Ford Mondeo AWD: Nielen do zimy

AWD, 4WD, 4Matic, 4Motion alebo jednoducho 4x4 čiže pohon všetkých kolies. Keď s ním Audi v podobe pohonu quattro prišlo do sveta motošportu, urobilo ním riadnu dieru do sveta. Pohon určený pre terénne vozidlá bol zrazu k dispozícii v klasických karosériách (aj keď o kus skôr ho mali aj iné automobilky, ako napríklad Subaru). Pohon všetkých kolies má nesporné výhody, najmä pri zhoršených adhéznych podmienkach, ako je tradičný sneh. Ale vie aj jazdné vlastnosti posunúť do sveta neutrálnejších, kde sa dá pekne korigovať nedotáčavosť alebo užívať si pretáčavosť. Alebo, hlavne, cítiť sa za volantom bezpečne.

Práve na tento aspekt vsadili mnohí výrobcovia automobilov. Pojem „pohon všetkých kolies“ si vysvetlili po svojom a „rozložili“ ho na stav dočasný či skôr potrebný. Pohon všetkých kolies tak dostal novú dimenziu v podobe pripájateľného pohonu kolies zadnej nápravy v momente, keď o tom riadiaca elektronika rozhodne. Aj v tomto smere vidieť perfektný progres. Sprvu len pri preklze predných kolies, aktuálne aj pri mnohých iných jazdných režimoch. Práve takýto pokročilý systém využíva vo svojich civilných modeloch aj Ford. Odhliadnuc od famózneho Focusu RS, ide hlavne o Galaxy, S-Max, nový Edge a mnou testované Mondeo.

Nemá športový šmrnc. Na ceste je skôr ako "tank". Nemá športový šmrnc. Na ceste je skôr ako "tank".

Ťažkotonážnik

Ford Mondeo je ozajstný kus auta. Myslím to doslova. V technickom preukaze svieti pri pozícii pohotovostná hmotnosť číslica 1 750 kg. Až by človek povedal, že dosť. Ja hovorím, že „chvala bohu“. Neraz mám až čudný pocit, keď si sadnem do väčšieho auto s neprimerane nízkou hmotnosťou (v hlave mi prebehne otázka: kde konštruktéri ušetrili?). Pocit za volantom vo mne vyvolal pohodu. Masívnosť cítiť pri otváraní dverí, pri riešení stredovej konzoly aj samotných sedadiel. Apropó sedadlá, minimálne predné. Sú síce za nemalý príplatok 2 595 €, ale ak cestujete  často na dlhé trate, investícia sa oplatí. Sedadlo ako také je rozdelené na niekoľko individuálne nastaviteľných častí s možnosťou masážnej funkcie. Ozajstná lahoda, akurát by som predsa len privítal ešte o kúsok dlhší sedák.

Predné sedadlá sú síce za "mastný" príplatok, ale telo sa vždy po dlhej ceste odvďačí. Predné sedadlá sú síce za "mastný" príplatok, ale telo sa vždy po dlhej ceste odvďačí.

A možno aj menej tlačidiel na volante. Ford si ponechal „logiku“, že pravá sekcia ovláda menu pravého displeja, ľavá zase opačne. Podľa mňa je toto riešenie zbytočne zložité, aj keď informačne bohaté. Stredový Sync sa v tretej generácii zmenil na plne dotykový, rýchly a prehľadný. Páčilo sa mi ale, že mobil mal vyčlenené miesto (zmestil sa doňho aj môj asymetrický).

Vzdušne vzadu

Aj keď masívne riešenie môže v niektorých očiach uberať na priestore, Mondeo v tomto perfektne klame telom. Vzadu som sa usadil bez väčších obmedzení aj v zimných topánkach. Hádam len keby som mal lyžiarky, tak tie by sa pod predné sedadlá nezmestili. Tradične nechýbajú výduchy ventilácie aj lakťová opierka s držiakmi na nápoje.

V batožinovom priestore mi ale chýbali tiahla na rýchle sklopenie zadných operadiel. Dokonca po ich tradičnom sklopení nevznikne s dnom batožinového priestoru rovina. Ale aj načo! Základný priestor zhltne potreby aj viacčlennej rodiny (niekedy sa aj hovorí, že je na dve mŕtvoly).  A to sa do pravej bočnice ešte zmestil aj subwoofer.

Rozumná voľba

Dosť bolo obzerania, idem jazdiť. Dvojlitrový naftový štvorvalec sa po zohriatí na pracovnú teplotu ako keby zvukovo vzdialil. Neotravuje klepaním. A veľmi vkusne spolupracuje s osvedčeným šesťstupňovým automatom. Pri rýchlosti 130 km/h točí cca 2 500 min-1. S vyššou hmotnosťou si bez väčšej námahy poradí, aj keď vyslovene raketa to nie je. Malou daňou za zimné „namáhanie“ bola trošku vyššia spotreba hýbajúca sa v rozmedzí 6,4 – 7,8 l/100 km. Nádrž s objemom 62,5 l tak dáva vcelku zmysel.

Naftový dvojliter je pre ťažšie Mondeo veľmi rozumná voľba. Naftový dvojliter je pre ťažšie Mondeo veľmi rozumná voľba.

Ale aj pohon AWD. Do ľavého displeja v združených ukazovateľoch sa dá prekliknúť infografika ukazujúca jeho prácu. Pohon kolies zadnej nápravy sa zapína napríklad aj pri rozbehu na suchu. Skúšal som jednoduchý test. Ľavú stranu auta som dal na ľad, pravú na cestu a plynový pedál riadne pritlačil. Mondeo sa vydalo priamym smerom a až po malom čase smer jemne korigoval stabilizačný systém. Všetko sa ale udialo rýchlo bez výraznejších známok nepokoja. Okrem toho na infografike vybehli dve čiary smerom dole znázorňujúce pripojenie pohonu všetkých kolies a presunu väčšej energie motora smerom dozadu. Jazda ako taká, no ako by som to v jednoduchosti povedal. Ford naozaj vie robiť podvozky. Športový-komfort. Precízne filtrovanie nerovností a pokoj i pri vyšších rýchlostiach. Tu nemám ani najmenšiu výhradu.

V podstate celé Mondeo je bez extrémnych výhrad. Precízne „manufaktúrne“ poskladané s možnosťou veľmi slušnej výbavy. Pokojne ho zaradím na špicu triedy. Len tak ďalej...


GALÉRIA - 37 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ