Filtrovať podľa:

Ak si odpovedal nie, tak v nasledujúcom videjku sa predstaví bývalý skúšobný jazdec Lamborghini Valentino Balboni, aj Lamorghini Countach, Ferrari Testarossa, Aston Martin V8 Vantage či Stefan Roser a RUF CTR. A teraz už naozaj netreba slová...    

Pohon všetkých kolies sa zväčša používa v terénnych vozidlách, kde aj má svoje logické opodstatnenie. V našej zemepisnej šírke má však opodstatnenie aj v civilnejších či populárnych SUV modeloch. Nuž, zima tu býva občas aj dlhá a sem-tam aj snehu vie nakydať. Mitsubishi sa s pohonom 4x4 rokmi posunulo z obyčajného (s manuálnym prepínaním) na technicky a aktívne pracujúceho, či skôr rovno premýšľajúceho. PX33 - 1936: Začiatok PX33 bol prelomovým modelom automobilky, pretože išlo o vôbec prvé vozidlo s pohonom 4WD a logom s tromi diamantmi na kapote. Model vyvinutý vtedajšou spoločnosťou Mitsubishi Heavy Industries (MHI) vychádzal z prvého prototypu PSF33 (dokončeného v decembri 1935) so zážihovým motorom typu S6. PX33 v roku 1936 nasledoval ako druhý prototyp, tentokrát so zážihovým motorom typu X. Po ďalších vylepšeniach boli v júli 1937 vyrobené štyri vozidlá. Pri testovaní na hraniciach možností všetky prototypy hladko uspeli. Spoločnosť MHI však so sériovou výrobou váhala. Projekt PX33...

Oslavovať sa dá rôznymi spôsobmi. Napríklad storočnica pretekárskeho podujatia Solituderennen na okruhu Solitudering pri Stuttgarte takmer dokonale oslávila v roku 2003 automobilka smart. Do malého roadstera narvala motor 2v1. Spojila tradičné dva preplňované trojvalce do jedného V6 celku s objemom 1 396 cm3. Výsledné parametre boli 125 kW a 220 Nm, čo pri hmotnosti 840 kg sľubovalo hutné jazdné zážitky. Výrobca ich ohodnotil číslicami 5,8 s a 225 km/h.                Vzhľadom na to, že väčší motor zabral takmer celý zadný priestor, 50 l nádrž sa presunula dopredu, priamo do batožinového priestoru – vraj išlo o certifikovanú pretekársku nádrž s cenou (vraj 20 000 €. Posilnená musela byť aj prevodovka. Pochádzala z ForFour CDI, kde ale mala šesť stupňov. Roadster mal ale stupňov päť a robotizované radenie.                Vyrobených bolo vraj len desať kusov a opäť vraj, ani jeden nebol oficiálne schválený do premávky, minimálne nemeckej.    

„Malá mrška“ s interným typovým označením 968 bola pôvodne určené na vytrvalostné preteky. Vývoj bol odštartovaný na jar 1956. Najprv vznikli dve otvorené vozidlá, na ktoré v roku 1959 nadviazali dve kupé. Raritný špeciál poháňa vpredu pozdĺžne umiestnený radový štvorvalec so zdvihovým objemom 1 089 cm3  a dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valcov. Maximálny 68 kW dosahoval pri otáčkach 7 700 min-1, maximálne otáčky ale sú až 8 500 min-1. Pôvodne spaľoval vysokooktánový letecký benzín. Zmes pripravovali dva karburátory československej značky Jikov, neskôr Weber. Pretekársky automobil s rázvorom 2  200 mm, vonkajšími rozmermi 3 880 x 1 430 x 964 mm a s karosériou z ľahkého sklolaminátu, váži iba 550 kg, vďaka čomu vyniká slušným zrýchlením a maximálnou rýchlosťou 190 až 200 km/h (v závislosti od zvoleného stáleho prevodu). Významnú úlohu však zohráva aj nízky aerodynamický odpor karosérie. Prvý variant zaujal dvojicou výklopných hlavných svetlometov, ktoré však boli nahradené pre preteky praktickejším...

Pohon všetkých kolies má hlavné opodstatnenie hlavne pri jazde v teréne a po rôznych nespevnených komunikáciách s diskutabilným povrchom. Rokmi si ale našiel cestu aj v bežných osobných autách, kde má (najmä v zime) tiež svoje logické opodstatnenie. Ale aj pri výkonných vozidlách, ktoré neraz majú základ (kvôli potrebným homologizáciám) v rely športe. Aj v Mitsubishi to bolo tak. Všetko odštartoval Galant VR4 (1987 – 1992) a famózne zakončil Lancer Evolution (kto by ho nepoznal; od šestky aj s aktívnym zadným diferenciálom). Poriadne zapísané Mitsubishi je vytrvalým účastníkom motoristických súťaží. Však 12 víťazstiev už legendárneho modelu Pajero na Dakare, pričom pretekársku históriu začala písať v roku 1962 nástupom na Veľkú cenu Macaa s malým modelom 500, pokračovala prakticky vo všetkých podobách motoršportu - od rally súťaží (Colt 1000F na Rally Južného kríža v Austrálii alebo Lancer 1600 GSR na Rally Safari v africkej Keni) až po preteky Formúl (zisk 1. a 2. miesta...

Preteky Baja sú korením motoristickej kultúry amerického kontinentu. Vysoké teploty, ťažký terén a piesok na BFGoodrich SCORE Baja 1000 v Mexiku sú veľkou výzvou pre všetkých účastníkov pretekov aj ich stroje. K tým neodmysliteľne patria buginy „Baja Bugs“, postavené na podvozku Volkswagenu Beetle, ktorým dokonca patrí celá jedna kategória vozidiel. Prvý ročník týchto pretekov sa konal v roku 1967, vtedy ešte pod názvom Mexican 1000. Trasa dlhá viac ako 1 500 km viedla medzi mestami Tijuana a La Paz a zo 68 súťažiacich prišlo do cieľa iba 31. Víťazovi to trvalo 27 hodín a 38 minút. Trasa nebola pevne vytýčená, mala iba 5 kontrolných bodov, cez ktoré museli pretekári prejsť. Zvyšok bol už na nich. Napriek tomu, že väčšinu pretekov viedli motocykle, víťazstvo získali Vic Wilson a Ted Mangels na bugine Meyers Manx, ktorú postavil Bruce Meyers z VW Beetle. Meyers Manx bola prvým štvorkolesovým strojom, ktorý sa do pretekov zapojil...

V kontexte superšportov nie je SLC McLaren až také výnimočné auto, pretože sa vyrobilo až 2 157 kusov. Mercedes uvádza väčšinu kupé (1262), 520 roadsterov a 375 kusov limitovaných sérii 722 Coupé, 722 S Roadster a Stirling Moss. Pôvodný plán však bol až 3500 áut. Klub mal svoj prvý zraz na podujatí Arts & Elegance Richard Mille vo francúzskom Chantilly. Je otvorený pre všetkých majiteľov SLR McLaren. V roku 2018 ho automobilka zaradí k ďalším 80 oficiálne uznaným a podporovaným klubom značky, ktoré majú celosvetovo viac ako 100 000 členov. Ak nemáte potrebné auto, ale mali by ste na neho hromadu peňazí, mám tu aj jeden tip. Predajca All Time Stars má v ponuke jeden krásny 722 S Roadster, z ktorých vzniklo iba 150 kusov. Auto je v pôvodnom stave, má najazdených necelých 26 000 km od prvého majiteľa a stojí (vy si radšej sadnite) 1 240 000 eur. Štandardnú verziu však...

Že nepoznáš? Ani sa ti nečudujem. V podstate ide o „dôchodcu čakateľa“ – 33 Stradale má totiž už 50 rokov. Skvelá Alfa Romeo bola predstavená 31. augusta 1967 v predvečer Talianskeho Grand Prix Formuly 1 na okruhu Monza. Bola vtedajším stelesnením ideálneho spojenia medzi svetom pretekov a cestnými vozidlami. Puto  potvrdené hrdým nosením znaku „quadrifoglio", slávneho štvorlístku, ktorý ako prvý použil Ugo Sivocci v roku 1923. Od šesťdesiatych rokov minulého storočia slúži ako oficiálny symbol najvýkonnejších modelov Alfy Romeo. Nadčasový dizajn 33 Stradale vytvoril génius Franca Scaglione. Technicky je odvodená z modelu Tipo 33. Tridsaťtri je nielen „obyčajné“ číslo, ale má aj výraznú symboliku. V múzeu Museo Storico Alfa Romeo v Arese pripravila automobilka 33 pretekárskych vozidiel poukazujúcich na úspešnú históriu. Dokonca aj „pár“ kúskov postavených na totožnom podvozku - Carabo, Iguana, 33/2 Speciale, Cuneo, Navajo, 33/2 Turbo pretekárske Daytona, 33/3, 33 TT12 a 33 SC12.

Nelám si hlavu nad tým, čo znamená to meno. Vybralo si ho vedenie koncernu z 1 700 počítačom vygenerovaných slov, vyvýjali ho pod rovnako nemožným označením Callisto. Predávať ho začali ako modelový rok 1987, na vtedajšie pomery a pozíciu Cadillacu za naozaj veľa peňazí. Pri zohľadnení inflácie by sme sa dnes bavili o aute za viac ako 100 000 € (dnes ho nájdete tak za 10 000 €), Jaguar či Mercedes však boli ešte drahší. Nuž ale bolo za čo platiť. V prvom rade za výbavu, pretože Allanté sa dodával len v plnke vrátane digitálnych prístrojov (neskôr pribudol aj "upgrade" na ručičky), elektricky nastaviteľných sedadiel Recaro (5 parametrov), elektricky výsuvnej antény, hliníkového hard-topu (neskôr za príplatok, aby sa znížila cena) a ozvučenia Bose. Jediný príplatok bol za zabudovaný telefón. A okrem toho tu bol motor V8 so vstrekovaním, štvorstupňový automat a pohon predných kolies. Podstatnú časť nákladov však zožrala doprava, pretože...

Začnime napríklad ľahkým skonštatovaním krokov, ktoré viedli Porsche k tvorbe modelu 968. Na počiatku všetkého bola starnúca 911, ktorej koncepcii v Porsche neverili, a preto chceli preorientovať kroky zákazníkov k modelom s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Prišla 924, ktorá bola šoférsky vycibrená, no slabá. Po nej prišla 928, ktorá bola silná, no nie až tak šoférsky vycibrená. Korunku tomu nasadil model 944, ktorý bol už silnejší a šoférsky vychytaný do detailu, no porástla aj jeho cena. Zuffenhausenskej automobilke sa v danom období bohvieako nedarilo ani v motoršporte (Na slávnu 956 a 962 pre teraz zabudneme). Po dlhoročnej modelovej ofenzíve sa teda Porsche dostalo na post automobilky, ktorá by strašne chcela robiť perfektné športiaky, no ľudia si vždy našli dôvod ich nechcieť, lebo dobové Mercedesy, BMW, Audi či talianska konkurencia boli skrátka lákavejšie. Porsche skrátka vyschla studňa, počas svojej transaxle párty stratilo impozantný objem peňazí a jediné, čo prichádzalo do úvahy,...

Aktuálne príspevky

Opel Insignia ST 2.0 CDTI: Triezvy pokrok

Renault Mégane R.S.: Veľké MRS je tu!

Jeep Cherokee: Keď sa napíše MY2019

Toyota GT86 a HKS: Zimné driftovanie