Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi: Remorkér

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa Hyundai! Tento test mi trvalo napísať - ako je vidno na fotkách - celkom dlho. Mám pre to však jednoduché vysvetlenie. Vo všeobecnosti platí, že testy sa najlepšie píšu na akokoľvek bizarné alebo hrozné autá. Tu je niečo vtipne spracované, tamto niečo odstáva, pri takej a takej rýchlosti vás bočný vietor zaparkuje do vedľajšieho pruhu na diaľnici, alebo vás náhodne zastavuje radar, ktorý si myslí, že je pred vami prekážka.

No, a tu nastáva problém. Nový Hyundai Santa Fe totiž ničím z uvedeného netrpí. Ale nepredbiehajme.

Dospelák

SantaFéčko je tu s nami už nejaký ten piatoček. Keď na prelome milénia prišiel na trh, bola to celkom smiezaujímavá alternatíva k SUV od zabehnutých značiek. Napríklad v teréne bolo relatívne schopné a jazdilo veľmi pohodlne, no kvalitou spracovania či motormi príliš neoslnilo. V momente svojho stvorenia dokonca aj vyzeralo šik, no dovolilo si celkom rýchlo zostarnúť. Ďalšia generácia na tom však bola podstatne lepšie, tretia sa už výrazne dotiahla na konkurenciu a posledná... Viete čo, pozrite sa radšej sami.

Pecka. Santa Fe patrí do kategórie, v ktorej sa už naozaj neoplatí skrývať svoje mastodontné rozmery. Jeho dizajnéri to vedia a v poslednej generácii autu prichystali naozaj hustokruto prísny look. V našom testovanom exemplári pomáha výslednému wow-efektu aj prítomnosť najvyššieho výbavového stupňa Premium, ktorý môže byť váš už od 44 990 €. Hah, ako by som vás počul. Že je to za Hjondé veľa?

Vóbec, kamoško. Začnime napríklad zovňajškom: Pneumatiky sú natiahnuté na šik devätnástkach, Všetko, čo na aute svieti, svieti pomocou LED technológie, sú tu aj strešné lyžiny a pripláca sa len za veci, akými je napríklad metalický lak okrem červenej Horizon Red, lebo červená... Je asi lacnejšia. Neviem. Čo ale viem na istotu je to, že za panoramatické strešné okno sa pripláca ešte 1200 €.

A viete čo, veľkorysosť Hyundai pri tvorbe cenníka najlepšie ilustrujem snáď len tým, že priplatiť si viete už len za dve ďalšie fičurky z výbavy: Perforované, kožené sedadlá s odvetrávaním a tretí rad sedadiel. Inak je tu všetko, čím sa elegantne dostávame k interiéru kórejskej lodičky.

Poprosím vás so všetkým, bez chilli

Megalomanské rozmery Santa Fe sa prevteľujú aj do kabíny, v ktorej je miesta na rozdávanie. A rozdávať je komu: Santa Fe relatívne pohodlne pojme až sedem cestujúcich, zadný rad sedadiel je, podržte sa, použiteľný. Je dokonca použiteľný až tak, že má aj samostatnú reguláciu klimatizácie. Cool!

Alebo hot. To sú napríklad spomínané príplatkové sedadlá, ktoré vedia vašu zadnicu vyhrievať, alebo odvetrávať, bohužiaľ však nie naraz, ak by ste náhodou mali aj takúto úchylnú túžbu. Sú však fajne tvarované, na počudovanie majú aj celkom pekné bočné vedenie. Ich spracovanie a materiály sú špičkové podobne, ako aj spracovanie celého interiéru.

Ten sa prispôsobil moderným štandardom, čiže jeho riadiacu centrálu tvorí osempalcový LCD displej s podporou zrkadlenia telefónu a navigačkou, ktorá je štandardom od výbavy Elegance vyššie. Okrem toho je tu hybridný prístrojový panel, ktorý je tvorený fyzickými aj digitálnymi ukazateľmi. Je prehľadný a funguje podľa predstáv, hodilo by sa mu však trocha viac funkcií. Ale tak, priestor na zlepšenie byť predsa musí. Teraz musí svetu stačiť akurát tak to, že sa volá Supervision.

So sedadlami sa ďalej dá robť pár praktických vecí, napríklad ich viete sklopiť do roviny príručného letiska. Ak potrebujete využiteľný priestor ešte trocha zväčšiť na úkor spolujazdca (nie jeho komfortu, ale jeho samotnej existencie), môžete jeho sedadlo sklápať aj prostredníctvom tlačidiel na vnútornej strane operadla. Dosť praktická fičurka!

Špeciálne by som však upriamil pozornosť na jednu zdanlivo nepodstatnú vec - skvelé prevedenie stropnice. Tomuto dielu sa všeobecne venuje veľmi málo pozornosti, Hyundai však zvolil zaujímavý poťahový vzor, navyše celkom slušnej kvality. Viem si predstaviť, že sa zašpiní podstatne pomalšie ako čistá biela, pričom dodáva interiéru prémiovejší vzhľad. 

Zastaviť sa môžeme ešte pri tom osmepalcovom displejíku, ktorý sa nachádza v strede palubovky. Okrem štandardných fičuriek a klasickej Hyundai-KIA grafiky slúži aj ako kameramanské stredisko pre všetko, čo sa šustne v 360-stupňovom okolí auta. Môžete si zvoliť celkový pohľad, pohľad zvrchu, dokonca sa viete pozrieť aj na separátne strany auta, navyše vždy vyobrazuje predpokladanú trajektóriu auta podľa uhlu natočenia volantu. Pekné, svižne fungujúce a bezproblémové - podobne, ako konektivita s Apple či Android zariadeniami.

Tu skrátka nenájdete žiadnu chybu, len výčet fičúr. Nuda, však?

Požičiam hybnosť. Zn.: Mám jej veľa

Poďme sa ale pozrieť pod kapotu. Tam by sme našli 2,2-litrový turbodieselový štvorvalec s výkonom 147 kilowattov a 440 Nm. Tento motor je spriahnutý s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá radí veľmi hladko a s motorom sa pekne dopĺňa. Niekedy však úplne nevie, kam so stupňami - napríklad pri pružnom zrýchlení si pri istých podmienkach nie je úplne istá. Celkovo však toto spojenie funguje dosť dobre. Ako sa na veľké SUV patrí, k dispozícii je aj asistent zjazdu z kopca, zámok uzávierky medzinápravového diferenciálu a voľba z niekoľkých delikátnych jazdných režimov.

V praxi však viete nechať jazdu aj na automatickom nastavení, ktoré sa prispôsobí vášmu jazdnému štýlu. Za štandardných podmienok funguje celkom organicky a k naturelu auta sa hodí. Ak však mám odporúčať jeden z režimov, hádžem Santa Fe do tej vzácnej kategórie áut, ktoré sa vyžívajú v režime Eco. Auto sa trocha upokojí, reakcie prevodovky sú odrazu predvídateľnejšie a... to je tak všetko. Ozaj! Zníži sa spotreba. Tá sa za normálnych okolností nemá problém pohybovať okolo 7,5 litra na sto kilometrov, s mojím excesívnym jazdným štýlom si auto cuclo približne osmičku na sto, viac sa mu akosi nechcelo. A to je naozaj veľmi fajn.

Pozrite sa, ak naozaj potrebujete gigantické auto s vysokým podvozkom, schopným pohonom všetkých kolies a použiteľnými zadnými sedadlami, nemáte veľmi na výber. Alebo môžeme ísť poporade: Mitsubishi Outlander je síce pohodlný stroj, no pochádza ešte z paleolitu, Peugeot 5008 má posledný rad sedadiel viac-menej symbolický a priameho konkurenta tak nájde jedine v sesterskej Kii Sorento alebo Tiguane Allspace. Všetky tri sú skvelými autami, no ani jeden z nich si nie je tak veľmi istý svojim menom, ako práve Santa Fe. Skrátka preto, lebo z nich funguje najuspokojivejšie.

Kto by to bol povedal pred dvadsiatimi rokmi?

 

 


GALÉRIA - 35 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Marek Marosi| 20.06.2019 12:42

    nie je zly, ale už ovela viac sa mi naši ix35

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ