Kauza filter pevných častíc

Mali by sa vodiči báť ďalšieho strašiaka alebo to nakoniec s „vypaľovaním” nebude také horúce? Práve pred rokom začali automobilky povinne montovať do nových vozidiel jazdiacich na benzín filtre pevných častíc (GPF), aby mohli byť autá homologované na území Európskej únie. Výrobcovia nás upokojujú a tvrdia, že teplota spaľovania benzínu je omnoho vyššia, preto nebude problém s vypaľovaním, ako je to v prípade dieselových motorov. „Na druhej strane menšia veľkosť častíc spaľovaného benzínu vyžaduje omnoho hustejšie sito, čo prinajmenšom „teoreticky” neveští nič dobré. Pretože bez ohľadu na štýl a rýchlosť jazdy sa každý filter skôr či neskôr určite upchá,” povedal Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto Service.

Niektorí majitelia áut s naftovými motormi si s tým v minulosti poradili tak, že filter pevných častíc odstránili. Na technických prehliadkach na to nikto neupozorňoval a nebolo to možné rozpoznať predovšetkým s ohľadom na absenciu účinných kontrolných nástrojov. To sa v súčasnej dobe mení. Kontroly sú detailnejšie, diagnostici majú zodpovedajúce vybavenie a pokuty za porušenie sú vysoké. Napríklad české cesty brázdi špeciálne zariadenie, ktoré meria emisie priamo na mieste alebo v Rakúsku môžu zase vodiči za odstránený filter zaplatiť až 5 000 eur.

Začnú sa filtre montovať naspäť? Časť vodičov bude mať isté problémy. Nový originálny filter stojí veľa peňazí. Sú dostupné lacnejšie náhrady, ale tie majú vo väčšine prípadov neznámy pôvod a montáž takého filtra sa môže odraziť na kvalite a výsledkoch. „Nie všetci vodiči vedia, že filtre pevných častíc je možné úspešne regenerovať. Takúto službu ponúkame v našich servisoch. Regenerácia obnoví účinnosť filtra na úrovni 98 %. Filter je možné regenerovať už od 100 eur plus náklady na demontáž a montáž závisia na konkrétnom modeli auta a type filtra,” dodal Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto Service v Českej republike a na Slovensku.

Mali by mať vodiči nejaké obavy týkajúce sa filtra pevných častíc v benzínových motoroch? Vodiči by mali dbať hlavne na dobrú kondíciu zapaľovacích sviečok, meniť správne a pravidelne v závislosti na intenzite používania auta a počte najazdených kilometrov vzduchový filter a používať motorový olej, ktorý má znížený obsah sulfátového popola. „Keďže sa jadro GPF filtra u benzínového motora zahrieva už pri 2 500 otáčkach na teplotu cca 600 °C, pri ktorej prebieha proces samočistenia, nemalo by dochádzať k problémom známym s DPF, čiže k upchávaniu kanálikov po niekoľkých desiatkach kilometrov jazdy mestom,” poznamenal Lukáš Czauderna.


GALÉRIA - 4 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ