Hyundai i30: Šliape po krku luxusným značkám

Nemecký rukopis cítiť už pri prvom pohľade: čisté línie karosérie so zvýrazňujúcimi, no neprehnanými hranami. Auto, za ktoré sa netreba nijako hanbiť. Zvnútra je to podobný príbeh a aj tu cítiť, že sa vývoj cenovo dostupných hatchbackov posúva ergonómiou i výbavou bližšie k prémiovým značkám.

Pre človeka so 183 cm výšky je sedenie za volantom prekvapujúco dobré - nastaviteľnosť sedadla a volantu umožňuje takmer ideálnu pozíciu. Sedadlá sú navyše športovo ladené s dobrou bočnou operou a tvrdšími, no neunavujúcimi výplňami. Táto top výbava obsahuje navyše elektricky nastaviteľné sedenie s pamäťou.

Multifunkčný volant s úzkym vencom je príjemný do ruky. Napriek trendu "mdlých" posilňovačov riadenia bez spätnej väzby je tento nastavený prijateľne. Tlmenie nerovností aj dynamickejšie prejazdy zákrutami nová i30 zvláda veľmi dobre.

Rozvážny prístup

Testovacia i30 prišla s dieslovým preplňovaný motorom 1.6 CRDi s výkonom 100 kW a krútiacim momentom slušných 280 Nm. Agregát je prepojený so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, za ktorú si priplatíte 1 850 eur. Tú som ocenil predovšetkým v spojení s adaptívnym tempomatom, ktorý rovnako zaznamenal pozitívny vývoj. Nevýhodou dvojspojky v tomto aute je pomerne lenivé rozbiehanie sa z nuly. Ak potrebujete rýchlejšie zareagovať a vojsť do križovatky, môže to spôsobiť mierne znervóznenie. Vtedy skôr zaberie manuálne radenie.

Od 100-kW motora sa nedajú čakať zázraky, no na bezpečné predbiehanie postačí. Pocit z rýchlosti je aj vďaka kvalitnému podvozku utlmený a dokonca pri 200 km/h (a pri 3500 ot./min) vás auto nijako neznervózňuje. Jeho kombinovanú spotrebu uvádza výrobca 4 l/100 km, mierne športovou jazdou a zväčša po diaľnici som s pomerne novým motorom dosiahol 6,7 l/100 km. No, samozrejme, ide to i šetrnejšie. Volič režimov umožňuje polohu Eco a tiež Sport. Pri tom však nemám pocit, že sa čokoľvek podstatne zmení. Príde mi zbytočný, ako aj radenie páčkami pod volantom.

Prémiový pocit

Posaďme sa ešte raz dovnútra. Stredovému panelu dominuje 8-palcový dotykový displej s veľmi dobrou príplatkovou navigáciou a prehľadným ovládaním množstva funkcií. Odkladacie priestory sú bohatšie než pri niektorých luxusnejších autách a dobrá je tiež lakťová opierka s úložiskom. Priestor na hlavu aj nohy je štandardne dobrý a vzadu sa odvezú na kratšie vzdialenosti i basketbalisti. Batožinový priestor postačí na nejaký ten kufor a hocijaký "šoping", jeho podlaha ukrýva dojazdovú rezervu. Pripojenie telefónu cez USB či bluetooth je rýchlejšie, než v prémiovejších autách.

Príplatková výbava obsahuje tiež full-LED svetlomety s príjemným dosvecovaním od hmloviek v pomalých zákrutách a dobre reagujúcimi automatickými diaľkovými svetlami. Testovaná najvyššia výbava Style má v cene 17-palcové zliatinové disky, bezkľúčový vstup, parkovacie senzory, zadnú kameru a ďalšie drobnosti. Prekvapujúco funkčné je tiež núdzové brzdenie, keď auto samo zareaguje na intenzitu zošliapnutého brzdového pedálu a dotlačí ho k podlahe tak, ako by ste ho za normálnych okolností mali vy. Prekvapiť to však môže vodiča, ktorý sa vám dovtedy "lepil" na chrbát...

Najvyššia výbava ponúkla tiež asistenta vybočenia z jazdeného pruhu a zahrať sa s tým v praxi na diaľnici bol zážitok. Nastavte si rýchlosť 130 km/h a adaptívny tempomat na najmenšiu vzdialenosť. Ak svieti zelený symbol aktívneho asistenta vybočenia z jazdného pruhu, pustite volant z ruky a nohu z plynu. Povedzme, že do vášho pruhu uprostred zákruty vojde náhle pomalšie vozidlo. Hyundai si bez pomoci sám kopíruje zákrutu a dokonca sám bezpečne pribrzdí aj v situácii, kedy skúsenosť hovorí, že to nemôže dobre dopadnúť... Vy máte vtedy pocit, že sa skutočne blíži doba plne autonómnych áut, kde sa funkcia šoféra končí. A to, prosím pekne, v nižšej strednej triede... Vedľajším efektom budú nepozorní vodiči spoliehajúci sa na to, že "auto predsa zabrzdí a zatočí, aj keď sa trochu zabávam s mobilom".

Koncern sa má čoho báť

Krásna modrá metalíza Ara Blue (za 500 eur), pohodlný interiér, kde nájdete všetko, čo potrebujete bez dlhého hľadania v nerušivom štýle. Nový Hyundai i30 je v mojich očiach tá najlepšia cenovo dostupná alternatíva k automobilom rovnakej triedy z dielne koncernu Volkswagen (Golfu či dokonca Audi A3). Testovaná verzia 1.6 CRDi v plnej výbave aj s automatom vyjde na 26 940 eur, čo je relatívne veľa peňazí. A však oželiem niektoré vymoženosti vrátane dvojspojkovej prevodovky, za 21 000 eur mám i30 v dostatočnej výbave aj s úsporným dieselovým motorom. Porovnateľne vybavený VW Golf je drahší (vrátane ďalšieho servisu). Poviete si - áno, ale VW je VW... No môj záver je jasný: za Hyundai sa netreba hanbiť, je to pekné a kvalitné auto, ktoré svojimi vlastnosťami i výbavou teší viac, než hocijaké nemecké pred pár rokmi. A náskok prémiových značiek Kórejčania sťahujú ďalej.


GALÉRIA - 29 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ