Honda Monkey: Príbeh opice

Model Honda Monkey je pravdepodobne známy najmä ako výrazná ikona 70. rokov minulého storočia, svetlo sveta však prvýkrát zazrel už v roku 1961. Tento stroj pôvodne disponoval motorom so zdvihovým objemom 49 cm3 a bol vyvinutý ako detská hračka pre zábavný park Tama Tech v Tokiu. Bol však natoľko úspešný, že vznikla aj cestná verzia, ktorá sa v roku 1963 začala vyvážať do Ameriky a do Európy. Vyznačovala sa výraznou chrómovanou nádržou, sklopnými riadidlami a napevno zabudovanými kolesami s priemerom 5 palcov.

Za svoju obľubu model vďačil roztomilému dizajnu, ktorý si každý ihneď obľúbil, malým rozmerom a mimoriadne nízkej hmotnosti – vďaka čomu si mohol majiteľ s motocyklom v meste užiť veľa zábavy. Do roku 1969 sa kolesá motocykla zväčšili na 8 palcov a od roku 1970 sa model stal ešte obľúbenejším vďaka využitiu rýchlo demontovateľných vidlíc, vďaka ktorým ho bolo možné naložiť do batožinového priestoru malého automobilu.

Zlomovým v histórii modelu Monkey bol rok 1978. Stroj získal nový vzhľad s nádržou v tvare kvapky a stal sa mimoriadne obľúbeným medzi zástupmi vodičov obytných vozidiel, ktorí hľadali praktický dopravný prostriedok použiteľný po tom, čo s obytným vozidlom niekde zaparkujú. Mal 3-stupňovú prevodovku s odstredivou spojkou (na ovládanie ktorej neboli potrebné „tradičné“ motocyklistické schopnosti).

Pre 21. storočie

Po nedávnom úspechu ostro rezaného MSX125, ktorý uspokojil požiadavky záujemcov o moderný a univerzálny malý mestský motocykel, nastal čas na návrat názvu Monkey a znovuzrodenie stroja pripraveného pre mestá 21. storočia.

Nový model musel, pochopiteľne, vychádzať z klasického štýlu Monkey. Lichobežníková silueta zvýrazňuje kompaktnú dĺžku a zároveň proporciám stroja dodáva hĺbku a hmotu. Jednoduché zakrivené plochy sú navzájom nezávislé a vyskytujú sa po celej ploche stroja. Lesklá 5,6-litrová palivová nádrž lakovaná rovnakou farbou ako rám, kyvné rameno a zadné tlmiče, predstavuje korunu celého stroja a hrdo nesie historické 3-D Old Wing dizajnové logo Honda. Chrómovaný oceľový predný a zadný blatník či evokatívne prelisovaný kryt výfuku, okrúhle zrkadlá či zdvihnuté riadidlá.

Evokujúca reinkarnácia klasického vzhľadu je pretkaná modernými technológiami - kruhový prístrojový panel s digitálnym LCD displejom obsahuje ukazovateľ rýchlosti (ktorý pri zapnutí zapaľovania hravo zabliká), tachometer s dvoma dennými počítadlami prejdených kilometrov, či šesťdielikový ukazovateľ stavu paliva. Naviac - všetky svetlá sú vybavené LED diódami, kľúč s vnútorným výbrusom (na ktorom je tiež umiestnené logo Old Wing) ponúka funkciu „odpovede“, keď po stlačení tlačidla svetlá stroja zablikajú, čo majiteľovi uľahčí nájsť stroj na preplnenom parkovisku. Jednokanálový systém ABS je spojený s jednotkou na meranie zotrvačného momentu (IMU), ktorá obmedzuje „dvíhanie“ zadku pri silnom brzdení. 

Taktiež motor zostáva verný pôvodu. Horizontálne umiestnený jednovalcový SOHC motor s objemom 125 cm3 je jednoduchý, robustný a vyladený s dôrazom na praktickú použiteľnosť v meste. Disponuje výkonom 6,9 kW, prevodovka je štvorstupňová. Monkey váži 107 kg.

Monkey 125 pre rok 2018 bude k dispozícii v troch farebných vyhotoveniach: Žltá Banana Yellow/biela Ross White, červená perleťová Nebula Red/biela Ross White a lesklá čierna perleťová Pearl Shining Black/biela Ross White

Míľniky Monkey

1961

Prvý model – vyrobený pre zábavné parky, bol vybavený 5-palcovými kolesami, sklopným kormidlom, nemal odpruženie a jeho motor s objemom 49 cm3 disponoval výkonom 3,1 kW

1963

Prvý model určený na prevádzku na verejných komunikáciách – vyvážal sa do Severnej Ameriky a do Európy.

1967

Prvý model predávaný v Japonsku – so „sklopným“ sedlom 

1970

Prvá verzia s rýchlo demontovateľným predným kolesom umožňujúca prepravu v kufri malého automobilu

1978

Prvý model s palivovou nádržou v tvare kvapky ako pri „custom“ motocykloch

1984

Limitovaná edícia „Gold“

1987

Model „R“ s dvojitým rúrkovým rámom a prednou hydraulickou kotúčovou brzdou

1991

Verzia v off-roadovom štýle „Baja“ s dvoma svetlometmi

2004 Special

Vo farbách napodobňujúcich model CB750F, na ktorom Freddie Spencer získal víťazstvo v pretekoch Daytona 100

2009 Monkey Ltd.

Prvá verzia s elektronickým vstrekovaním paliva, valčekovým vahadlom a predsunutým valcom

2017

Nová verzia na oslavu 50. výročia začatia predaja v Japonsku


  • honda,monkey,

GALÉRIA - 21 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ