Jaguar F-Pace: Škrabkanie na bránu

SUV. Tri písmená, ktoré počas ostatných rokov poriadne zamotali automobilový svet. Od roku 1997, kedy Mercedes prišiel s ML, sa do temného bahna, akože terénnych áut, postupne vrhli azda všetci podstatní výrobcovia. Výnimky? Azda už len Aston Martin a Ferrari. A prečo by sem nemal patriť aj Jaguar, ktorý sa navyše môže oprieť o skúsenosti špecialistu menom LandRover?

Napriek tomu som sa rozhodol F-Pace po vážnom teréne nevláčiť. Stačí sa pozrieť na jeho športovo tvarované nárazníky, prikrčenú siluetu a celkový postoj, viac orientovaný na pevnú cestu než na blato a šotolinu. Jednoducho, použijúc terminológiu off-roadistov, ideálna „leštenka“.

Najmä vo verzii R-Sport s príplatkovými lesklými čiernymi detailmi karosérie. Zo stránky vzhľadu by som mu mohol ešte vytknúť trochu nevýrazné 19-palcové kolesá, ale pri tejto otázke som veľký pragmatik a odhodlaný odporca zbytočne veľkých diskov.

Športový strih

Veľkosťou sa F-Pace radí skôr k strednej kategórii X3/GLC/Q5. Interiér priestorom neohúri. Palubná doska, masívny stredový tunel a obklad dverí obklopuje posádku v športových „slim-fit“ sedadlách. S čiernym stropom a tmavými sklami pôsobí zadná časť trochu temno, miesta je tu tak akurát. Cestujúci tu mali vlastné zóny klimatizácie (celkovo štyri) a aj vyhrievanie na krajoch.

Vo výbave bolo aj elektrické nastavenie sklonu operadla, sklápanie však funguje mechanicky (aj páčkou z kufra). Operadlo delené v pomere 40 : 20 : 40 sa zloží do roviny s podlahou, pod ktorou je dosť miesta na dojazdovú rezervu. Masívny koberec zakrýval praktické koľajničky, ku ktorým som márne hľadal nejaké kotviace alebo deliace prvky. Za nie veľmi praktické, považujem aj dvojdielne plató, ktoré sa pri otvorení veka ohýba v polovici.

Palubná doska vizuálne zaostáva za športovým exteriérom, niektoré materiály pôsobia lacno a odraz v čelnom skle som vnímal aj s polarizačnými okuliarmi. Z pozície vodiča som si nedokázal zvyknúť na dve veci: smerom k stredu auta vyosený volant a pozíciu otvárania okien na vrchu obloženia dverí. To druhé je typickým prvkom tohto koncernu, prsty však intuitívne blúdia k masívnej rukoväti na zatváranie dverí, pri ktorej sú však tlačidlá pamäte nastavenia sedadiel. Naopak, dobre sa mi manipulovalo s otočným ovládačom prevodovky, či tvarovo odlíšenými tlačidlami na volante.

Moderná komunikácia

Auto komunikuje s vodičom cez dva veľké displeje. Príplatkový virtuálny prístrojový panel (uhlopriečka 12,3 palca) ponúka štyri motívy, v športovom režime si otáčkomer a rýchlomer vymenia strednú a pravú pozíciu. Ľavá strana zostáva trochu nevyužitá, môžete si tu zvoliť zobrazenie rádia, ručičkové hodiny alebo logo Jaguaru. Zobrazujú sa tu tiež navigačné inštrukcie, v tejto situácii som však radšej prepol na mapu.

Centrálny displej In Control Touch Pro má uhlopriečku 10,2 palca a peknú, jemnú grafiku.Poteší tiež rýchlymi reakciami, len pri niektorých aplikáciách akoby lovil v pamäti (zobrazenie na jazdu v teréne,...). K dispozícii je tiež možnosť vytvoriť si vlastnú domovskú obrazovku, pri naštartovaní, sa však systém vždy vráti na svoju hlavnú ponuku. Sklamaním je dostupnosť iba českého jazyka, navyše s miestami kostrbatým prekladom (napr. vonkajšia teplota je označená ako „Mimo“).

O ozvučenie sa stará už tradične Meridian. Verzia s výkonom 825 W v testovanom aute hrá solídne, ale nie je to výnimočný zážitok.

Očakávanie dynamiky

Dynamické línie podporené logom R-Sport vyvolávajú predstavu svižného, jazdného prejavu, základný motor 20d ho však nenapĺňa. Jeho 132 kW a 430 Nm sa prenáša na všetky štyri kolesá cez osemstupňovú automatickú prevodovku. Rozbehy sú skôr komorné, a až keď tlmené zrnité dunenie štvorvalca prechádza aj na vyššie frekvencie a otáčky, cítiť v Jaguari náznak aktivity.

Subjektívny dojem môžete ovplyvniť voľbou jazdného režimu (Normal, Dynamic, Eco a zvýšený preklz na rozbeh v zime), reálne však máte dve možnosti: zvoliť si šesťvalec (prípadne pár mesiacov počkať na silnejší biturboštvorvalec), alebo sa jednoducho zmieriť s realitou a poňať F-Pace ako štýlové auto na dlhé cesty. Na tých sa možno dostanete aj pod môj priemer 7,1 l/100 km.

Ako jazvečík

Aj podvozok zanechal trochu rozpačitý dojem. Na jednej strane sa F-Pace dobre ovláda, z tuhšieho riadenia cítiť športovú orientáciu a aj ochota zatáčať patrí k tým lepším v rámci kategórie. V oblúku však vnímam nesúlad rozchodu a rázvoru, Jaguar pôsobí tak trochu ako jazvečík, ktorého predok je príliš ďaleko od zadku.

Vyváženie je neutrálne, s jemným sklonom k nedotáčavosti na vjazde. Stopu drží excelentne, bočné náklony prakticky nepozná, pri tom tvrdom podvozku si ani neviem predstaviť iné. Nerovnosti nie sú pre F-Pace problémom, akurát o nich až príliš informuje posádku.Najmä tie ostré takmer neutlmí, s adaptívnymi tlmičmi by to možno bolo lepšie. Chválim však vynikajúce odhlučnenie náprav.

Mimo pevného asfaltu to s Jaguarom netreba preháňať. Opatrnosť, senzory a kamera sú na mieste aj pri manévrovaní, pretože karoséria, ktorá si podchvíľou aj vrzla, je dosť neprehľadná. Zadné senzory sú už v základnej výbave.

Čo priplatiť?

Medzi príplatkovými prvkami, kam patria aj pasívne LED svetlomety s automatickým prepínaním diaľkových svetiel (úplný základ halogény, alternatívne xenóny), či štandardná armáda bezpečnostných systémov, zaujme Activity Key.

Activity Key sa prikladá k písmenu J.Activity Key sa prikladá k písmenu J.

Ide o druhý kľúč od auta vo forme odolného náramku s nenapájaným čipom. Ak sa plánujete napríklad kúpať a máte obavu o štandardný kľúč, ten necháte v aute a po zavretí vodičových dverí do 30 sekúnd priložíte náramok k písmenu J na zadnom veku a tak auto zamknete. Na odomknutie treba poriadne stlačiť otváranie kufra a opäť priložiť náramok. Kľúč v aute je podľa Jaguaru neaktívny a prípadný zlodej s autom neodíde, avšak to som nedokázal overiť.

Cenovú výhodu oproti konkurencii Jaguar nemá, svojim štýlom však môže záujemcovi o takto veľké auto, ušetriť dilemu medzi klasickým konzervatívnym SUV a módnym SUV kupé. Práve imidž a štýl sú jeho silnými stránkami proti nemeckej konkurencii, s pomerne vysokou koncentráciou na našich cestách. Žiada si to však odvahu urobiť pár kompromisov, aby ste mohli byť s hrdosťou iní.

Cena testovaného auta: 69 462 €


GALÉRIA - 28 obrázkov

2 KOMENTÁRE

  1. Janos Csomos| 14.03.2017 16:35

    Toto by som chcel pod vianocny stromcek. Akurat neviem ako tam zaparkovat.

    1. Martin Ruisl| 15.03.2017 00:47

      vsak pod taky velky ako byva na vianocnych trhoch sa isto vojde ...

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ