GKN: Kompaktná náprava s elektropohonom

Firma GKN je zatiaľ pomerne málo známa, dodáva však špičkový pohon všetkých kolies pre Ford Focus RS či nový Opel Insignia. Jej novinka, ktorá sa predstavila vo Frankfurte, využíva skúsenosti aj z tohto systému či z riešení pre Porsche 918, BMW i8 či Volvo XC90.

Náprava eTwinsterX s integrovaným kompaktným elektromotorom sa dá nasadiť do širokého spektra vozidiel od malých mestských po veľké SUV, podľa výrobcu je použiteľná aj v serióznych off-roadoch. Môže slúžiť ako hlavný pohon, alebo ako pomocný pohon v hybride. Všetky komponenty sú uložené mimoriadne kompaktne v jednom spoločnom puzdre, čo uľahčuje montáž.

Zvlášť zaujímavým prvkom je nasadenie dvojstupňovej prevodovky, bežným štandardom v elektromobiloch je použitie len jedného redukčného prevodu. Tým sa zvyšuje efektivita elektromotora a tiež potenciálna najvyššia rýchlosť. Tú totiž obmedzuje práve fakt, že elektromotor je najefektívnejší v nízkych otáčkach a smerom hore jeho efektivita citeľne klesá.

Ďalej je tu tiež použitý diferenciál s dvoma uzávierkami na smerovanie krútiaceho momentu. Každé koleso má viaclamelovú spojku, ktorá sa spája podľa potreby. Elektronika rozdeľuje silu podľa trakcie jednotlivých kolies, môže však pôsobiť aj proaktívne. Napríklad pri rozjazde uzavrie rozdelenie sily v takom pomere, aby bol stabilný a priamočiary. Navyše s elektromotorom fungujú spojky aj pri rekuperácii tým, že reguluje jej mieru pre každé koleso zvlášť.

GKN plánuje nový systém otestovať v praxi už začiatkom roka 2018 najmä na dobíjacích hybridoch. Neskôr ho ponúkne automobilkám ako hotové riešenie na elektrifikáciu pohonného reťazca.


GALÉRIA - 4 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ