Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: Sídliskový sen

V kategórii malých áut teraz panuje celkom rôznorodá nálada. Skúsme si to rozhodiť po kúskoch: Je tu populárna Fabia, ktorá je niekde v druhej polovici svojho životného cyklu, je tu Opel Corsa, ktorý už žije tak ôsmy z deviatich životov, absolútne fantastické nové Polo alebo Ibiza a nachádzajú sa tu napríklad aj sprostosti, ako Fiat Punto, ktorý z nejakých dôvodov ešte vždy držia vo výrobe. ford si tu asi desať rokov bačoval s progresívne tvarovanou a dobre jazdiacou Fiestou, no a teraz nastal čas generačnej obmeny.

Treba uznať, že už na prvý pohľad ide o niečo medzi revolúciou a evolúciou. Zostala napríkald základná koncepcia hatchbacku, ktorý vyzerá ako mydlo (krátka predná kapota v prakticky rovnakom uhle ako okno, vajcovitý profil), no vyšperkovali sa rôzne detaily. Fiesta tak prišla o niekoľko zbytočne dravých a preumelkovaných línií na bokoch a horizontálach auta; celok je teraz zladenejší, disponuje väčším množstvom plôch a dizajnéri veľmi efektívne upravili aj centrálnu masku chladiča, ktorá konečne nebije zbytočne do očí, ale do daného celku aj zapadá.

Samo osebe by to stačilo, ale Fiesta to ešte hrá na slušnú úroveň individualizácie. Celkovo môžete mať Fiestu v štyroch prevedeniach, v piatich ak počítame aj ST, ktoré príde na náš trh až o malú chvíľu. 4 základné prevedenia začínajú na známych úrovňach, ako napríklad Trend. Každý Fordista si pri slove "Trend" predstaví puklice, nemetalickú farbu a veľa plastových záslepiek. Iný trend (haha, cítite ten humor) nebude vládnuť ani tu, na druhej strane však môže byť váš už od 10 990 €, čo Ford tvrdí, že je dosť málo. Neodporujem.

Určite však tvrdím, že prevedenie Titanium vyzerá omnoho lepšie: obzvlášť v našom testovanom kúsku s krásnou, tyrkysovou farbou. Okrem týchto dvoch variantov má Ford k dispozícii ešte športovú ST-Line a bohužiaľ sa satisfakcie dočkali aj individuá, ktoré si myslia že zvýšený podvozok tvorí imidž (a vyššiu spotrebu, ale to už je fuk). Pre nich je tu Fiesta Active, rovnako (ne)schopná prednokolka ako všetky ostatné, len sa tvári hustejšie a pribrala trocha kilogramov na plastoch. Tak ale čo už, dnes to frčí a my pánom a dámam z Fordu veríme, že ju vymysleli tak dobre, ako to majú vo zvyku.

Kde však Fiesta naozaj boduje bez ohľadu na variant, je bezpečnostná výbava. Je tu ABS + EBD, EBA a ESC, TCS a HLA, EPAS LDW a LKA. Ivan Mládek by mal určite radosť.

Žarty stranou, Fiesta je skutočne dobre bezpečnostne vybavená. Okrem daných nutností ako ABS s EBD a ESP, už v základnej výbave dáva pozor na opustenie jazdného pruhu a vie do neho aj naspäť vrátiť, kontroluje trakciu vozidla a dokonca je tu od základu aj systém rozjazdu do kopca.

Nakúpené

Naše Titanium ale skutočne nie je v základnej výbave. Cítiť to z neho už hneď po nastúpení do príjemne spracovaného interiéru, ktorý napriek svojim menším rozmerom získal pocit veľkej vzdušnosti. Palubná doska má nekonfliktnejšie tvary, ako tá v predchádzajúcej generácii a míľovými krokmi poskočili aj použité materiály. Je to malé auto, takže sa tu tvrdé plasty stále nájdu, aspoň na pohľad je však Fiesta zvnútra veľmi estetická. 

Centrálou palubnej dosky je veľký, osempalcový dotykový displej v rámci rozhrania SYNC3. Forďácky SYNC je nám už dôverne známy systém a má aj svoje silné, aj svoje slabé stránky. Medzi silné zaraďujem napríklad prehľadnosť a zmysel pre orientáciu v ňom. O niečo slabší je však hardvér a najmä grafické spracovanie. Nie je zlé alebo nepraktické, no k lajfstajlovému autu sa naozaj hodí niečo menej konzervatívne. Našťastie pre nás, millenialov, však samozrejme podporuje Android Auto či Apple CarPlay, a je po probléme. Pozoruhodné je tiež jeho možné prepojenie s navigáciou Sygic aj vo vašom smarfóne.

Ten, kto ma už dlhšie sleduje, trocha tuší, že prepojenie s navigáciami, možnosti individualizácie, farebného zladenia tohto a hentoho... mám celkom na háku. To, čo ma na autách zaujíma najviac je charizma, využiteľnosť v praxi a najmä, jazdné vlastnosti. A ako správne tušíte, teraz sa dostávame do tej fáze testu, keď začne Fiesta vyťahovať všetky svoje tromfy. Posed za volantom? Výborný. Polohu si nájdete veľmi jednoducho. Z auta je aj napriek menšiemu preskleniu veľmi dobrý výhľad a jediné, čo mi trocha vadilo boli príliš malé spätné zrkadlá. Tie však disponujú zakriveným zrkadlom, čiže teoreticky pokryjú väčšiu plochu ako tie predošlé. Eh... veľmi teoreticky.

Aj ich malosti však vďačím za skutočne výborne odhlučnenú jazdu novej Fiesty. Motor si v užadí potichu pradie, podvozok o sebe zvukovo nedá, nedá a ešte raz nedá vedieť a jediné, čo ma môže rušiť, je len aerodynamický hluk. To sa však nedeje, pretože prehlušiť ho audiosústavou Bang & Olufsen (za ktorú si určite priplaťte) nie je žiadny problém. Zvuk audia je skutočne jeden z najlepších z kategórie.

Ozaj, v akej kategórii je teraz vlastne Fiesta? Z testovaného auta som totiž cítil náznaky prémiovosti. Akoby si to Fiesta chcela rozdať s Audi A1 či Mini Cooperom. Hej, sprvu šialená myšlienka, no narozdiel od štýloviek Fiesta vychádza z nanajvýš civilného a praktického auta, takže v nej nájdete priestor pre 285 litrov batožiny, veľmi veľa odkladacích priestorov a neuveriteľne dômyselný, mechanický systém ochrany dverí pred poškriabaním.

V našej zlaťunkej testovačke bolo aj rozsiahle strešné okno, rozdelené v strede na dve polovice. Tá predná sa dá aj vyklopiť a zasunúť nad tú zadnú; zadní pasažieri majú, ako vždy, smolu. To však nevadí, v kontexte naozaj dôkladného testovania som si dovolil pretiahnuť sa do strešného okna cez zadné sedadlá a čudujsasvete, dá sa to. Aj v župane.

Fiesta zedla podvozok

Ach, Ford. Tak veľmi sa snažíš individualizovať, oplastovávať, načačkávať a ohúriť, ale najlepšie vieš tak či tak stále robiť tie podvozky. A to je dobre. Fiesta totiž na ceste skutočne hviezdi. Už po usadnutí za volant a nájdení si svojej ideálnej polohy človek veľmi rýchlo pochopí, o čo tu vlastne ide. Volant padne príjemne do ruky a všetky ovládacie prvky sú skrátka tam, kde majú byť. Palubná doska je navyše naklonená k vodičovi. Useless, ale poteší.

Po naštartovaní sa ozve známy trojvalcový zvuk. Litrový EcoBoost dáva Fieste hybnosť svojimi 72 kilowattmi (100 konskými silami) výkonu, krútiacich momentov je tam až 170 a aj to môže byť jeden z možných dôvodov, prečo sa Ford podujal na inštaláciu klasickej automatickej prevodovky s hydrodynamickým meničom, namiesto modernejšieho, dvojspojkového automatu. Ten by síce mohol viac sadnúť charakteru trojvalca a mohol by ho nechať vyniknúť, no šesťstupňový automat archaickej konštrukcie ukáže svoje výhody najmä v zápchach či pri nenútenom cruisingu. Nevýhody však ukáže na čerpacej stanici, pretože na tabuľkovo udávaných 5,2 litra na sto kilometrov sa mi, narozdiel od konkurenčného TSI s DSG prevodovkou, dostať nepodarilo. Zrýchlenie z nuly na stovku za 12,2 sekundy by som však už dokázal uveriť. Bohužiaľ.

Odhliadnuc od týchto maličkostí je jazda s Fiestou veľmi uspokojujúca. Kraásne prenáša motnosť medzi nápravami a jednotlivými kolesami, ak je to potrebné; má tiež výborné brzdy. Cez dlhšie nerovnosti sa prenáša ladne a primerane komfortne, prudké priečne nerovnosti ju však nerozhodia. A keď sa rozhodnete zistiť, že čo to asi dá, podvozok Fiesty bude spolupracovať aj v tomto prípade. A to celkom ochotne.

Starý dobrý recept: Malá hmotnosť a kolesá v rohoch karosérie. To skrátka funguje. Keď k tomu pridáme ešte reputáciu a skills modrého oválu, je jasné, kde sa priority Fiesty zrážajú.

Dieťa ulice

Nová Fiesta chce ohúriť. Zvolila si na to len trocha tradičný prístup: Opäť tu skrátka máme veľký displej, veľa individualizácie, nadupané stereo a konektivitu, že sa nechytá ani môj router. Jej vzhľad a prevodovka však hovorí niečo medzi tým, že by chcela byť trojnásobnou matkou a žiť zmyslupný život, ale nemôže, lebo teraz je tam, kde ty chceš byť. A ja si fakt nie som istý tým, že túto krízu identity zvládam. Viete prečo?

Lebo pod tým povrchom je jednoducho schopné, funkčné a veľmi dobre jazdiace auto, ktorého kvality sú skôr inde, ako v podliehaní módnym trendom. Len prosím, berte manuál... A budete sa baviť!


GALÉRIA - 55 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ