Ford Sierra Cosworth: Sirka, postrach okolia

Ale pekne od začiatku, prebiehalo to asi takto. V roku 1983 chcel Ford okrem ostatných seriálov, kde si už spravil reputáciu so slávnym Capri, dominovať aj vtedajšej skupine A.

A preto pekne poprosili dlhoročných priateľov z Cosworthu, že či by im s tým náhodou nepomohli, veď spravili takú krásnu šestnásťventilovú modifikáciu motora Pinto. Ale by tam potrebovali natlačiť ešte turbo. A či by sériovka nemohla mať 180 koní a preteková rovných 300.

Cosworth povedal, že dobre teda, ale sériovka nebude mať menej ako 204 koní, lebo sa budú za seba hanbiť.
A Ford im na to povedal, že dobre teda, tak si prosíme 5000 kusov.
A Cosworth im na to povedal, nie-e, my vám buď nevyrobíme nič, alebo 15 000 kusov.
A Ford im na to napodiv povedal, že dobre.

A zvyšných 10 000 kusov využili na výrobu svojho neskoršieho štvordverového modelu označovaného ako Sierra Sapphire Cosworth.

Genesis: Prvá generácia rýchlej Sirky

Prvá Sierra RS Cosworth bola verejnosti predstavená na Ženevskom autosalóne v roku 1985. Ale tomu predchádzala hotová kovbojka: Ford dokonca nevedel nájsť pre tak silný a vysokootáčkový motor vhodnú prevodovku z vlastnej produkcie, napokon sa teda priklonil k prevodovke od firmy Borg-Warner.

Keď našli prevodovku, mohla byť výrazne upravená trojdverová verzia predstavená vedeniu automobilky. A tí takmer omdleli z toho, aká bola škaredá - predpokladali, že vo verejnosti vyvolá znechutenie. Ale ako to býva, všetko dobre dopadlo a opak sa stal pravdou. Široké blatníky, skrz-naskrz predierovaná karoséria a obrovské krídlo sa stalo kultovým.

Motor mal výkon spomínaných 204 koní - alebo 150 kW - a poháňal zadné kolesá. A len sa po ňom zaprášilo.

RS500 nebol len Focus

V roku 1987 potom pod vedením Mikea Moretona vznikla evolučná verzia, ktorá nemala mať obdoby. Na rodnom liste jej dokonca stálo Tickford – táto nadupaná “Sirka” sa vyrábala v továrni Aston Martinu. 

Homologizovaná bola v auguste roku 1987 a predovšetkým pod svojou trojdverovou karosériou skrývala väčšie turbodúchadlo Garrett T04, väčší medzichladič, upravené palivové čerpadlo a inak uchytenú, rozšírenú zadnú nápravu. Zvonku dostala spodné krídlo, zopár emblémov a prepracované nárazníky, jej motorické zmeny posunuli latku výkonu na 224 koní.

A to krídlo. Pre Krista na nebi, to KRÍDLO. 
Mimochodom, strašne by ma zaujímalo, ako asi vznikla fotografia nižšie. Ale predpokladám niečo takéto:

"To pole je pekné, ale keby horelo, to si predstav! Poznáš nejaké?"
"Počkaj, rozmýšľam. Hej, a nezapálime si?"
"To by šlo."
"Cigu! Nie pole!"
"Kašli na to, ber foťák a nikomu to nehovor."

Druhá generácia v znamení štvorky

Druhá generácia našla svoje miesto rodiska v belgickom Genku. Nevyzerali tak exkluzívne a zvláštne ako generácia prvá - v podstate išlo o štandardnú, štvordverovú Sierru s lepším motorom a pár spojlermi. A neskôr taktiež štvorkolkou.

Spočiatku sa vyrábali len so zadným pohonom a pre ľavostranné riadenie aj s chudobnejšou výbavou. Stále však disponovali motorom YBB a vďaka absencii niektorých prvkov výbavy, boli dokonca ľahšie ako predtým.

Štvordverová karoséria potom z marketingového hľadiska musela ustúpiť trojdverovej, i keď zainteresovaní vo vývoji si želali práve tú. Rozhodlo sa však, že verzia 4 x 4 bude prirodzeným nástupcom prvej generácie, že bude vychádzať z aktuálne uvedeného faceliftu modelu a že ju na cesty vypustia až v roku 1990.

Vďaka čakaniu tak mala divízia Ford Motorsport dosť času na testovanie a ďalší vývoj motora. Deklarovali, že takmer 80 percent komponentov motora bolo úplne nových alebo pozmenených. Nový motor tak dostal označenie YBJ pre verzie bez katalyzátora a YBG pre verzie s katalyzátorom. 

Zaujímavosťou určite je, že pôvodný motor mal veko ventilov nalakované červenou farbou rovnako, ako verzia bez katalyzátora – ako najostrejšie, a verzia s katalyzátorom bola lakovaná na zeleno – ako dôraz na ekológiu.

Pohon všetkých štyroch kolies síce pridal 100 kilogramov k pôvodnej hmotnosti vozidla, kompenzoval to však vyšší výkon, ktorý sa pohyboval na hranici 220 koní. Vyrobilo sa tak dovedna okolo 20 000 exemplárov. V roku 1992 potom prišlo Mondeo a ako náhrada Sierry vznikla beštia, o ktorej si povieme nabudúce.


GALÉRIA - 59 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ