Ford Focus: Zabudni na predsudky (alebo ako som si dal facku)

Čo ti poviem. Na nové Fofo som sa pozeral skepticky a cez prsty. Čudesný dizajn, ako keby bez nápadu (kde sú časy New Edge dizajnu 😊). Vpredu litrové trojvalcové čudo, čo ešte vie aj jeden piestik niekedy pracovne vypnúť. Fofo bolo vždy pre mňa synonymom neuveriteľne odladeného a precízneho podvozku. Úplný etalón (nielen) kompaktnej triedy. A po novom len vlečená náprava?! Kam tento svet speje? Síce jedným alebo dvoma krokmi dozadu, ale skokmi dopredu... asi.

Vytriezvenie

               Predstav si, že je zima (čo ešte stále je). Vonku mínusová teplota. Sadneš do auta, stlačíš štartovacie tlačidlo a takmer okamžite sa motor prebudí. Musíš ale doslova uši vyušiť, aby si ho počul (aj zvonku). Presne takú scenériu mi doprial litrový Focus. Doslova ma to šokovalo, ako tri piestiky vedia kultúrne pracovať. Dokonca ani žiadne vibrácie som nevnímal. Nič, len niekde tam pod prednou kapotou niečo vydávalo zvuk a roztáčalo cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku predné kolesá. „Blbé“ na tom je, že vcelku dynamicky. Jediným ako-tak limitujúcim faktorom bolo predbiehanie. Stáva sa to už všeobecnou tradíciou, že moderné preplňované motory majú najviac energie v nízkych a stredných otáčkach, takže čím viac som tri piesty točil, tým to malo menej význam. Jednoducho to bol potom len vytočený Wartburg bez väčšieho množstva energie v zálohe. Väčší význam malo radenie pri nejakých 4 000 min-1 a spoliehať sa na to, že oproti dlho nepôjde žiadne auto.  

Ford FocusNenápadný "skrček" má u mňa palec hore.

               Kašľať ale na to. Nikdy by som nepovedal, netvrdil a ani nahlas nekričal, že sa mi bude trojvalcový motor páčiť. Ford to dokázal a sám som si uštedril prvú facku. Inak, vo dvojici smerom do Tatranskej Lomnice (po diaľnici cca 135 km/h tempomat, inak tak 95 km/h) som mal priemernú spotrebu 7,1 l/100 km. Opačným smerom (čiže z kopca), ale plne naložený (čiže 5 ľudí) mi palubný počítač ukázal 6,5 l/100 km, avšak pri pomalšej jazde – poveternostné podmienky boli ďaleko horšie.

1* triedou

               Takže, vzadu je vlečená náprava. Hmmm? No a čo? Focus s litrovým motorom si (zrejme) kúpi tradičný, nepretekársky založený tatko rodiny (alebo jemu podobný jedinec) s ambíciou sa komfortne dopraviť (alebo dopravovať) presne tam, kam potrebuje. V podstate nič prevratné nečaká, len dostane ďalekoooo viac. Ja som si dal preto facku na druhé líce. Podvozok je neuveriteľne komfortný a poddajný. Ako to urobili?! Mnohá konkurencia aj s viacprvkovými nápravami by sa mohla učiť. Nehovorím však, že v zákrutách (by) rozdiel nebol cítiť, len som nemal veľmi príležitosť to vyskúšať – s troma chlapmi vzadu som ani nemal extrémnu odvahu. Len som si uvedomil, ako sa dobre dopĺňa jednoduchá náprava vzadu s ľahkým motorom vpredu. Pekne vyvážene.

Lenže...

               Ako som sa nadchýňal (netradične) z motora a podvozka, presne tak isto ma rozčuľovalo pár drobností. Chápem, že chcú byť všetky autá a automobilky bezpečné, ale netreba to preháňať. Fofo mi totiž takmer všetky úkony slovne vypísalo. Zatiahnem ručnú brzdu a na displeji informácia o tom, že som ju zatiahol atď. Však som nepadol z jahody a viem, že som ju zatiahol (aj lekár mi povedal, že som ok 😊). Aj menu palubného počítača a multimediálneho systému mi neprišlo práve intuitívne alebo niečo v štýle „sadnem si za volant a je mi všetko jasné“. Dokonca, čo ma dosť nemilo prekvapilo, by sa zišlo doladiť riadenie (posilňovač riadenia?). Stále som mal pocit, že mi kolesá akosi stále uhýbajú, pritom som volant držal rovno. Ako keby bola niekde nejaká vola alebo čo. Nepríjemné to bolo hlavne pri prejazde zákrutami. Otočím volant a kolesá mikrosekundu za tým. Veľmi čudný pocit...

Avšak...

               Je famózny. Nová generácia Ford Focus sa mi po technickej stránke veľmi páči. Precízne spracovanie a lícovanie, špičkové plasty. Kabína je priestranná a ani kolega s výškou 190 cm sa nesťažoval, skôr si užíval. Povedal by som to takto – Fofo nakopalo gro konkurencie v triede do onej sedacej časti.


GALÉRIA - 39 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ