Ford Mustang: Božská Eleanor

...či skôr dve. A predpokladám, že málokto vie, že filmová Eleanor je naozaj len filmová. Opiera sa síce o základy reálneho auta, bola však stvorená výsostne na filmové účely. Všetko začalo už v roku 1974.

Gone in 60 Second Part 1

               Prvých 60 sekúnd si z moderných „detí“ nepamätá hádam žiadne. Hlavnú úlohu vo filme zohral upravený Ford Mustang Sportsroof z roku 1971. Mnohí si mysleli, že ide o špičkovú verziu Mach 1, avšak prvá verzia filmu nemala ani zďaleka špičkový rozpočet. Pre zaujímavosť, Mustang bol nalakovaný farbou, ktorá sa bežne používa na školských autobusoch. Avšak, film je poctivý kus kinematografie bez animácií alebo iných úprav. Dokonca aj nečakaná nehoda na diaľnici (hlavný hrdina dokonca upadol na istý čas do bezvedomia) je reálna. Vo filme sa (opäť vzhľadom na rozpočet) menili len dve autá zo štyroch, jedno z nich bolo kaskadérske. Nuž, aj také sú filmárske začiatky. Keby neboli moderné „rimejky“...

Gone in 60 Second Part 2

               ...a naplno roztočená filmárska mašinéria podporená hviezdnym hlavným hrdinom. Šikovného zlodeja automobilov menom Randall „Memphis" Raines si zahral Nicolas Cage, produkčne sa pod film podpísal Jerry Bruckheimer.

Druhú Eleonor automobilový svet pozná od roku 2000 ako Ford Mustang Shelby GT500, aj keď (napriek bohatšiemu rozpočtu) nie je všetkému tak. Ono, Shelby GT500 bolo jasne mimo rozpočet, hlavne keď tvorcovia brali do úvahy náročné kaskadérske scény a vysoké percento nehôd. Preto novodobú Eleanor stvorila spoločnosť Cinema Vehicle Services podľa návrhu Stevea Stanforda v počte 11 alebo 12 kusov (zdroje sa v tomto rozchádzajú). Tri by mali byť plnohodnotné autá, ostatné len optické „škrupiny“. Ako vydarený základ poslúžil Mustang Fastback z roku 1967 vo farbe Dupont Pepper Grey vylepšený realizátorom menom Chip Foose – dvojica v strede umiestnených prídavných diaľkových svetlometov, vytiahnuté blatníky, predná kapota s nasávacími otvormi a zadná so spojlerom. Špecialitkou bola imitácia vstrekovania „rajského plynu“ (oxid dusný) – nádoba bola v batožinovom priestore, tlačidlo aktivácie zase na vrchole radiacej páky s nápisom „Go-Baby-Go“. Motor bol 351 Ford V8 s výkonom cca 294 kW. Prevodovka bola neamericky manuálna šesťstupňová, disky kolies mali priemer 17“. Patrične bol upravený aj podvozok. Všetko dohromady tvorilo ale vskutku veľmi pôsobivý a jedinečný celok.

               Po skončení filmu sa tri autá dostali na predajný trh (aj s originálnym potvrdením o pravosti). Pri informáciu, majú VIN čísla: 7R02S211287, 7R02C173895 a 7R02C179710. Ich cena sa rokmi postupne mení, no v podstate stúpa. Preto si mnohé spoločnosti (vzhľadom na popularitu) rozbehli biznis s výrobou replík pôvodnej Eleanor. Na rozdiel od originálu si klient môže vybrať motor, preplňovanie (s kompresorom neraz až 515 kW), prevodovku (päť- alebo šesťstupňovú manuálnu, ale aj automatickú) ale aj zavesenie či vnútornú výbavu (vrátane klimatizácie alebo rádia s bluetooth).

               Ako vo filme skončil Randall „Memphis" Raines nie je podstatné. Ďaleko významnejšie je, čo zanechala Eleanor v hlavách petrohead-ov – kult. Je totiž hádam jedno z najuznávanejších filmových vozidiel všeobecne. Snom mladého aj staršieho, jednoducho láska...


  • ford,mustang,

GALÉRIA - 8 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ