Ford Focus Active 1,5 EcoBoost: UHO

Poznáte UHO, nie? Najdôležitejší polotovar československej reštauračnej gastronómie, nočná mora detí aj večná milenka sadistických kucháriek. UHO, alebo tiež Univerzálna Hnedá Omáčka je tu s nami už niekoľko desaťročí a vyznačuje sa svojou obrovskou verzatilitou a chuťou... No, skrátka podľa potreby. Proste to nevyzerá nič moc, ale tak či tak to percentuálne zožerie najviac ľudí, tak prečo nie. Podstatné však je, že nikdy nikto nevie, z čoho sa tá vec skladá.

Čo nás elegantne dostáva k testovanému Fordu Focus. A nemyslím tým zrovna jeho fešnú, maslovo bielu farbu, ktorá spomínané UHO nápadne pripomína. E-e. Focus kedysi v nižšej strednej triede znamenal voľbu človeka, ktorého zaujímali predovšetkým precízne jazdné vlastnosti auta na ceste a fakt, že to nie je Golf. Zákazník sa však časom stal čím ďalej, tým rozhýčkanejším a v roku 2019 už nerozmýšľa rovnakou optikou, ako v roku 2009. Dnes chce od jedného auta všetko.  

Fajný guláš

To asi bude dôvod, prečo stojím pri niečom, čo si hovorí Ford Focus, ale má to okolo blatníkov a prahov tony plastového obloženia a emblémy Active. Je to pravdepodobne aj rovnaký dôvod, prečo sa mu pod kapotou nachádza jeden-a-pol-litrový trojvalec EcoBoost vo svojej najsilnejšej, stopäťdesiatkoňovej verzii. Podtrženo-sečteno, mám dojem, že sa niekto chce zviezť na SUV-vlne a pritom byť tak eko, ako sa len dá. Voči týmto pokusom bývam zvyčajne skeptický, ale... Poďme sa naň pozrieť.

A že by som sa naň vedel pozerať. Treba uznať, že nový Focus je dizajnérsky niekde inde, ako jeho predchádzajúca generácia. Preč je vajíčková silueta a nelogické množstvo liniek a prelisov. Nový Focus je podstatne jednoduchší, pracuje s oblejšími tvarmi a proporciami, ktoré by mu mohol nový jedničkový bavorák len závidieť. Okrem toho je postavený na platforme s gigantickým rázvorom 2700 milimetrov, z čoho sa zvyčajne teší nielen ten za volantom, ale najmä cestujúci na zadných sedadlách.

Obligátnou novinkou sú samozrejme svetlomety, ktoré v testovanej verzii spoliehajú na Full-LED technológiu a sú skvelé. Výborne funguje aj prisvecovanie do zákrut a predovšetkým ich LED-matrixový systém. Sú aj vzadu, kde taktiež dostali sympatickú grafiku. Navyše, plynulo prechádzajú do vytiahnutých bokov karosérie, kde dodávajú Focusu naozaj svalnatý dojem. Ten je podporený už spomínaným bohatým oplastovaním a predovšetkým jemným zvýšením svetlej výšky o 30 milimetrov vpredu a 34 milimetrov vzadu. Focus Active tak nie je len akousi výbavou, skôr špecifickým modelom s iným naladením odpruženia a chovaním na ceste. Štvorkolku však stále nečakajte.

Aj s chlebíkom

Okrem štvorkolky toho ale môžete čakať celkom dosť, a to najmä v interiéri. Začnime napríklad priestorom. Je to hu poko... veľa. Nohy si tu elegantne roztiahne aj spolujazdec, aj za ním sediaci, meter osemdesiat vysoký človek. 

A pokračujeme ďalej. Spomeňme napríklad dielenské spracovanie, ku ktorému nemôžem mať najmenšie výtky. Vo forde vypimpovali aj kvalitu použitých materiálov, aj keď v tejto oblasti bol aj minulý Focus veľmi použiteľným autom. Čo však dostalo tak vEľmi potrebný upgrade, je ergonómia a dizajn palubnej dosky. Focus už zvnútra nevyzerá ako tranfsormer. Namiesto vertikálneho členenia palubky máme konečne horizontálne, dominuje mu dvojica výduchov klimatizácie a nad nimi umiestnený displej - v našom prípade systému SYNC 3. Ale to nie je nič, čo by ste nedokázali odpozorovať z fotky. 

Prekvapivá je logika, s ktorou je interiér nového Focusu navrhnutý. Akože nie, že by šlo o nejakú špeciálnu logiku, ono to len celé dáva na pomery Fordu úžasný zmysel. Prístrojový panel je prehľadný, Head-Up displej je prehľadný, multimediálny systém je minimalizmus v najlepšom a dokonca má aj fyzické tlačidlá na pretočenie skladby na jej začiatok, jej koniec, a pozor... Tlačidlovú skratku k ekvalizéru! Dokonca aj volič automatickej prevodovky je vyriešený na spôsob otočného ovládača, ako to poznáme napríklad z Jaguarov. To znamená, že najprehľadnejšie, ako to išlo. 

Nie, fakt, z tohto interiéru som zostal milo prekvapený. Pôsobí harmonicky, nepotrpí si na výstrelky a je príjemne vzdušný. V kombinácii s veľkorysým priestorom pre kolená zadných pasažierov a batožinovým priestorom s celkom fajn objemom 375 litrov ide naozaj o auto, ktoré bude použiteľné každý deň aj pre tých šťastnejších mladých ľudí, ktorí si narozdiel odo mňa už našli lásku svojho života a teraz potrebujú do kufra dostať aj kočík. Ja však žiadnych parchantov nemám, takže beriem kľúčiky, sadám do auta a idem poriadne vyskúšať, ako sa tie tri pollitráky pod kapotou správajú.

Zotrvačník s motorom

Hneď prvá vec, ktorá ma prekvapí, je zvuk motora. Patrím k tým úchylom, ktorí si zvukový prejav trojvalcov celkom užívajú. Prečo aj nie, veď ide technicky o polovičné Porsche! Väčší EcoBoost od Fordu však na voľnobehu vydáva akési mechanické ševelenie. Až po pridaní plynu prerazí do popredia hrdelný zvuk trojvalca s odpalovou plochou veľkosti menšej garzónky a Focus sa s razanciou pohne vpred.

Áno, trojvalec pod kapotou Focusu skutočne baví! Treba si však trocha zvyknúť na jeho charakteristiku. Podobne ako pri menšom, litrovom Ecobooste, aj jednapäťka podáva svoj výkon lineárne a maximum krútiaceho momentu je rozložené medzi širokú škálu otáčok. Z toho pramení aj jeho náruživá povaha: Tento motor má, aj napriek počiatočnej skepse z objemu a počtu valcov, výkonu na rozdávanie. Omnoho viac však poteší, že sa veľmi rád nechá vytočiť do nepríčetna.

Takže to v praxi vyzerá tak, že Focus s radosťou naberá rýchlosť a vy sa tlemíte po sedmičky, pretože okrem potentného motora a celkom empatického meničového automatu je tu aj výborný podvozok. Jeho vnútornosti boli pre verziu Active prepracované, aby sa jeho svetlá výška mohla podvihnúť o 30 milimetrov vpredu, resp. 34 milimetrov vzadu. Podvozok tak pracuje s dlhšími dráhami odpruženia a správa sa na ceste s podobnou prirodzenosťou, ako jazdnými vlastnosťami povestná druhá generácia Focusu.

Jeden-a-pol-liter pod kapotou však má aj svoje špecifickejšie vlastnosti. Podobne ako napríklad 1,2-litrový trojvalec s turbom od PSA, aj Ford má gigantický zotrvačník, ktorý je na prejave motora cítiť. Osemstupňový automat však úspešne pracuje na vyžehlení priebehu jeho krútiaceho momentu. A napokon spotreba. Oscilovať okolo 6 litrov na sto kilometrov sa dá, v praxi sa však aj vďaka životaschopnosti dostanete bližšie skôr k siedmim alebo dokonca ôsmim litrom. Na druhej strane, vynahradí to úšklebom po sedmičky.

Takže kam s ním? Je to celkom jednoduché. Focus je schopné rodinné auto, ktoré dokáže byť veľmi dobre vybavené, veľmi dobre vyzerať, ešte lepšie jazdiť a najmä baviť. Rovnako ambiciózne však vie byť aj nacenený. Základné množstvo lóvov, ktoré potrebujete na nový Focus s týmto motorom vo verzii Active, je položené na 27 090 €. Cena testovaného vozidla prekročila vďaka príplatkom hranicu 32 000 €. Teraz však viete Focus dostať v až tri a pol tisícovej zľave, a to už celkom dáva zmysel. 

Môžete mi veriť, že všetrannejších áut na trhu aktuálne nie je veľa.


GALÉRIA - 33 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Marek Marosi| 27.06.2019 10:51

    je krásný. MOje prve auto bola jazdenka ford focus z ačiek, ale teraz by som si kludne trufol aj na tuto karu.A hlavne ma automat, čo je super plus

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ