Ford Escort RS Cosworth: Chyba v systéme

Každý, kto vyrastal aspoň chvíľu v deväťdesiatych rokoch vedel, že najlepšie angličáky boli od talianskej firmy Bburago (Ach, tie paradoxy…). A každý, kto pár Bburág vlastnil, vedel, že ich kráľom je brutálne okrídlený Escort RS Cosworth - aj ja som mal jedného.

Lenže povedať o tomto Escorte že je to Escort, je tak trošku… zavádzajúce. Ford chcel vymyslieť niečo nové do rely skupiny A, no Sierra bola priveľká (ako sa presvedčili na vlastnej koži) a Mondeo malo totálne odlišnú koncepciu a už aj klientelu. A teraz mi vymenujte ten najmenej logický krok, ako vybabrať s danou situáciou.

Vezmeme si hoblík, pílku…

Presne tak, zoberiete menší Escort, prepravíte cez pol Európy do karosárne Karmann, rozrežete ho na polovicu, vtesnáte doň úplne všetku techniku väčšej Sierry, vrátane pozdĺžne uloženého motora (namiesto priečneho), sem-tam niečo ufaklíte "karboškou", zvaríte dohromady a voilà, výsledok je na svete: svojho času najbrutálnejší hot-hatch, aký kedy kto vyrobil, Ford Escort RS Cosworth.

Poháňal ho ďalší genesis agregátu YBB - tentoraz YBT s výkonom až 167 kW (227 koní). Motor mal kované piesty Mahle, ventily s prímesou sodíku a tvrdený kľukový hriadeľ s ojnicami. A aj tu sa motory rozlišovali farebne podľa zamerania: červená hlava pre vysokooktánový benzín, zelená pre bezolovnatý benzín a modrá tentoraz pre bezolovnatý benzín s katalyzátorom. 

O dva roky neskôr v Cosworthe vyhodili veľké turbodúchadlo spod kapoty a nahradili ho dielom Garret T25 s nižšou zotrvačnosťou. Spolu s tým dostala jednotka aj nový systém zapaľovania Ford EEC-IV a medzi inými aj inak nastavený plynový pedál a úplne nový mazací systém. Toto turbodúchadlo vedelo pracovať v overbooste dlhší čas, ako jeho predchodca a výbušný charakter auta sa zásadne zjemnil.

Escort Cosworth mal roztrhať konkurenciu všade, kam prišiel - čo sa mu síce v rely nepodarilo (len osem víťazstiev v skupine A a ďalšie dve v neskoršom WRC), no na cestách bodoval. A aj na gifkách.

Disponoval totiž stálym pohonom všetkých kolies zo Sierry Sapphire Cosworth, ktorý posielal 34 % výkonu na prednú a 66 % na zadnú nápravu. V kombinácii s ešte vždy markantnou turbodierou to znamená, že ak ste sa chceli predvádzať, dostali ste často bolestivú facku.

Jessie James v automobilovom svete

A ako to s rýchlymi civilnými autami býva, bodoval najmä na odvrátenej strane zákona. Nielen, že sa kradol rýchlosťou svetla, ako viac-menej nenápadné únikové auto poslúžil nejednému chmatákovi. Práve preto - a tiež pre bizarný systém poistenia - sa cena jeho ročnej poistky v Anglicku vyšplhala v niektorých rokoch aj nad kúpnu cenu automobilu. Vďaka bohu za naše PZP.

A aj keď môžeme ďakovať za PZP, ani dnes to nie je vôbec lacná záležitosť. Pri Escorte s tak ojedinelou mechanikou (úplne iný podvozok s motorom umiestneným pozdĺžne), musíte okrem astronomickej kúpnej ceny zarátať aj náklady na údržbu, ktoré sa na kúpne ceny spokojne doťahujú. A pri kúpnych cenách myslím sumy od 40 tisíc eur vyššie.

Na druhú stranu, je tu chrabrý rodokmeň a opäť TO KRÍDLO. No čo. Kto ide do toho?


GALÉRIA - 29 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ