Horch: Počúvaj pozorne!

Pri zrode automobilu stálo o niečo viac ľudí, ako len Karl Benz a jeho neposedná manželka. Montáži automobilov v neskorších raných rokoch produkcie šéfoval aj istý August Horch. Radový zamestnanec? Asi ťažko. August mal na konte niekoľko patentov, ktoré automobilový priemysel využíval ešte desaťročia - napríklad rozprašovací karburátor, či odlievanie komponentov motora a prevodoviek z hliníka.

Horch bol skrátka šikovník. A ako to u šikovníkov býva, radi robia veci sami, po svojom - a pokiaľ možno, tak ešte lepšie. Preto sa v roku 1899 rozhodol August od Benza odísť a neskôr si založiť vlastnú spoločnosť, nazvanú  A. Horch & Cie Motorwagenwerke AG. Spoločnosť sa zaujímala predovšetkým o autá so štvorvalcovými motormi a v roku 1904 sa presťahovala do mesta Zwickau.

Prvý Horch mal síce výkon len okolo štyri a pol koňa, no disponoval hnacím hriadeľom s trecou spojkou, na rozdiel od Benzovej reťaze. Aj preto dokázal dosiahnuť rýchlosť 32 kilometrov za hodinu. Ešte raz, sme v roku 1901 a tieto výkony neboli vôbec zlé. V roku 1902 však prišiel oveľa výkonnejší model s dvadsiatimi konskými silami a štyrmi valcami, hnací hriadeľ mu však zostal. Verejnosťou bol prijatý viac ako dobre, výrobok firmy Horch bol onedlho považovaný za technicky vyspelejší, než produkt firmy Benz či Mercedes, ktoré v tomto čase ešte boli separátnymi firmami. 

A vôbec, máte radi radové šesťvalce? Určite áno, kto by nemiloval ich zamatový chod, lineárny záťah a krásny zvuk. Nedá mi nespomenúť, že prvý šesťvalec bol vyrobený Augustom Horchom v roku 1904 a získal v pretekoch niekoľko ocenení. 

Horch bol skrátka vynálezca, a každú jednu svoju inováciu si chcel najprv vyskúšať na pretekárskej dráhe. Na tieto účely teda z rozpočtov automobilky išli často nemalé peniaze, čo sa znepáčilo ekonomickému oddeleniu a časť príjmov Horchovi vo vlastnej firme ustrihli. Horch to veru niesol ťažko. Na druhú stranu - ťažko, ale aspoň po svojom. Ako?

Zo svojej pôvodnej firmy odišiel, aby si neďaleko nej založil novú, s jemne odlišným názvom August Horch Automobilwerke GmbH. Jeho plánom bolo naďalej pod vlastným menom vyrábať autá, ktoré by toho mena boli aj hodné. Do hry však vstúpili právnici z pôvodnej spoločnosti a Horch sa onedlho dostal do bizarnej situácie: stratil právo používať svoje meno na označenie vlastných výrobkov.

Našťastie pre Augusta, syn jeho spolupracovníka - mladý gymnazista - mal pravdepodobne zo školy plné zuby latinského jazyka. Napadlo mu teda zameniť nemecký výraz “Horch” - imperatív nemeckého slovesa “počúvať” - jeho latinským prekladom. A tým nebolo nič iné, ako dnes už známy výraz: Audi. Veru, skúste si spomenúť na tieto hrdinské začiatky vždy, keď sa vám začne lepiť obstarožná A4-ka na nárazník.

Obe firmy teda existovali istý čas vo vzájomnej symbióze. Horch vyrábal zväčša luxusné stroje so šesťvalcami a napríklad aj radovým osemvalcom a stal sa synonymom pre eleganciu, luxus a prestíž. K tomu automobilke dopomohol aj Moritz Stauss, ktorý ako výkonný riaditeľ toho, čo sa dnes volá marketing, rozhodol v inzercii spájať produkty Horch s vysokým umením. Ako inak, nasledoval inštantný úspech.

Audi sa zasa sústredilo na športové, dynamickejšie stroje so štvorvalcami, šesťvalcami aj osemvalcami, licenčnej výroby americkej automobilky Rickenbacker. Modely so šiestimi a ôsmimi valcami sa nazývali Audi Zwickau, Audi Imperator či Audi Dresden. August Horch sa v spoločnosti udržal do roku 1920, keď svoju pozíciu zanechal v prospech politickej činnosti. Zostal v dozornej rade, jeho firma sa však onedlho začala zmietať vo finančných problémoch - a nebola sama. Do hry vstúpila Saská štátna banka a veci sa začali konečne hýbať. A to poriadne rýchlo.


  • audi,horch,

GALÉRIA - 39 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ