Hyundai Kona Electric - alebo može Petrolhead jazdit elektromobilom?

Hyndai Kona Electric mi robil pár dní spoločníka a to takého, že som TajpáR nechal skoro týžden v garáži. Hyndai si u mňa urobil prvé významnejšie plusové bodíky s i30N-kom. Kona Elactric je však niečo celkom iné. Je to skôr taká tá mestská "papuča" - auto postavené na platforme kompaktu ale viac do výšky - proste v trendovom SUV kabáte. Aj keď niektorí kamaráti ma majú za toho "tabuľkového", čo musí mať všetko čo najviac objektivizované, tak napodiv u mňa funguje, že prvý dojem znamená hrozne veľa. Auto čo si ma hneď nezíska istou aurou a dobrým pocitom zo šoférovania hneď od prvých dotykov, tak ak si neskôr nahovorím že je skvelé pre praktickosť, cenu, výbavu a čo je viem ešte čo, tak ma velmi rýchlo omrzí a vyplávajú na povrch veci čo som zapudil. Tu to však je až prekvapivo agilný pocit od volantu, zároveň lahkosť a plynulosť akou to auto naberá tempo je návyková, až sa pristihujem že sa bavím pri každom rozjazde a preplietam sa pomedzi ostatné autá. Asi aj preto že podvozok velmi slušne filtruje aj zlé Bratislavské cesty a pritom auto nepláva, ale cítiť čo pod vami robí. Odhlučnenie od kolies je tiež velmi slušné. Kona sa nehrá na nejakú prémiovosť záplavou mäkčených plastov, dokonca je ich skôr menej, alebo inak, sú inde ako sme zvyknutí napr od Nemeckých značiek. Vrchné časti dverí sú z tvrdého plastu, rovnako aj vrchná časť palubovky. Mäkčené plasty sú však na účelných miestach - tam kde sa obvykle dotýkame a to predná čast palubovky od vodiča a výplne dverí. Ale aj tvarovanie stredového tunela je také, že nikde som nemal pocit že niekde niečo tlačí či zavadzia. Línie sú jednoduché a čisté, proste také ako sme zvyknutí z vačšiny áut pre Európanov. Výnimkou bol donedávna asi len Ford, ktorý sa v odchádzajúcom Focuse a Fieste doslova vybláznil v patvaroch okukaných snáď práve zo starších "kórejcov" (nemyslím tým samozrejme Kórejských dôchodcov).

Hyundai Kona Electricinterier je "Nemecky" prehľadný a mne sa páči, až na tie tlačidlá okolo displeja

"Tati je to také biznis"

Nemožno povedať že je to lacné či ludové auto (môj syn povedal po usadnutí na zadné sedadlá - "tati je to také biznis" ano TajpáR asi moc biznis nieje, ale nepovedal to ani o manželkinej BMW X1).

Hyundai Kona Electric

 

Reálne použiteľné ako jediné auto v rodine?

Čo je však na tomto aute asi najzaujímavejšie proti konkurencii je, že ide v podstate o prvé auto segmentu SUV čo sa týka dojazdu a teda aj dennej použitelnosti s dojazdom na jedno plné nabitie akumulátorov až do 590km podľa údajov výrobcu. Mne sa podarilo čisto v meste dosiahnuť cca 420km, čo je pri vcelku častom využívaní potenciálu zrýchlenia viac ako výborné. Dialnica v chladnom počasí znamená najkratší dojazd na úrovni cca 300km. Opačný protipól predstavuje meststská premávka, kde sa aj vďaka využívaniu rekuperácie energie pri brzdení dá pri stredne teplom počasí a ľahkej nohe dosiahnuť až do 590km dojazd. Za to Hyundai-u patrí velká poklona. Kona Elactric sa žial robí len v prevedení s predným pohonom, ale nemyslím, že by to väčšine potenciálnych zákaznikov vôbec prekážalo a stavím sa s vami, že veľká čast ani nevie či ich pohon tlačí zadným pohonom, ťahá predným, alebo ťahotlačí oboma nápravami naraz.

Hyundai Kona Electricten istý typ nabíjacieho konektora ako má aj Tesla, teda typ 1

Keď veľa môže znamenať príliš...

Vec čo by som hodnotil z mojho pohľadu ako malé mínus je, že pri napchatosti funkciami sa nie úplne podarilo nájsť spôsob ergonómie a logiky v ovládacích tlačidlách na volante a v ovládaní infotainmentu. Tu som ešte aj po týždni používania auta stále niektoré funkcie hľadal. Verím ale, že časom si majiteľ na to vie zvyknúť. Tým čo už len slovo smartfóon naháňa hrôzu odporúčam, nezakliknúť pri objednávaní položku "safety pack"- čo je balík asistenčných systémov.

Hyundai Kona Electricstrážni anjeli - teda asistetnti, sú tu všetky

Niečo pre audiofilov?

Ako audiofila mi nedá trochu si nepodrypnúť - Audio čo sem dodala firma Krell je na prvé zapnutie aspoň pre mňa sklamanie. Prebasované až zahuhlané s nedostatkom priezračnosti vo vyšších pásmach. Nastavením ekvalizácie (pridanie výšok a ubratie basov) som dosiahol pomerne slušného zvuku s hutnými basovým základom. Nemal by som tak kritický pohľad nepoznajúc Americkú firmu Krell desaťročia ako výrobcu z toho naj čo sa dá na poli domáceho audia zakúpiť a pre nezasvätených len podotýkam, že to je kategória asi ako Mark Levinson - ktorý medzičasom dodáva napr. do top modelov Lexus alebo Nemecký Burmester napr. do Mercedesov. Pre menej postihnutých jedincov ten Krell so subwoofrom v kufri však hrá skvele a budú sa možno aj čudovať môjmu hnidopichstvu.

Hyundai Kona Electricznačka Krell patri medzi creme de la creme v oblasti audia

 

 

Hyundai Kona Electricobjem kufra je 334 litrov, po sklopení zadných operadiel sa zvýši na 1116litrov

Čo to stojí

Verzia Kony Electric, ktorú som mal na test, bola výkonnejšia z dvojice možných na výber a v najvyššej možnej výbave včítane solídneho audia od americkej High End legendy - Krell, všetkých možných asistentov, polokože, elektrických sedačiek a iných komfortných lakociniek. Takto vybavená 150kW Kona vyjde na nezanedbatelných 42250,- Eur. Cena základu Kony Electric so 100kW elektropohonom vyjde od 34900,-Eur, za150kW elektromotorizáciu si príplatíte 3500,-Eur (odporúčam).

 

Hyundai Kona Electricvirtual kokpit by Hyundai

Môže petrolheada-audiofila baviť nejaka električka?

Môže! Musím lakonicky konštatovať, že mňa ako pomerne ťažko postihnutého petrolheada-audiofila (tfuj to znie ako pekne hnusná kombinácia deviácií...) Kona Electric bavila a hlavne mi dáva zmysel nielen pre jej reálnu použiteľnosť vďaka výbornému dojazdu, ale aj vďaka dobre poskladanému nevŕzgajúcemu  interiéru, agilným jazdným vlastnostiam, ale aj príjemnému filtrovaniu nerovností.

 


GALÉRIA - 13 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ