Jaguar Mk. 2: Praotec

Stojac tak na dvore Hollen Oldtimer spomíname na to, ako bol kedysi rozdelený automobilový svet. Že Mercedes bol synonymom komfortu a rýchle sedany prináležali Jaguaru. Áno, v druhej polovici päťdesiatych rokov bolo ešte BMW v kríze, Audi netušilo o svojej prémiovej budúcnosti a Alfa Romeo sa tiež len chystala na najlepšie roky.

Jaguar vtedy postavil auto, ktoré s majákom na streche naháňalo zloduchov a so štartovým číslom na dverách pre zmenu vyhrávalo preteky. Sedan s jednoduchým názvom Mk. 2 by sa dal označiť za kráľa ciest. Ponúkal sa s troma motormi – radovými šesťvalcami z rodiny XK s objemom 2,4, 3,4 a 3,8 litra. Práve s posledným menovaným, rok výroby 1963, mám dnes tú česť.

Poctivý kúsok

Tvary Mk. 2 sú nezameniteľné. Na sedan vyššej strednej triedy pôsobí až nezvyčajne kompaktne, je elegantný, no zároveň mu chýba ťažkopádnosť skutočného vtedajšieho luxusu. Jaguar jeho štýl využil v roku 1998 pri predstavení S-Type, originál je však originál. Tomuto autu k dokonalosti chýba už len jediné – British racing green.

To je naozaj najviac odchýlené ...To je naozaj najviac odchýlené ...

Z čisto pragmatického pohľadu ma zaskočí otváranie veka kufra. Pod ním by malo problém nakladať aj sedem trpaslíkov. Radšej sa presuniem obdivovať skvost pod prednou kapotou, na ktorej vyniká skákajúca mačka. Nad šesticou valcov zoradených za sebou trónia dva karburátory SU HD6, hlava je hliníková, blok zo sivej liatiny. Za studena je trochu rozladený, ale stačí pár minút a doslova pradie.

Takto ich mám najradšej: šesť a v jednom radeTakto ich mám najradšej: šesť a v jednom rade

Najvyšší čas poskladať sa za obrovský volant. Asi sa k tomu ešte pri takýchto starých autách dostanem mnohokrát, ale v tých časoch museli byť ľudia jednoducho menší. Najmä mali kratšie nohy, pretože vrchná polovica tela sa cíti celkom dobre, ale od panvy smerom dole som doslova zalomený.

Keď ešte bolo drevo z drevaKeď ešte bolo drevo z dreva

Pred sebou však mám poctivý kus nábytku z dreva, kovu a aj plastu. Uznávam, že panel s doplňujúcimi ukazovateľmi nie je celkom vydarený, ale čo už. Naopak páčia sa mi popisy poctivých spínačov jednotlivých funkcií, čo nebolo vždy samozrejmosťou. Otočiť kľúčikom, stlačiť štartér a šesťvalec trochu neohrabane naskočí. Do optimálneho zahriatia je trochu hrkotavý, avšak my už začíname byť prehriati, tak pomaly vyrážame.

Pohodlie v nepohodlí

Nevydarená pozícia za volantom má ešte jeden následok, prešliapavanie medzi pedálmi zvládam len s veľkou námahou. Pokus o medziplyn či náprah na plné brzdy radšej zamietnem ešte v rovine myšlienky. Na druhej strane musím pripomenúť, že Jaguar má niečo v čase svojho vzniku takmer nevídané – štyri kotúčové brzdy. Teraz sú, samozrejme, po repase, ale aj tak je spomaľovanie s týmto autom o dosť iné a bližšie súčasnosti, než s inými porovnateľne starými kúskami.

Kotúčové brzdy vpredu aj vzadu, v tom čase nevídanéKotúčové brzdy vpredu aj vzadu, v tom čase nevídané

Krátka zastávka na krajnici odhalí ďalší problém – nemám vonkajšie zrkadlá. To vnútorné mi zaberá auto stojace za mnou, tak len vyhodím smerovku, hoci som totálny neznaboh, prežehnám sa a s jedným okom ponad plece sa radím späť do premávky.

Keď bude niekto machrovať s bezrámovým zrkadlom...Keď bude niekto machrovať s bezrámovým zrkadlom...

V 50-tych rokoch patril Jaguar k tomu najlepšiemu v automobilovom svete. Riadenie s obehom guľôčok pôsobí solídne, má však hrozný prevod a tak si vyžaduje prácu rúk nad rámec súčasných zvyklostí. Najmä na kruhových objazdoch mám čo robiť. Posilňovač mi tu nepomôže (aj keď sa dal priplatiť). A ešte jeden zaujímavý detail – páčka smeroviek je umiestnená tak nízko, že z volantu na ňu ani nedočiahnem.

S pribúdajúcimi metrami si dovoľujem čoraz väčšie tempo, na podvozok sa v tomto aute dá spoľahnúť. Vpredu má dvojité lichobežníkové zavesenie, vzadu je tuhá náprava so štvrťeliptickými pružinami. Spolu to pracuje príjemne a okrem stability je na palube aj solídny komfort.

Jaguar Mk.2 3.8 - autofans.sk

Majstri volantu

Vzduch prefukuje cez predný vetrák i pootvárané okienka, v tridsaťstupňovom teple sa musí posádka spoliehať na takéto primitívne chladenie. Nie je to však nepríjemné, skôr sa ešte viac teším zo zvuku, ktorý preniká dovnútra. Radové šesťvalce naozaj milujem a tento je parádny. Na dvojke pritlačím plyn až na podlahu, otáčkomer potvrdzuje rapídny progres. Predstavujem si oblak modrého dymu za sebou a odpočítavam metre do blížiaceho sa oblúka, ešte stihneme trojku.

Jaguar netreba presviedčať do zákrut, neplánujem však hľadať limit úzkych kolies. Na mokrej ceste by zrejme nebol problém auto roztancovať, to však radšej nechám na majiteľa. Ešte raz sa presvedčím, čo znamená pracovať s volantom a hajde domov. V pokojnom tempe na najvyššom stupni štvorstupňového manuálu (dal sa objednať aj automat) ešte skúsim zaradiť overdrive. Aktivuje sa páčkou pod volantom a kontrolka na stĺpiku riadenia by mala svietiť. V ostrom slnku to nevidno, ale pokles otáčok ukazuje, že všetko funguje.

Celkom zaujímavá je aj cenová hladina týchto Jaguarov. Slušné exempláre kúpite bez problémov okolo 50 000 €, za auto, ktoré by ste rovno zaparkovali v Hollen Oldtimer na repasovanie, nemusíte dať ani 10 000 €. Za 10 rokov výroby ich vzniklo približne 90 000 s vcelku rovnomerným zastúpením všetkých troch motorov.

Vozidlo na test sprostredkoval Hollen Oldtimer.


  • jaguar,mk2,

GALÉRIA - 60 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ