Hyundai Santa Fe: Takmer sériové SUV prekonalo Antarktídu

Takmer štandardný Hyundai Santa Fe s 2,2 litrovým naftovým motorom sa stal prvým osobným autom na kolesách, ktoré prešlo naprieč kontinentom Antarktída od Union Campu do McMurdo a späť. Za jeho volantom sedel Patrick Bergel, prapravnuk legendárneho polárneho prieskumníka Sira Ernesta Shackletona.

Expedícia bola inšpirovaná Shackletonovou hrdinskou transantarktickou cestou v rokoch 1914-17, na ktorú sa vybral po tom, ako ho Roald Amundsen porazil a dostal sa na južný pól pred ním. Shackleton sa tak vydal získať prvenstvo v prejdení cez celý kontinent. Sto rokov potom prichádza s rovnakým plánom jeho prapravnuk Patrick Bergel.

Kým vtedy išlo o život, dnes je to vďaka technike oveľa bezpečnejšie. Cesta bola pozorne naplánovaná cez GPS a miesta s potenciálnou hrozbou boli prehodnotené na stretnutiach s expertmi z Union Glacier ešte pred odchodom, na ceste však aj tak bolo mnoho prepadlísk. Takisto mali súčasní cestovatelia lepší komfort. „To čo sme spravili my bolo možno iba tisícinu tak náročné, ako to, aké to mali kedysi,“ odmietol porovnanie Patrick.

Dobrodruhovia sa na cestu vybrali v decembri 2016 a za mesiac absolvovali 5 800 km. Extrémna vzdialenosť v ťažkých podmienkach a teploty až do mínus 28 stupňov dali technike zabrať. Gisli Jónsson zo spoločnosti Arctic Trucks, ktorá auto na expedíciu pripravovala, vysvetľuje: „Tí čo majú z Antarktídy skúsenosti vedia, čo to robí strojom. Všetko praská a rozpadáva sa.“ Santa Fe však išlo do akcie iba s nevyhnutnými úpravami, má teda zdvihnutý podvozok, aby mohlo obúvať veľké pneumatiky natlakované iba na desatinu štandardnej hodnoty. Cieľom je, aby sa auto cez sneh nebrodilo, ale išlo nad ním.

Pneumatiky sú tak mäkké, že môžete niekomu prejsť po ruke a neublíži mu to. K tomu bol mierne upravený podvozok a prevody, aby sa auto vysporiadalo s inými pneumatikami. Cesta nebola o rýchlosti, ale o vytrvalosti. Priemerná rýchlosť bola iba 27 km/h. Motor, prevodovka, predný diferenciál a hnací hriadeľ však zostali štandardné. Úpravy už potom obsahovali iba konverziu na spaľovanie leteckého benzínu Jet A1, ktorý je jediným palivom dostupným na Antarktíde. Palivová nádrž bola zväčšená a v aute je nainštalované nezávislé kúrenie, zvyšok zostal sériový. „Mnohí si mysleli, že takú cestu nemôžeme zvládnuť. Keď sme sa vrátili, stále tomu nemohli uveriť,“ hodnotí úspešnú expedíciu Patrick.


GALÉRIA - 32 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ