Honda CR-V Hybrid: Biela technika

Pred nejakým časom som testoval Hondu CR-V s turbobenzínovým i-VTECom a áno, priznávam, zaujala ma. V skratke: Stále je to taká príjemná nudička pre ľudí vyššieho stredného veku, perfektne spracovaná, inteligentne vymyslená a zabalená do atraktívnej karosérie. S jedenapollitrovým trubomotorom ma však celkom chytila za srdénko aj jazdne a zdraviu tejto novej lásky pomohla aj fajnová šesťstupňová prevodovka.

Teraz tu predomnou stojí snehobiela CR-V s hybridným pohonom. A ak ma bude chcieť osloviť, musí to zvládnuť aj bez prevodovky. V katalógu by sme síce našli skratku e-CVT, no žiadna prevodovka sa za ňou neskrýva. Ale o tom potom.

Skúsme začať napríklad vhľadovou stránkou veci. Prvý dojem z nej je noazaj dobrý, pretože samozrejme že je; je to predsa Honda za 45 tisíc v plnej poľnej. Nájdeme tu rôzne variácie na LED svietenie, vyšperkované 3D emblémy „Hybrid“ na každom rohu karosérie a špeciálnej pozornosti poctivého aziatského dizajnérskeho oka sa dočkali aj disky kolies. Tie dostali asymetrický dizajn (bohužiaľ) a vysoký profil pneumatiky (našťastie).

Celkovo sa musím priznať, že na dizajn japonských SUV poslednej doby som si už relatívne zvykol, i keď pred novou Toyotou RAV4 sa stále tak trocha schovávam za roh. CR-V je dnes paradoxne tá konzervatívnejšia voľba, i keď jej robustný vzhľad s mnohými zbytočnými linkami a prelismi nie je objektívne zrovna vrcholom elegancie. Aj tá je však primárne vecou vkusu.

Honda však v poslednej dobe teší pozornosťou pre detail. Tá je uchopiteľná napríklad v dielenskom spracovaní, ktoré je na vážne vysokej úrovni, Japončíci sa s wow-efektom tentoraz skutočne vyhrali. S týmto autom budete hviezdou predmestia, to určite.

Obývačka

Predmestie sme ovládli, môžeme sa presunúť do interiéru. Ten je typicky japonský: Najprv vás ohúri množstvom tvarov. Vy, konsternovaní a s pollitrovou fľaškou coly v ruke rozmýšľate, kam ju máte odložiť a po počiatočnom, asi polsekundovom váhaní zistíte... Že sa to dá takmer všade. 

Podobné je to aj s kvalitatívnym pocitom z interiéru. Honda kombinuje materiály v kabíne naozaj príjemne. Všetko je perfektne spracované, diely lícujú presne a pocit vnímanej kvality sa dostaví ihneď po nastúpení. Ak sa však pozriete na spodnú časť prístrojovej dosky, odhalíte pár lacnejších materiálov a tlačidiel, ktorých rodný list by si mohol potykať s mojím. Aj napriek tomu by som posunul CR-V do prémiovejšieho spektra ponuky, niekam tesne za zenový interiér Mazdy CX-5.

A teraz ešte trocha k praktickej stránke veci. CR-V je zamerané rodinnejšie, ako Boris Kollár. Niekoľko príkladov za všetky: Dvere pre zadných pasažierov sa otvárajú takmer do kolmice, zadné sedadlá sklopíte jednoduchým pohybom ruky do totálnej roviny a ak by ste chceli počas jazdy sledovať, ako po interiéri lietajú vaše veci alebo deti, máte na to panoramatické zrkadielko umiestnené v stropnom držiaku na okuliare. Jediná skutočná výhrada k interiéru teda smeruje primárne do batožinového priestoru: 497 litrov v základnej konfigurácii nie je osamote zlé číslo, konkurencia vám však dá viac. Netreba však zabudnúť na to, že táto Honda si so sebou vozí aj batérie. Ozaj, ak by ste potrebovali vedieť aj túto informáciu: Áno, v CR-V sa dá plnohodnotne spať. Odskúšané.

Trocha iný hybrid

Čím sa elegantne dostávame k pohonnému ústrojenstvu Céervéčka. Ako som už spomínal, katalógy nám nahovárajú, že pod kapotou sa ukrýva niečo s názvom e-CVT, čiže variátor. Nie je to však pravda: Honda CR-V nemá žiadnu prevodovku. 

Aby sme pochopili, o čom teraz točím, musíme si dať menšie technické okienko. Spaľovací motor dokáže dosiahnuť vysoké otáčky, no v nízkych je relatívne slabý. Preto používa prevodovku, ktorá zvýši jeho silu na úkor otáčok - to však znamená vyššiu spotrebu paliva. Klasický hybrid má preto na jednej osi spaľovací motor, aj elektromotor, ktorý mu v nízkych otáčkach pomáha. Sila sa rozloží a spaľovací motor má s autom menej práce, a teda nižšiu spotrebu - a takto si pomáhajú naprieč všetkými stupňami prevodovky. Ak je však elektromotor dostatočne silný, môže prevziať ťažnú funkciu úplne - a tu do hry vstupuje Honda. Povedali si, že prevodovku vlastne nepotrebujú a spaľovací motor bude mať jeden stály prevod, ktorý je ekvivalentný najvyššiemu prevodovému stupňu.

Primárny pohon tu totiž zaisťuje až 135 kW elektromotor, ktorý s autom hýbe pri rozjazdoch, pojazdoch a rôznych iných komplexnejších úlohách, kde je potrebná okamžitá sila. Takže vlastne väčšinu času. Spaľovací motor je tu bez prevodovky nanič, takže v tomto režime funguje len ako generátor energie pre elektromotor, ktorý je od hnacej osi oddelený spojkou. Ak sa však auto dostane do vysokých rýchlostí, spojka sa jednoducho vypne a auto je od toho momentu poháňané na benzín. Znie to zložito, no je to celkom jednoduché - a najmä funkčné. Ďakujem za pozornosť!

Každopádne, presňme sa k poznatkom z praxe. CR-V skutočne využíva elektromotory väčšinu času a spaľovací pripája len pri mimomestskej premávke či na diaľnici. Pôvodným zámerom tohto systému bolo nahradť naftový motor - a musím priznať, že tento zámer sa skutočne podaril. Honde zostala výborná pružnosť v malých rýchlostiach, aj nízka spotreba, ktorá sa v praxi pohybovala niekde pri siedmich litroch na sto kilometrov. Celý systém priom funguje veľmi ticho a plynule, prechod z elektromotora na spaľovací nie je prakticky vôbec cítiť ani v rozličných podmienkach.

Čo sa týka jazdných vlastností, je na tom toto CR-V veľmi pobdobne ako turbobenzínová verzia. Niekoľko desiatok kilogramov navyše a tichý chod pohonnej sústavy však umocňuje dojem rodinného presúvadla. Vďaka mechanickému pohonu štyroch kolies v nej však stále žije trocha deviácie. Ak je však pre vás prioritou dynamická nátura auta na ceste, pozrite sa radšej po oturbenom štvorvalci.

Diesel nepotrebujete

Poslaním tohto variantu céervéčka je podľa slov Hondy nahradiť dieselové motorizácie. Táto úloha sa podarila viac ako dobre: CR-V Hybrid je vďaka svojej pohonnej jednotke tichšie a kultivovanejšie ako turbodiesel, a za väčšinových okolností je podobne hospodárne. Podtrženo-sečteno: CR-V Hybrid je výborne zladeným prepravným prostriedkom, ktoré veľa nežerie, level jeho vnímanej kvality je veľmi vysoký a prekvapí aj slušnou dynamikou a mrštnosťou v mestskej premávke. Je len na vás, či oželiete nejaký ten liter v batožinovom priestore a kilogramy navyše pri prejave na ceste, za 41 tisíc € ale dostanete poctivý kus japonskej technológie.

Ganbatte kudasai, Honda!


GALÉRIA - 35 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ