Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi: To chceš

Ako už tradične, aj tento test začnem mojou typickou frázičkou: Musím sa vám k niečomu priznať. Už niekoľko rokov nosím len oblečenie čiernej farby. Neviem ani presne povedať, kedy to začalo, no po prvom čiernom tričku nasledovalo niekoľko ďalších, až kým si spolubývajúci nezačali robiť z môjho sušiaka na bielizeň nový mém. Podľa odborníkov sa to vtedy ešte dalo zvrátiť. 

Lenže ja som začal chodiť na techno. A nič sa nehodí k prekalenej noci tak dobre, ako najobyčajnejšia čierna mikina s kapucňou a klokaním vreckom. A techná si síce z môjho života porúčali už dávnejšie, mikina však zostala. Nie, že v mojom šatníku, ale prakticky od posledného techna nalepená na mne. Kokos, keby môžem, aj sa v nej sprchujem. Je to skrátka kus látky, ktorý ničím nekričí, robí si svoju prácu dobre a v ničom, fakt v ničom mi nedokáže vadiť. Vlastne jediné, čo mi na nej vadí je to, že musím stále odpovedať na otázky typu Čo si stále taký čierny? Máš depresie? To je nejaký divný trend?, čo nás elegantne dostáva k novému Hyundai i30 Fastback.

Takto, Hyundai i30 poznám už celkom dôverne. A nemám dôvod ho nemať rád. Pravdepodobne najmä preto, lebo som ho testoval už v jednej fakt fajnej verzii. No odhliadnuc od toho, ak by som si mal spočítať počet odjazdených kilometrov na nejakej platforme a trocha si pobilancovať, s prehľadom by vyhrala tá, ktorú použiva i30 a KIA Ceed. A verte mi, je to jedna z tej mikroskopickej množiny vecí, na ktoré v roku 2018 spomínam rád. A dobre, asi som troška depresívny.

Čiže, zoberme si napríklad proporcie. Už hatchback i30/Ceed má prijemný, teniskovitý profil karosérie a vyrovnané proporcie a vyzerá skrátka dobre. Pochopenie podstaty vzniku Fastbacku preto podľa mňa smeruje niekam do ranných štádií vývoja hatchbacku, keď nechali jeho voskový model príliš dlho na slniečku a troška sa im v zadnej časti roztopil. Ráno prišli na šichtu a keď sa naň pozreli zboku... Skrátka, museli to vyrobiť. Bože, toto auto vyzerá presne tak, ako by malo.

To je síce pekné, ale ako je z toho vidieť dozadu?

Zle. Čo by ste asi čakali? Každému musí byť jasné, že tie dve okienka pred C-stĺpikmi vo výhľade ani trocha nepomôžu a karoséria typu Fastback je od svojej podstaty praktická asi ako ja v prvom roku na vysokej, keď som považoval stôl za prežitok.

Záujemca o výhľad dozadu si však vyberie hatch alebo kombi. Alebo si zaobstará verziu s celkom dobrou parkovacou kamerou, ktorú by som však osobne umiestnil radšej do piatych dverí - alebo na akékoľvek iné miesto, kde sa zašpiní pomalšie ako po dva a pol kilometroch jazdy. Nevermind, zvyšok interiéru je úplne zhodný s ostatnými verziami modelu i30, a to je dosť fajn. Zbytočne trčiaci 

Plávajúci multimediálny systém v strede palubovky je prekliatie moderného interiérového dizajnu na ktoré sme si už zvykli, poteší jeho konektivita s AUX a 2xUSB. Zástrčky na 12V palubnú sieť sú tu dokonca dve a nechýba ani bezdrôtové dobíjanie telefónu. Poteší dobre tvarovaný volant a príjemné materiály, kam až váš prst dosiahne.

V batožinovom priestore by sme potom našli rovných 450 litrov, z ktorých sa dá celkom jednoducho urobiť až 1351 litrov. Toto síce nikomu v Hyundai nehovorte, ale zmestil sa tam aj bicykel. Niekoľkokrát. Takže nepraktické? Určite nie. Zaujímavé je napríklad aj vykrojenie v strešnej výplni strechy nad zadnými sedadlami Fastbacku, ktoré umožňuje pohodlne posadť dve dospelé osoby za seba. Ja ti vám neviem, nič prevratné, nič kričiace do sveta, no absolútne vyhovujúce, elegantné a rozhodne nič menej. A čo ma špeciálne teší - nič navyše.

Zmysel pre humor

Á, vlastne jedno "navyše" by sa tu našlo. Nachádza sa pod kapotou, a je to výborná, turbodúchadlom prepĺňaná jednotka 1,4 T-GDi s výkonom 103 kilowattov, čo je v ľudskej reči 140 koní. Tie sú dostupné až v 6 000 otáčkach za minútu a sedemstupňová dvojspojková prevodovka 7DCT vás k nim našťastie pustí veľmi rada, v režime Sport dokonca aj veľmi často.

Áno, tá prevodovka. Dvojspojkový automat totiž pochádza priamo z vlastného vývoja koncernu Hyundai a má celkom odlišný charakter ako DSG, alebo často vyskytovaná skriňa od Getragu či čoraz rozšírenejšie meničové automaty od ZF. Nie je z najjemnejších a motor necháva často vytáčať nad hodnoty, na ktoré sme zvyknutí. Prepnite však do režimu Eco a zrazu sa z nej stane nástroj na plynulé preraďovania. Prepnite do Sportu a DCT drží otáčky motora - na pomery dnešných automatov - naozaj vulgárne vysoko. A to baví!

Podobne, ako napríklad naladenie podvozka. i30 má byť z koncernovej dvojice ten pohodlnejší, to je poznať už pri prvých metroch jazdy. Podľa mojej skromnej teórie však pohodlnejší často znamená zábavnejší, v tom dekadentnom slova zmysle. Narozdiel od trocha prkenného Ceedu, i30 Fastback sa v zákrutách príjemne nakláňa a z podvozkových komponentov cítite, že pracujú. Nedotáčavosť sa môže dostaviť, no vyvolať ju je z tých ťažších úloh.

O to prekvapivejšie však je, akým prirodzeným spôsobom dokáže Fastback pri vyšších rýchlostiach prejsť do veľmi pekne kontrolovateľného pretáčavého šmyku. Parádička!

Strašne dobré auto

Už to tušíte asi dlhšie, no i30 Fastback s najsilnejším civilným motorom si ma skrátka získala. Je to jednoducho parťák, automobilový ekvivalent mojej čiernej mikiny, ktorú na sebe nosím stále. Vo veľa veciach je veľmi akurátny: Má akurátny profil, veľkosť, výkon, riadenie, apetít a v neposlednom rade výšku. Je dokonca taký dobrý, že ma donútil aj natočiť silvestrovské video, ktoré okolo Silvestra polarizovalo slovenské internety. No, nepolarizovalo. Všetci sa zhodli na tom, že je hrozné. Tak tu je opäť!

Tak vám treba, keď sa stále neviete naučiť, že Hyundai si práve ide svoje. Lebo i30 Fastback dobre jazdi, dobre brzdí, ponúka tak akurát miesta, veľmi dobre vyzerá - a to všetko vie byť vaše už od nejakých 16 tisíc €. A to sa fakt oplatí. Ale aj keby ste potrebovali o niečo viac miesta a európsku genetiku, mám pre vás porovnateľne husté riešenie...


GALÉRIA - 22 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ