Jaguar E-Pace D180: Mačiatko

"Ľuďom skrátka hrabe. Na dnešnej dobe a našej zemepisnej šírke je úchvatné, že by tu každý chcel všetko. Chceli by sme autonómne vozidlá na to, aby sme mohli pracovať už počas cesty do práce. Chceli by sme viac práce, aby sme mali viac peňazí na viac voľného času. Alebo na smartfóny, vďaka ktorým môžeme pracovať pohodlne aj z domu, takže v práci vlastne nemusíme ani byť, ale na druhej strane sme v nej stále. Takže by sme samozrejme chceli úsporné auto, aby sme v tej práci mohli byť čo najmenej, keď už nám z toho hrabne. Ale zasa na druhej strane by malo byť štýlové. A praktické. A vysoké, lebo jeden nikdy nevie. Ale športové, lebo to chceš, to vedia všetci."

Hej, mám dojem, že takto nejako musela vyzerať základná myšlienka za niečím, čo sa vyvinulo v nami testovaný Jaguar E-Pace D180. Len na základe kvalitného briefu, ktorý zahŕňa všetky podstatné myšlienkové pochody svojich zákazníkov je možné vyrobiť zmysluplné auto, ktoré má dôstojne konkurovať v segmente malých prémiových SUV, kategórii, kde fakt nikto nevie, čo chce.

Na úspech má všetky predpoklady: Má cool meno. Je stylish a chic. Má 5 plnohodnotných sedadiel a batožinový priestor. Disponuje aj obligátnymi extra centimetrami svetlej výšky, vďaka ktorým sa môže zaradiť do kategórie SUV a nehanbiť sa za to, že je to vlastne taký väčší hatchback. Ďalej tu máme 180-koňový dvojlitrový turbodieselový štvorvalec, ktorý bude v kombinácii s osemstupňovou prevodovkou od ZF pravdepodobne patriť k najobľúbenejším motorizáciám tejto kinder-šelmy. Ako to teda vyzerá, keď sa rozhodneme všetky ingrediencie zmiešať?

S dušou mláďaťa...

Dizajnérsky prístup, aký zvolil Jaguar pri svojom najmenšom SUV, je prinajmenšom nezvyčajný. Vyzerá to, že tam, kde sa väčšie modely orientujú na dravý, nekompromisne prižmúrený look, tie najmenšie - F-Type a E-Pace - sa snažia staviť na prívetivejšiu tvár. Predné svetlomety sú aj preto orientované viac vertikálne, ako horizontálne. Dizajnérsky je E-Pace zaujímavý ešte jednou vecou; skúste si napríklad zakryť spodnú časť auta približne od hrany bočných okien dolu. Tvarovanie vrchnej polovice auta totálne ignoruje, že ide o SUV.

Výsledok nepôsobí vobec zle, až na pár lacnejších detailov: Myslím (dúfam), že zákazníci Jaguaru sú dostatočne vypelí na to, aby ich nevzrušoval veľký čierny kus plastu v zadnom nárazníku, ktorý sa snaží evokovať dojem... difúzoru? Snáď nie. Okrem tohto detailu však pri pohľade na zadnú časť ide o jasný Jaguar. A aká je situácia vnútri?

Prémiová, to určite. Dizajn interiéru je viac-menej konzervatívny, použité materiály na celkom dobrej úrovni, aj keď záplava čierneho, tak-trocha-ale-nie-uplne-lesklého plastu by sa do faceliftu mohla trocha upratať. Introš je však funkčný a používa infotainment, ktorý môžeme poznať aj z väčších Range Roverov, aj keď jeho prostredie samozrejme vyzerá trocha inak. Ďalšiu obrazovku by sme našli (dnes už takmer samozrejme) v kaplnke prístrojového panela. Jeho infografika je taktiež veľmi prehľadná a čitateľná, softvér aj pocitovo reaguje rýchlejšie ako napríklad v už testovanom Velare. A že už ten bol pekne rýchly. 

Prirodzene výborné sú najmä dve veci, ktoré sa k sebe hodia ako kura s ryžou: Odhlučnenie a tradičné Meridian stereo. Dva základné predpoklady na nonšalantný transport až piatich ľudí z vyššej spoločnosti na palube, pričom sa vzadu na nedostatok miesta nebude v priečnom smere sťažovať pravdepodobne ani jeden z nich. A to sa za nimi nachádza ešte batožinový priestor s príťažlivými 577, či po sklopení zadných sedadiel až 1244 litrami objemu.

Ktoré sa trocha horšie vyspalo

Dobre, nasadám, stláčam tlačidlo Start a prebúdzam k životu dvojlitrový turbodieselový štvorvalec postavený okolo starého fajného bloku Ingenium, ktorý taktiež môžeme poznať z iných modelov. Predáva sa v troch výkonových verziách - D150, D180 a D240 a hádajte, čo asi tieto číslice znamenajú. Bingo! Výkon, v konských silách.

Náš testovaný Jag tak disponuje výkonom 180 koní a krútiacim momentom 430 newtonmetrov, čo nie sú vôbec zlé hodnoty. Po jeho prebudení však tí bystrejší spozornia na fakt, že aj keď motor patrí k hlučnejším, je veľmi dobre odhlučnený. Čo nás elegantne dostáva k množstvu hmoty, ktoré tento automobil so sebou vozí. A nie je jej vôbec málo: Takmer 1768 kilogramov je skutočne dosť. Osemstupňová prevodovka sa teda snaží vydolovať z turbodvojlitra maximálne možné výkony, no má to ťažké.

Pohľad do tabuliek tiež povie svoje: Zrýchlenie z 0-100 km/h tu prebehne za laxnejších 9,3 sekundy a bohužiaľ, aj maximálna rýchlosť 205 kilometrov za hodinu parí medzi tie prekonanejšie záležitosti. Tu by som radšej išiel do silnejšej D240, u ktorej je pravdepodobné, že nepotiahne oveľa viac paliva ako tých 7 litrov, ktoré si vypýtala D180, no budete z nej mať pocit... No, že sedíte v Jaguari. Chápete, čo tým chcem povedať.

Investícia do silnejšieho motora sa určite oplatí, pretože z hľadiska jazdných vlastností ide o náramne stabilné a robustné auto, za ktorého volantom sa dá aj zabaviť. Dobre, nie je to zas taká zábava ako toto video, no E-Pace dokáže nastaviť aj na kľukatých cestách celkom guletrhajúce tempo. Nečakajte však výstrelky, ako napríklad pretáčavosť. E-Pace skôr efektívne drží stopu.

Takže?

V rámci svojho účelu je E-Pace veľmi dobrým autom. Je to veľmi štýlový crossover, ktorý však dokáže aj pár veci reálne previezť. Vo výbave môžete mať všetko podstatné aj nepodstatné, čo potrebujete alebo chcete, na ceste drží ako pribité a čo sa rozhodnete obetovať na jazdnej dynamike, vám zasa dostatočne vráti v prevádzkových nákladoch. Hej, toto bude hit.


GALÉRIA - 32 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ