Jeep Wrangler: Terénny mohykán

Mnohé automobilky nosné modely menia, skúšajú, laborujú. Niekedy meno zostáva, len sa trošku podstata mení. Jeep Wrangler ako keby bol iný. Ako keby sa rokmi len faceliftoval lebo základná koncepcia aj hlavné optické vlastnosti zostávajú rokmi nezmenené. Právom si medzi fanúšikmi terénnej jazdy vyslúžil status kultový a rovno takmer aj nesmrteľný. A vzhľadom na meniace sa pomery automobilov súčasnosti ho môžeme spokojne počastovať výrazom mohykán, (takmer) posledný z rodu.

Jednoduchá logika

               V skratke asi takto – dve tuhé nápravy, rámová konštrukcia s „otvorenou“ karosériou a možnosťou domontovania strechy (pevná alternatívne plátenná) aj celých dvier so sklopným čelným oknom. Blatníky trčia z karosérie, predná kapota sa smerom dopredu zužuje, na maske chladiča je sedem otvorov (vždy). A to je oficiálne na svete od roku 1986, slušne nadčasové auto (podobne ako legendárna Praga V3S 😊). Len úvod a pôvod je trošku nejasne zahmlený či skôr „odhadovaný“.

Hovorí sa

               Myšlienkový počiatok zrejme treba hľadať až v časoch 2. svetovej vojny. Praotec sa volal Willys, výsledok požiadavky na ľahké štvorkolesové armádne vozidlo. Nikde v týchto časoch sa po prvý krát objavil aj výraz „džíp“ alebo „jeep“. O tom, ako to presne a naozaj bolo sa vedú takmer báje. Niekto tvrdí, že to nejakému vojakovi vykĺzlo z úst, niekto hovorí zase o tom, že išlo o slangové pomenovanie jedného z adeptov na celkové „víťazstvo“ pôvodného vojenského zadania – Ford GP alias džíp. Nakoniec sa z trojice adeptov najviac tešil práve Willys, avšak svoje prsty v tom mal aj Ford. V podstate nakoniec išlo o spoločný projekt (detailnejší rozbor je však na samostatný článok). Po skončení vojny spoločnosť Willys ďalej v produkcii civilných verzií Jeep CJ (CJ-7, Civilian Jeeps), neskôr produkciu prebrali spoločnosti Kaiser-Jeep a American Motors Corporation (AMC).

Éra menom Wrangler

               Práve AMC sa vývojovo podpísalo pod novodobé vnímanie jeepu, džípu. Premiéru mal v roku 1986, aj keď už pod krídlami nového majiteľa, spoločnosti Chrysler. Prvú generáciu poznáme pod skratkou YJ a chcela prilákať viac „cestných“ fanúšikov. Na rozdiel od CJ-7 bolo YJ komfortnejšie (malo širšie listové pružiny) s nižšou svetlou výškou. Najväčším optickým rozdielom bolo použitie obdĺžnikových svetlometov namiesto okrúhlych. Mriežka chladiča však v podstate zostala nedotknutá.

               V roku 1996 YJ vystriedala generácia TJ. Priniesla návrat k typickým okrúhlym svetlometom, ale aj dve výrazné technické zmeny. Listové pružiny vystriedali vinuté a v roku 2004 pribudla dlhšia verzia Unlimited (označovanú aj ako LJ). Zároveň ide o poslednú generáciu, ktorá mala čo-to spoločné s pôvodným návrhom AMC.

               Tretiu generáciu JK už vyvíjalo nové konzorcium DaimlerChrysler. Poznáme ju od roku 2006 až do neďalekej minulosti. Napriek zachovaniu rámovej konštrukcie a dvoch tuhých náprav, mnohé sa v jeho návrhu zmenilo. Pribudlo viac rôznej „bezpečnostnej“ elektroniky, ale aj také položky ako je centrálne zamykanie alebo elektrické ovládanie všetkých okien či navigácia. Predajne sa viac uchytil väčší Unlimited. Vo výbavových položkách nechýbala pevná trojdielna strecha, ktorá sa dala ľahko vymeniť za plátennú, jazdiť sa dalo aj bez dverí so sklopeným čelným sklom. Mopar dokonca na základe krátkej verzii ponúkol „upgrade“ diely na pick-up. Záver generácie sa už nesie pod úplne novou talianskou taktovkou – spoločnosťou FCA. Cítiť to hlavne na facelifte, ktorý Wrangler ešte viac scivilizoval, ale priniesol aj značný počet rôznych špeciálnych edícií a množstvo individualizujúcich drobností od Mopar-u.

               Na prelome rokov 2017 – 2018 prišla štvrtá, JL generácia. To, či sa aj ona stane legendou a vyhľadávaným terénnym nezmarom ukáže čas. Isté však je, že Wrangler stále koncepčne žije. Že stále znesie tvrdé zaobchádzanie – stačí pomeniť nápravy, zosilniť niektoré prvky, pridať navijaky s poriadnymi pneumatikami, doplniť odvahu a môže sa ísť niekam, kde to na prvý pohľad vyzerá, že ide o krajinu nikoho.

 


GALÉRIA - 24 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ