Jeep Wrangler: Krajina nikoho

Skutočného konkurenta už má len jedného, triedu G od Mercedesu, ktorá sa aspoň v našich končinách predáva viac v uletených verziách AMG, než ako klasický „terénniak“. Pozícia auta, v ktorom si prach, piesok, blato, vodu či sneh užívate z úplne inej perspektívy, tak zostáva práve už len na americkom klasikovi.

Jeep sa zrodil v roku 1941 ako Willys MB (a aj Ford GPW, aby som nikoho neurazil) na objednávku americkej armády. Ľahké terénne vozidlo bolo robustné a jednoduché, čo Jeepom v podstate zostalo dodnes. Značka za celý čas svojej existencie prešla viacerými automobilovými koncernami, až kým nezakotvila vo Fiate, ktorý má teraz pred sebou ťažkú úlohu vytvorenia nástupcu. Ešte kým ho v roku 2018 uvidíme, je tu jeden klasický Wrangler na test.

 

Len tri chyby

Ak sa človek na toto auto pozrie modernou optikou, nenechá na ňom suchú ani jedinú nitku. Vyzerá necivilizovane, masívne kolesá trčia spod chatrných nadstavených blatníkov, hranatá kabína pôsobí až príliš účelovo, a tá rezerva na zadku... V poslednej chvíli zachytím dvierka bez aretácie asi pol milimetra od susedovej milovanej Fabie. Vyleziem do sedadla a opäť modernou optikou hodnotím interiér...

Dobre, zahodím kydy o mäkčených plastoch, displejoch s vysokým rozlíšením či hviezdičkách EuroNCAP, toto auto má z pohľadu pragmatického majiteľa, ktorý vie, načo a do akých podmienok si ho kúpil, len tri zásadné nedostatky vo výbave: denné svietenie, výhľad dozadu a izoláciu strechy. A na všetko sa dajú nájsť riešenia. Rôzneho príslušenstva na Wrangler je plný internet, špecializované firmy vám dodajú čokoľvek od denných LED a cúvacej kamery, cez extra izoláciu strechy až po rozkladací stan na strechu.

Uletí mi dekel?Uletí mi dekel?

A prečo vlastne tá strecha? Wrangler sa dá úplne odstrojiť, vpredu sú len dva panely na pár otočných poistkách, zadná časť až po kufor je priskrutkovaná na niekoľkých miestach, potom si vysadíte dvere a sklopíte čelné sklo. Poznámka pre nás: najbližšie si Wranglera musíme požičať v lete, aby sme si to konečne vyskúšali. V zime mi totiž krehnú prsty už len pri tej predstave rozoberania.

 

Na oslavu

Výročie oslavuje Jeep špeciálnymi verziami jednotlivých modelov, ktoré majú zvýraznenú predovšetkým estetickú stránku. Bronzové lemy na maske som si ledva všimol, všade sa vyskytujúcu symboliku Jeepu dopĺňa výročné logo. Ďalšími špeciálnymi prvkami sú kapota s funkčnými výduchmi, či lemy blatníkov a strecha vo farbe karosérie.

Kvalitnou svetlou kožou potiahnuté sedadlá sú tiež jasným identifikátorom výročnej verzie. Sú pekné, hoci do tmavého účelného interiéru vôbec nepasujú a sedí sa na nich trochu nepohodlne. Môžete si však objednať aj tmavý odtieň, aby ladili s čiernymi gumovými rohožami so vzorom pneumatiky. Asi chcel Jeep vtlačiť výročným modelom trochu, ehm, prémiovosti, no našťastie to neuberá z funkčnosti.

Vo výbave je aj info-zábavný systém Uconnect so 6,5-palcovou dotykovou obrazovkou. Vie len po anglicky, grafikou uspokojí len nenáročných a celkovo by som ho radšej oželel. Ovládanie na volante je čistá katastrofa, pretože tlačidlá si musíte nahmatať na zadnej strane. Kvalitu ozvučenia od Alpine je zbytočné hodnotiť, takúto karosériu by nezvládli ani väčší experti. Zaujal ma však subwoofer v podlahe kufra. Vodeodolný a oproti doterajším Wranglerom, ktoré ho mali v plastovom výlisku na boku, praktickejší.

 

Rezervy v technike

Pre znalcov Wranglerov bude táto časť dosť nezaujímavá. Výročná verzia totiž hrá predovšetkým na vizuálnu stránku veci, takže vpredu jej stačí menej robustná, no stále poriadne odolná, tuhá náprava Dana 30 (vzadu je štandardne Dana 44). Vo výbave nie sú ani uzávierky diferenciálov na nápravách, vzadu je však aspoň "samosvor". Wrangler je primárne „zadnokolka“, po pripojení predku je k dispozícii aj redukcia. Rozmýšľam, kde by som tento arzenál využil.

Nájsť také necesty, ktoré by prevetrali schopnosti Wrangleru, to je na Slovensku na hrane zákona. Na druhej strane je veľmi potešujúce, ako Wrangler zvláda naše, ehm, cesty. Aj s dvoma tuhými nápravami je príjemne ovládateľný a prijateľne komfortný. Uznávam, že to nie je až také fascinujúce ako v Mercedese G63 AMG, ale aj tak... Môžete s ním ísť aj po diaľnici rovnako suverénne ako po lesnej ceste.

Na druhej strane klasický diesel 2.8 CRD (147 kW) má ďaleko od výkonových parametrov spomenutého „géčka“. Navyše je tu päťstupňový automat s výrazným preklzom meniča. Pocitovo je Wrangler pri bežnej jazde celkom lenivý, ale v náročných podmienkach (najmä s prívesom) práve tento jeho vlažný nástup, nie je na škodu.

 

Póza do mesta

Nemôžem si pomôcť, no z verzie 75th Anniversary na mňa dýcha závan pózerstva. Wrangler ako taký, je skvelé auto so schopnosťami, ktoré sú mimo záberu bežného jazdenia. Rešpektujem každého, kto mu dokáže vyčítať spomenuté chyby, no tento Jeep sa jednoducho nedá porovnávať s niečím iným na ceste a ani v teréne. A práve na to nepotrebujem žiadnu limitovanú edíciu.

Obíde sa to aj bez týchto čačiekObíde sa to aj bez týchto čačiek

V podstate ma na konci testu trápia len tri veci: že som pre Wrangler nenašiel adekvátny terén, že som spotrebu nedostal pod 9 l/100 km, a že som nesplašil nejaké červené trenky, ktoré by sa dali vyviazať na dlhočiznú anténu. Pri tom mrholení a mínusových teplotách by tak efektne zmrzli, že by som sa zrejme naozaj začal cítiť ako nejaký generál. Teda až po domaľovaní hviezd na tmavozelenú karosériu.

Cena testovaného vozidla: 52 290 €


GALÉRIA - 25 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ