Hyundai i30 N: Športovec na každý deň

N ako Nezbedník

Narodený v Namyangu, globálnom vývojovom centre značky, testovaný na legendárnom Nürburgringu a vyrábaný v Českých Nošoviciach spolu s ostatnými verziami. Písmeno N je ako dodatok označujúci novú výkonnú verziu odvodenú z hatchbacku Hyundai i30 úplne na mieste. Navyše „N“ vyzerá ako šikana na trati, kde má i30 N fungovať rovnako dobre, ako v každodennom živote. A do tretice, divíziu N má na starosti Albert Biermann, ktorý sem prestúpil z vedenia BMW M a v abecede sa tak posunul o jedno písmeno.

Na prvý pohľad je jasné, že táto i30-ka nie je bežný Hyundai, ako sme mali možnosť ho poznať doteraz. Športovú náturu vyjadruje množstvo upravených detailov. Predné svetlomety s čiernym pozadím, nové nárazníky vpredu aj vzadu, doplnené červenými lemovaniami. Výrobca zatiaľ neudáva žiadny konkrétny údaj, úpravy karosérie však majú priniesť lepší pomer medzi aerodynamikou, odporom a prítlakom auta. Postarať sa o to má aj pomerne decentné zadné krídlo s trojuholníkovým tretím brzdovým svetlom.

Dve verzie podľa výkonu

Napriek ostrému vzhľadu nejde i30 N úplne po špičke triedy kompaktných hot-hatchov aj keď na prvý počin medzi výkonnými autami to vôbec nie je zlé. Pohon zaisťuje nový dvojlitrový preplňovaný štvorvalec s výkonom podľa zvolenej verzie. Základ má 184 kW (250 koní), silnejšia konfigurácia Performance Package poskytne výkon 202 kW (275 koní). Obe z nich dosiahnu maximálnu rýchlosť 250 km/h a najvyšší krútiaci moment 353 Nm. Standard Package akceleruje z miesta na 100 km/h za 6,4 sekundy, silnejšia Performance o 3 desatiny kratšie. Motor má funkciu krátkodobého zvýšenia plniaceho tlaku „overboost“, ktorá pri prudkej akcelerácii zvýši krútiaci moment o 8 %.

S balíkom Performance má i30 N ďalšie extra prvky: 19-palcové kolesá s pneumatikami Pirelli P-Zero, na ktorých je auto o 8 mm nižšie ako bežná i30 (na 18-palcových o 4 mm), za nimi väčšie brzdové kotúče s červenými čeľusťami a logom N. Pre lepšiu ovládateľnosť pridáva elektronicky riadený samosvorný diferenciál a k tomu aj výfukový systém s variabilnou klapkou. Ten sľubuje hutný športový zvuk šíriaci sa z dvoch koncoviek, pre istotu je však na palube aj elektronický generátor zvuku.

Päť jazdných režimov

To pre prípad, že by si pán vodič chcel užiť burácanie motora aj keď cúva von z parkovacieho miesta, veď i30 N má byť použiteľná aj v úplne bežných podmienkach ako normálne auto. Na to má viacero režimov: štandardne je to Normal, Sport a Eco. Na volante je však ešte extra N tlačidlo na prepnutie do ešte ostrejšieho športového N režimu, na výber je aj ďalší mód s vlastnými nastaveniami podľa chuti a potreby. Jednotlivé režimy prispôsobujú odozvu motora, tuhosť riadenia, správanie diferenciálu, zvuk motora (vrátanie strieľania), tvrdosť adaptívnych tlmičov a prísnosť ESC, ktoré ide aj úplne vypnúť.

Pre pocit pretekára

Motor je štandardne spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá má funkciu vyrovnávania otáčok pri podraďovaní, teda automatického medziplynu aj bez náročnej práce nôh vodiča. Okrem medziplynov vie auto uľahčiť aj odštartovanie z miesta pomocou Launch Control. Mimochodom, každé z áut testovaných na Nürburgringu absolvovalo 420 až 480 okruhov v suchých aj mokrých podmienkach, čím simulovali cca 180 tisíc kilometrov celkom krutej jazdy. Za štyri týždne tak zažili autá ekvivalent svojho životného cyklu a na jeho vývoji sa podieľali aj inžinieri z tímu WRC.

Informácie o jazde a aute si môže vodič zobraziť v špeciálnom N menu na stredovom displeji s uhlopriečkou 5 alebo 8 palcov. Ten poslúži samozrejme aj na všetky ostatné „civilné“ funkcie, ako napríklad navigácia. Infotainment podporuje Android Auto a Apple Car Play, nechýba možnosť bezdrôtového nabíjania Qi, ako ani celý zástup všetkých bezpečnostných asistentov z bežnej i30.

 


GALÉRIA - 23 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ