Honda HR-V 1,5 i-VTEC 6MT: Tofu

S niektorými vecami sa za celý život skrátka musíte naučiť žiť. Ja som sa napríklad narodil s povahovou črtou, vďaka ktorej musím všetky veci, najmä tie každodenné, robiť možno až príliš efektívne. Napríklad pri zohrievaní vody na špagety rozdelím vodu do hrnca a do rýchlovarnej kanvice pol na pol, čiže ju mám zohriatu dvakrát rýchlejšie. Neviem, či to ešte niekto robí, no bez toho pocitu z vybabrania so systémom sa už nezaobídem.

Z podobných príčin mám rád napríklad tofu. Zoberte údené tofu, nakrájajte na kúsky a s cibuľou to hoďte na bryndzové pirohy. Prekvapivo to funguje podobne ako slanina, no bez toho, že vám z toho bude masakrálne zle, nikomu neublížite, bude to chutnejšie a niekoľkokrát lacnejšie. Čo nás elegantne dostáva k testovanej Honde HR-V s manuálnou prevodovkou a atmosférickou jednapäťkou pod kapotou. 

Už na prvý pohľad je jasné, že toto auto nedokáže svojou existenciou uškodiť nikomu. Je totálne anonymné. Až tak, že som si dokonca myslel, že sa vyrába niekedy od roku 2010. No tak to nie je: HR-V práve prešlo faceliftom len po troch rokoch svojej existencie. V prednej časti nastali celkom razantné chrómované orgie, ktoré však nenápadný celok dopĺňajú celkom citlivo. Zmenila sa aj optika svetlometov a najmä motorová paleta: Testovaný atmosférický motor 1,5 i-VTEC je jediný, ktorý prežil masové vymieranie dobrých motorov v roku 2018. Áno, emisnú normu Euro 6bV základnej výbave si za túto konfiguráciu Honda prosí 18 990 €, no toto testované auto, ktorému fakt nič nechýba, je za 22 559 €. A to už nie je zlé.

Toto som od Felicie nevidel

Pekný bulvárny medzititulok, že? Sklamem vás hneď z úvodu: Hovorím o ponuke priestoru v kabíne. Je ho tu strašne veľa.

Na to, aká je Honda HR-V mrňavá, predstavuje paralelný vesmír pozostávajúci z odkladacích priestorov a dômyselných využití interiérových prvkov. Môžeme začať napríklad palubnou doskou, ktorej centrom je multimediálny systém CONNECT. K nemu len toľko: Jeho hardware môže byť aj výkonný, no je mu to trt platné, keď zápasí s archaickou verziou Androidu. Kvalita audiosystému je však veľmi dobrá. Vedľa sa udomácnil asymetricky umiestnený výduch klimatizácie. Toto riešenie vytlačilo ďalšie výduchy ventilácie do akéhosi pásika pred spolujazdcom a ja nechápem, prečo to nikomu nenapadlo skôr. Za spodnou časťou palubnej dosky sa zároveň nachádza akési druhé podlažie odkladacích priestorov s výstupmi konektivity, ktoré pripomínajú takú menšiu nabíjačkareň na Pohode.

V stredovom tuneli sa ďalej nachádza obrovská priehradka s dvojitým dnom, ktorá pohodlne prepraví aj kapučko, aj "prosím kýbel kávy" z McDrivu ráno po prekalenej noci. Najväčší metal sa ale odohráva v zadnej časti, kde je poznať, že platforma HR-V zdieľa genetiku s hyperpraktickým Jazzom. To je napríklad auto, ktoré ma kedysi presťahovalo a dodnes na to nostalgicky spomínam; so zadnými sedadlami sa dá robiť prakticky čokoľvek. Môžete ich sklopiť, samozrejme jedným ťahom a do roviny. Môžete nastaviť sklon operadla v dvoch polohách. Môžete odklopiť sedák a prepravovať predmety naprieč priestorom pre nohy pasažierov vzadu, bez sklápania opieradiel. Lebo skrátka, prečo nie? Podobná situácia nastáva aj v batožinovom priestore, ktorý pojme 448 až 470 litrov, po sklopení sedadiel dokonca masívnych 1533 litrov príkladne kubického priestoru. To je viac, ako ponúka napríklad Hyundai Tucson. Say whaaat?

Skvelý motor

Ako som vám už niekoľkokrát otrieskal o hlavu, pod kapotou HR-V pracuje atmosférický štvorvalec s objemom 1,5 litra a výkonom 96 kilowattov, čo je v ľudskej reči 130 koní, pričom krútiacich momentov je tu 155. Tu je na obrázku nižšie, chalan:

Viem, že tieto testy čítajú aj ľudia, ktorí nemajú šajnu o tom, čo omieľané slovko "atmosférický" znamená. Je to jednoduché. Tento motor nemá turbo, čo znamená výkon na úrovni o tretinu menších motorov s turbom. Nesie to so sebou však niekoľko výhod. Tento motor ide ochotnejšie do otáčok, maximum výkonu podáva až v 6600 otáčkach za minútu a je aj mechanicky odolnejší, pretože sa o jeho chod stará menej pohyblivých súčiastok. Jeho reakcie na plynový pedál sú citeľne bezprostrednejšie a bude vás baviť aj jeho zvuk. Keďže sa dnes turbodúchadlá zavádzajú do áut s vidinou čo najmenšej spotreby a emisií, je paradoxné, že v priemere je dokonca úspornejší - tabuľkové hodnoty spotreby sú nielenže dosiahnuteľné, sú jednoducho reálne. A keď ho naložíte po strechu ľuďmi a batožinou, nebude žrať o toľko viac.

Vyžaduje to trocha iný jazdný štýl, než na aký je dnes bežný šofér zvyknutý. Pri predbiehaní sa netreba báť podradenia na nižší stupeň a následne šplhať až do vysokých otáčok. V preklade: Je to sranda. Je cítiť, že motor nad prednou nápravou je tiež ľahší, ako je dnes v bežnej praxi zvykom. Jazda je komfortná, no aj vďaka úspore hmotnosti na motore a karosérii osviežujúco vyrovnaná. HR-V je tiež dosť široké na to, aby sa nezľaklo aj tvrdšieho zaobchádzania, na limite reaguje neutrálne so sklonmi k bezpečnej nedotáčavosti. Vďaka jednoduchej konštrukcii zadnej nápravy mu však svedčí skôr kvalitnejší povrch cesty. Z hľadiska jazdného komfortu sa dá vytknúť len jediná vec, a tou je slabšie odhlučnenie pri vyšších, diaľničných rýchlostiach. Ale to je v porovnaní so silnými stránkami auta banalita.

Budete spokojní

Takto vám to poviem. Keby idem na rande s niekým, komu doma v garáži parkuje Honda HR-V, asi sa snažím zapôsobiť. Existuje totiž vysoká pravdepodobnosť, že sa v tej domácnosti nad vecami rozmýšľa.

Honda HR-V je jedno nenápadné, no veľmi premyslené a dobre postavené auto, ktoré ponúka na minimálnom pôdoryse maximum úžitku. Pripravte sa na literárny gýč: Je nekonfliktná ako tofu, so sedadlami viete robiť zasrané origami, na ceste drží ako priviazaná shibari lanom a pri prevádzke nespáchate harakiri.

Uvažujete nad záživným a schopným rodinným autom? Dajte mi vedieť, v akej farbe ste si ju kúpili.


GALÉRIA - 32 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ