Hyundai: Kokpit budúcnosti

Auto už dávno nie je jednoduchým dopravným prostriedkom. Požiadavky na moderný kokpit sa za posledné desaťročie enormne zmenili. Škála informácií, ktoré zdieľa vodič s kokpitom (ale aj opačne) neustále rastie. Podobne sa mení aj štýl a riešenie volantu, ktorý už zďaleka neslúži len na „točenie“.

Hyundai od roku 2015 v niekoľkých etapách riešil čo a ako. V prvej fáze automobilka eliminovala počet tlačidiel za účelom vytvorenia čistého rozhrania. Rozhodla sa vymeniť otočné spínače a klasické tlačidlá za dva dotykové panely.

V ďalšej fáze projektu v roku 2016 napredoval Hyundai nahradením všetkých pevných tlačidiel touchpadmi. Tento vývoj viedol k lepšej prehľadnosti a flexibilite. O rok neskôr nasledujúca etapa priniesla vyššiu úroveň flexibility tým, že sa kokpit prispôsobil potrebám užívateľa. Touchpady boli v tomto kroku nahradené dvomi displejmi.

V roku 2018 sa Hyundai zameral na zdokonalenie dotykových displejov  - použil ich v modeli i30. Prečo práve i30? Aby Hyundai dokázal, že inovácie neobmedzuje len na prémiové modely. Inovácie musia byť dosiahnuteľné pre širokú zákaznícku základňu. Volant je osadený dvoma displejmi, ktoré sú väčšie a zároveň ergonomicky prispôsobené.

Ďalší rozvoj

V najnovšom štádiu vývoja sa zobrazenie prístrojového panelu zmenilo na viacvrstvový displej (MLD). Na rozdiel od bežných displejov, ktoré dokážu zobraziť obsah iba na jednej úrovni, MLD pozostáva z dvoch displejov, ktoré sú naskladané za sebou vo vzdialenosti 6 mm. Vzdialenosť medzi nimi umožňuje vizuálne 3D efekty - jedna časť grafiky sa zobrazuje na prednom displeji a druhá časť na zadnom displeji. V oblasti, kde sa grafika prekrýva, sa vytvára dojem objektu v priestore. Tento efekt sa používa na usmernenie pozornosti vodiča s čo najmenším rozptýlením. Napríklad obmedzenie rýchlosti sa zobrazuje na prednom displeji, priamo pred očami vodiča.

Informácie zobrazené na displeji sa menia v závislosti od aktuálneho menu a jazdnej situácie. Okrem toho môže vodič meniť usporiadanie a zobrazené „skratky“ pre zadávanie konkrétnych aplikácií podľa potreby. Vodič si môže prispôsobiť nastavenia displeja maximálne na päť tlačidiel, podobne ako rozloženie tlačidiel smartfónu.

Štúdia rozptýlenia vodiča 

Všetky štúdie jasne poukazujú na to, že Hyundai kokpit je výrazne pod hranicami celosvetovo uznávaných limitov pre bezpečnosť motorových vozidiel AAM a NHTSA. Aj v zložitejších jazdných situáciách deklarovali vodiči iba mierne rozptýlenie, ktoré nezasahovalo do riadenia. Účastníci štúdie navyše vyzdvihli atraktívny dizajn, vizuálnu a hmatovú spätnú väzbu ako i intuitívnu štruktúru prototypu.

Voľne konfigurovateľné displeje na volante zvyšujú flexibilitu a sú ľahko prispôsobené tak, aby vyhovovali viacerým modelom a segmentom. V tomto bode je Hyundai v počiatočnej fáze prototypu nového virtuálneho kokpitu. Je to však dôležitý míľnik na ceste k novým, vzrušujúcim technológiám.

Všetko to dobre znie a celkom mnohé veci majú aj logiku, len keby to nebol „americký“ pohľad na problematiku. V Európe sa predsa len trošku viac točí volantom a jazdí sa agresívnejšie, pričom akosi stále viac a viac a viac šoférov stále preferuje obstarožné a vcelku prehľadné tlačidlá.


  • hyundai,

GALÉRIA - 5 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ