Jantar Team: Z kopcov na pretekársky vrchol

Dôvodom životných zmien je „malý“ vírus, ktorý razantne vstúpil aj do pretekárskych životov – seriál vrchárskych pretekov s veľkou pravdepodobnosťou tento rok skončil. Ale ako to tak býva, pretekár je pretekár aj vtedy, keď sa nepreteká. Aj Ján Miloň sa musel prispôsobiť aktuálnemu stavu. Vymyslel si novú „zábavku“, víziu, métu – Rally Dakar 2021.

Hovorí sa, že nie je kopec ako kopec. Čo donútilo „vrchára“ zmeniť myslenie a preorientovať sa na kopce pieskové, a hneď na najťažšej svetovej vytrvalostnej rely?

Môj pretekársky život má niekoľko rozmerov. Prvým je pretekanie ako také, druhým záväzky voči reklamným partnerom a podporovateľom. Keďže po vypuknutí pandémie sa moja pretekárska sezóna okamžite skončila, pomyselne mi zostali len záväzky voči partnerom. Preto som chcel vymyslieť a ponúknuť im niečo špeciálne, významné a zároveň aj divácky sledovateľné. Samozrejme, v lete je takýmto seriálom „neskromne“ Formula 1 (aj keby som veľmi chcel, sem by som sa dostať nevedel), v zime je to jednoznačne Rally Dakar. A tu mi skrsla myšlienka – prečo to neskúsiť? Rozhodil som svoje pretekárske siete a zistil som, že tento „sen“ nie je až tak nerealistický. Už to chcelo len tím a pretekárov.

Tím pretekárov?

Áno. Aj keď mám osobnú ambíciu, dlho by som sa musel učiť aj pripravovať. Dakar, to je nielen pretekanie, ale aj kondícia a hlavne skúsenosti. Preto som sa logicky rozhodol, že radšej oslovím správnych pretekárov s praxou. Našťastie, je ním aj môj kamarát a motocyklový pretekár Rudolf Lhotský, ktorý si Dakar vyskúšal už trikrát. On zase oslovil svojho dlhoročného kamaráta Davida Pabišku, ktorý si púštne piesky zajazdil už jedenásťkrát. Po krátkej spoločnej debate boli obaja ochotní jazdiť pod „bojovými“ farbami môjho tímu Jantar Team. A nová výzva a smerovanie bolo na svete.

Je to však aj zmena z auta na motocykle...

Kategória motocyklov je azda najviac sledovaná. Preto mi v konečnom dôsledku zmena nevadila. O to viac, že aj v tomto smere sme pretekanie chceli povýšiť na umenie. Chlapci sa totižto rozhodli, že Rally Dakar 2021 chcú ísť v kategórii Malle Moto, čo nie je kategória, to je niečo viac. V nej si pretekári siahnu nie na dno svojich síl, ale pomyselne ešte o dve poschodia nižšie. Špecifikum Malle Moto je žiadna pomoc. Pretekár odštartuje, príde do cieľa, sám si musí motorku servisovať resp. opraviť, vyspať sa a na druhý deň kolobeh pokračuje. My z tímu mu môžeme pomôcť, ale len radami, nesmieme priložiť ruku k dielu. Aby to ale Rudolf a David mali napriek ťažkým podmienkam relatívne :jednoduché“, museli sme podľa toho vyberať aj výrobcu motoriek. KTM je v tomto smere na špičke. V cieli každej etapy pristaví kamión s dielmi. Pretekári majú čipové karty, otvoria si dvere, zoberú dielec, zoskenujú  kód a nám na konci príde už len faktúra.

Rudolf Lhotský 

Čo pre vás znamená účasť v kategórii Male Moto?

Odpoveď je jednoznačná  - je to ozajstný vrchol azda každého motorkára jazdiaceho vytrvalostné preteky.

Keďže sa táto kategória jazdí bez pomoci podporného tímu, ako sa na preteky pripravujete?

V prvom rade je to fyzická príprava, ako na každé preteky. Tu sa však musím aj dosť učiť o konštrukcii a „logike“ motorky. Bežný servis si urobiť viem, no problematická býva často elektronika. Pomáhajú kamaráti, ktorí ma zasvecujú do tajov káblikov a poistiek. Aj keď sa to môže zdať laikovi nepodstatné, vždy ide o čas. Počas poruchy to musí byť rýchla diagnostika v hlave aby som vedel okamžite siahnuť na správne miesto motocykla a poruchu odstrániť – všetko namiesto zdĺhavej pomalej diagnostiky s nervami a pozeraním na hodinky.

David Pabiška

Náročnú Rally Dakar ste absolvoval už 11 krát. Nie je to už pre vás tak trošku „nuda“?

Ani náhodou. Pre mňa sú obdobné preteky životným štýlom. Je to niečo, čo vás dostane a nepustí, stále to máte v hlave. U mňa už od nejakých 14tich rokov. Male Moto je akýmsi pomyselným návratom k myšlienkam zakladateľa pretekov Thierry Sabine. Mali to byť vytrvalostné preteky pre nadšencov bez ohľadu na peniaze a podporu tímu. Súčasný „Dakar“ taký už je. Mnohí pretekári riešia len štart a cieľ, ostatné nie je podstatné. V Male Moto je to iné. Všetci máme úplne rovnaké podmienky. Musíme rozmýšľať nielen nad jazdou ako takou, ale aj nad navigáciou a hlavne nad tým aby sme na motocykli bez ujmy prišli do cieľa. Lebo každý problém zdravotný aj technický znamená zdržanie a väčšie fyzické vypätie. Male Moto sú dva týždne samoty, napriek tomu, že okolo je veľa ľudí.

Len pre úplnosť. Rally Dakar 2021 sa zrejme opäť pôjde v Saudskej Arábii. Organizátor síce špekuloval nad možnosťou natiahnuť preteky aj do okolitých krajín, avšak aj v tomto smere pandémia mení prvotné zámery. Všetko ukáže druhá polovica tohto roka. Isté však je, že Rally Dakar 2021 bude aj s účasťou tímu Jantar Team.


GALÉRIA - 5 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ