Hyundai i30: Útok na Golf... Znova

Priznám sa, že tretia generácia kompaktu z českých Nošovíc si ma prvým dojmom nezískala. Avšak v automobilovom svete platí: nesúď auto podľa prvej fotky. A tak si dovolím tvrdiť, že dizajn nového i30 nie je zlý. Možno nenápadný, priemerný, ale ako celok si určite svojich fanúšikov nájde. Veď trh už zhltol iné katastrofy.

Prvá trieda

Triezvosť pokračuje aj v interiéri, kde však musím skritizovať jeden naozaj hlúpy trend – centrálne displeje odstávajúce z palubnej dosky. Vyzerá to zle azda vo všetkom, v čom som to videl, či Kia, či Hyundai, či Audi, či Mercedes, ktorý s tým v podstate začal. Testovaná „i-tridsiatka“ situáciu zhoršuje základným rádiom s 5-palcovým displejom. Možno s 8-palcovou navigáciou by to ušlo, ale na toto mi dochádzajú výrazové prostriedky.

Zvyšok palubnej dosky v jednoliatej tmavosivej farbe nadväzuje na príjemne jednoliaty exteriér. Hyundai si dal záležať nielen na vynikajúcich materiáloch, ale aj na príkladnom spracovaní. Možno si poviete, že nejaké tvrdé plasty, ostré hrany či nerovnomerné špáry nie sú podstatné, ale... Interiér, ktorý nič z tej trojice nemá jednoducho zanechá špičkový dojem. Zo zvedavosti som začal strkať prsty aj tam, kde to už naozaj nemá zmysel, a preto si dovolím túto palubnú dosku a jej okolie vyhlásiť za najkvalitnejšie spracovaný kokpit kompaktného segmentu.

Škoda len, že takýto hrdý ortieľ nemôžem vyniesť aj v otázke vnútorného priestoru. V tejto veľkostnej kategórii už považujem za neprijateľné, aby som sa musel na mieste vodiča uskromňovať v záujme dostatočného priestoru na nohy pre vlastné dieťa v sedačke za mnou (so 183 cm nie som pritom zvlášť vysoký). Inak je pohodlie sedenia veľmi dobré. V batožinovom priestore nechýba dvojitá podlaha na vyrovnanie schodu po sklopení operadla. To je štandardne delené 60 : 40 a má tiež neveľký otvor na prevoz dlhých predmetov (pri lyžiach to odhadujem na najviac jeden pár). Objem kufra je primeraný veľkosti auta, rodiny by určite mali radšej zvoliť kombi.

Nový motor

Výbava testovaného auta nebola vrcholom ponuky, motor však áno. V rade i30 debutuje preplňovaný štvorvalec 1.4 T-GDI s výkonom 103 kW. Agregát s vyrovnaným ťahom je prvotriedne utlmený a zvukovo sa aspoň trochu prejaví až vo vyšších otáčkach. Netreba ho však naháňať, pretože dostatok krútiaceho momentu je už niekde pri 2 000 – 2 500.

Hyundai i30 - autofans.skNový motor v ponuke 1.4 T-GDI je príjemne živý a tiež tichý

Tým nechcem tvrdiť, že sa nedá nahovoriť na športovú jazdu, práve naopak, ochotne sa postaví do prvého radu a s radosťou bude nasledovať príkazy plynového pedálu. Priemerná spotreba okolo 6,5 l/100 km je celkom primeraná, výrazne však závisí od štýlu jazdy.

Boj o charakter

V tomto smere je však zvyšok auta protikladom pohonnej jednotky. Pri naladení podvozka sa totiž Hyundai celkom výrazne orientoval na komfort. To mu nemôžem mať za zlé, práve naopak, rozhodne chválim to, ako spracúva nerovnosti našich, ehm, ciest.

Hyundai i30 - autofans.skHyundai je naladený skôr na komfort ako na športovú jazdu

Riadenie je poňaté s podobnou mäkkosťou. Aj jeho biednu komunikáciu s kolesami a priemernú precíznosť smerovania auta do oblúkov by som však dokázal tolerovať. Výrazne ma však hnevalo nastavenie spojkového pedálu, ktorý je tiež veľmi mäkký a nemá jasne definovaný bod záberu. Keby tu tak boli adaptívne tlmiče a možno aj nejaké nastavenie posilňovača riadenia ako v predchádzajúcej generácii, zrejme by som mal na jazdný prejav nového Hyundaiu i30 menej rozpačitý pohľad.

Rukavica pre VW?

Určite áno, pre majstra dokonalej priemernosti VW Golf je Hyundai serióznym súperom. Netvrdím, že ho dokáže jednoznačne poraziť (a už vôbec nie v porovnávacom teste od nejakej nemeckej redakcie), ale kórejský hatchback sa pred ním nemusí skláňať.

Svojou vysokou vnímanou kvalitou a ponúknutým pohodlím patrí k tomu najlepšiemu v kompaktnom segmente, aj prémiové značky by si jeho kokpit mohli zobrať za vzor. Nepresvedčil ma však priestrannosťou a nezaujal ani jazdnými vlastnosťami. Nemajte však obavy, ovládateľnosť či smerová stabilita sú aj vďaka viacprvkovej zadnej náprave bez výhrad. Sklony k nedotáčavosti sa dajú pripísať aj zimným pneumatikám, na ktoré bolo počas testu už pomerne teplo.

Na konci si dovolím trochu filozofovania, na „tenkrát poprve“ sa totiž nezabúda. Hyundai i30 bol mojim vstupom do sveta motoristických médií. Urobil na mňa dojem, pretože kórejské značky som mal zaškatuľkované ako, prepytujem, lacné haraburdy. Už vtedy to bolo solídne auto, no až na tretej generácii som si uvedomil, čo Kórejčania za desať rokov dokázali. Už nie sú low-end, už nie sú lacní, už majú kvalitu, ktorú treba brať vážne a za ňu aj primerane zaplatiť.


GALÉRIA - 40 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Janos Csomos| 17.05.2017 11:50

    Podla mna zovnka to auto vyzera uplne ze super. Ale ten centralny panel nechapem ani ja, dokonca cely interier sa mi zda byt menej atraktivny ako v golfe alebo ceede. Ale pre nas s menej penazi podla mna je slusna volba.

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ