Jaguar XE: Krotká šelma

V prémiovej strednej triede je zavedená trojica BMW radu 3, Mercedes triedy C a Audi A4. Jaguar je medzi nimi s modelom XE relatívne nováčikom, ide o prvý model značky v tak hierarchicky nízkom, ale o to dôležitejšom segmente. Britská značka prichádza iba s karosériou typu sedan, okrem toho však prichádza s plným arzenálom všetkého potrebného na to, aby na nemeckú strednú triedu úspešne zaútočil.

Interiér bez extravagancie

Po nasadnutí je hneď vidno, že toto nie je žiadna extra vybavená verzia, do testu totiž prišiel Jaguar XE v základnej výbave Pure. Nevadí, veď cenovo dostupnejšie auto bez drahých doplnkov aspoň lepšie odhalí jeho samotnú podstatu. Aj bez nich je poznať, že sa tvorcovia auta zamerali na spokojnosť vodiča. V základe má auto pohodlné sedadlá so širokým rozsahom nastavenia a dobre tvarovaný volant, vďaka čomu je sedenie za volantom veľmi príjemné.

Nezabudlo sa pritom na pokusy o luxusný dojem prostredníctvom plastov s lesklým povrchom na stredovej konzole a tuneli, každý jeden dotyk mimo vyhradených plôch je tak až do očistenia viditeľne zaznačený. Aspoň sa nezabudlo na držiaky nápojov, do dverí je totiž ťažšie dostať fľašu kvôli ich tvaru. Zvnútra majú totiž dve „poschodia“ s ovládacími prvkami a pri otváraní okna som často intuitívne siahal na to spodné, kde sú tlačidlá odomykania dverí.

Z trochu nezvyčajných riešení spomeniem ešte nie úplne elegantne vyzerajúci otočný ovládač zaistenia polohy volantu, umiestnený tam, kde sa v iných autách zvyčajne strká kľúč. Zvyšok je viac-menej štandardný, s výnimkou pre značku typického výsuvného voliča automatickej prevodovky na centrálnom tuneli. Prístrojový štít s dvoma tubusmi a displejom palubného počítača uprostred je prehľadný a dobre čitateľný, rovnako ako info-zábavný systém s dotykovým displejom v strede prístrojovej dosky.

Priestor typický pre sedan

Stredná trieda je stále autom, ktoré si majiteľ šoféruje a netvári sa ako limuzína pre papalášov, ktorí sa usadia dozadu a nechajú sa rozvážať profesionálnym vodičom. Tomu zodpovedá aj ponuka priestoru v kabíne. Prední pasažieri majú dostatok miesta v každom smere a ich priestory sú prísne oddelené širokým stredovým tunelom s lakťovou opierkou, ktorú si navyše môže každý z nich nastaviť pre seba individuálne.

Napriek karosérii typu sedan nie je ani priestor vzadu žiadna tragédia, ak hovoríme o dvojici cestujúcich vzadu. Vyšším pasažierom príde hlava pri opretí sa dozadu do kontaktu so stropom, pod 180 cm už k tomu nedôjde a na nohy budú mať dostatok miesta aj vyšší, charakter priestoru je tak typicky obmedzený, ako to v sedanoch býva. To isté platí aj o batožinovom priestore. Má trochu komplikovaný tvar, netreba však riešiť, kam zachádzajú ramená držiace veko. Na bežnú batožinu má priestoru dosť, pre väčšie predmety bude tradične prekážkou malý vstupný otvor, pri ktorom nájdeme aj hrdlo na nalievanie AdBlue.

Šelma, čo nechce žrať

Roztok močoviny používa na krotenie emisií naftový dvojliter usídlený pod prednou kapotou. V prípade testovaného auta je to jeho výkonnejšia verzia s výkonom 132 kW, ktorú ako jedinú dostať okrem pohonu zadných kolies aj s pohonom všetkých kolies. Diesel so zdvihovým objemom dva litre má dostatok sily na bežnú jazdu aj rezervu na predbiehanie, akceleráciu z miesta na 100 km/h zvláda za 7,8 sekundy, slimák to teda práve nie je. Hliníkový agregát Ingenium z vlastnej produkcie Jaguaru vie byť výkonný aj úsporný, ale aj trochu tichší. Klepot motora pod plynom Jaguaru nepristane.

Pre kombináciu s AWD je štandardom aj 8-stupňová automatická prevodovka ZF. Tá je dobre známa z BMW a rovnako ako v bavorskom sedane, aj v tom anglickom radí rýchlo, hladko a má dobre nastavené prevodové pomery pre dobrú dynamiku a zároveň nízku spotrebu, týždňový priemer testu činil 5,8 l/100 km. Do radenia môže vodič zasiahnuť páčkami pod volantom, je však dosť inteligentné a korigovať ho netreba, správanie prevodovky je dobre prispôsobené potrebám jednotlivých režimov (normálny, športový a ekonomický), šikovné a rýchle je aj prepínanie PRND otočným voličom prevodovky. Okrem toho je tu aj vypínač ESC, ktorým sa dá stabilizácia úplne odstaviť.

Športovosť ustúpila istote

Jaguar XE 20d s pohonom všetkých kolies však napriek tomu nie je v konečnom dôsledku športový a pri jazde cítiť, že je viac zameraný na komfort a istotu pri jazde. Poznať to na dobrom odhlučnení a výbornej schopnosti filtrovať nerovnosti. Pri silnom rozjazde ani 430 Nm kolesá nepretočí štandardne poháňané zadné kolesá, ku ktorým sa v prípade potreby rýchlo pripoja predné. Ak je auto na klzkom povrchu, dá sa aktivovať režim pre jeho lepšiu ovládateľnosť.

Neznamená to, že by bolo XE lenivé, len k rýchlej jazde veľmi nenavádza, za čo môže aj jeho síce presne, ale pomalé riadenie. Dravý a zároveň urodzený vzhľad britského sedanu skrýva pod kožou skôr umiernený pohon. S naftovým dvojlitrom a pohonom všetkých kolies je Jaguar pokojný, pohybuje sa s istotou a nechce ani veľa žrať, takáto verzia však v ponuke prémiovej značky chýbať nesmie a XE je dôkazom, že dobrá a šikovná limuzína strednej triedy nemusí byť iba z Nemecka.


GALÉRIA - 30 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ