a perfektné sedenie na sedadlách aj na ceste. A to chceš. Minimálne ja to chcem.

Buď ako ja. A staraj sa oň, aby som si ho potom od teba kúpil.


GALÉRIA - 31 obrázkov

3 KOMENTÁRE

  1. Creep| 28.11.2018 18:47

    Neviem ako to funguje,preto som sa pýtal. Ja ,že dôjdeš k importérov vyberieš trebárs zo štyroch áut a testuješ. Dík za odpoveď. 👍👍

    Creep| 28.11.2018 17:49

    Prečo robíte testy len s full výbavou?? Je to krásne auto určite,nič proti kii ale čo tak skúsiť test tej najlacnejšej výbavy?? Nemyslím teraz len Kiu ale väčšinou tastovacích áut je vo full výbave. 😉😉

    1. František Pisarovič| 28.11.2018 17:57

      "...ale väčšinou tastovacích áut je vo full výbave. 😉😉" Milý Creep, sám si si odpovedal. Na výber testovacích áut má dosah tak maximálne importér, nie my. Takže ak by som si chcel otestovať nový Ceed v základnej výbave, musel by som polovicu elektroniky systematicky pooblievať kokakolou. Ale to by bola tak troška škoda auta a v neposlednom rade aj kokakoly, a nezarábam toľko, aby som si to vedel dovoliť 😅

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ