
Je odvekou pravdou, že niektoré veci v živote človeka skrátka podliehajú vplyvom času a neurobíme s tým asbolútne, vôbec nič. Jednoducho sa to stane. Zoberme si napríklad fajčenie. Alebo olivy. Alebo malé kombíky. Pamätáte si ešte na malé kombíky?
Rozmohl se nám tu takový nešvár. Malé kombíky to mali naklonené už dávnejšie, to je pravda. Mali sme tu Škodu Fabia Combi, Peugeot 207 kombi, Kiu Rio alebo Renault Clio Grandtour. Malé, no praktické autá jednoduché na výrobu a vývoj. Sympaticky jazdiace, pokrývajúce všetky potreby, ktoré človek len môže potrebovať.
Lenže potom sa niečo stalo. Ľudia si zmysleli, že odrazu potrebujú ďaleko väčšie množstvo nepotrebného vzduchu nad hlavami. Tak vznikli malé MPV, ktoré zasadili malým kombíkom prvú ranu pod pás. Rozlúčili sme sa s mnohými, no napríklad taká Fabia Combi či Seat Ibiza v predĺženej variante tu s nami boli stále. Lenže akoby to nestačilo, prišla ďalšia Božia rana. Malé SUV.
Už asi tušíte, kam s tým mierim. Ľudí odrazu napadlo, že potrebujú mať zbytočný priestor nielen nad hlavami, ale aj pod nohami. Situácia je dokonca taká zlá, že najčastejšia veta, ktorú počujem od jedincov tesne pred štyridsiatkou, je "mne sa do toho dobre nastupuje" a už dlhšie mám pocit, akoby s SUV začali ľudia veľmi trpieť na chrbticu. Zvláštna móda.
Ahoj, a nehnevaj sa
Je to tak, testovaný Ford EcoSport mal so mnou ťažký týždeň. Odrazu som sa ocitol tvárou v tvár svojmu najväčšiemu nepriateľovi: malému SUV. Kategórii, podľa môjho názoru, zbytočnej ako dierka na paličke od lízanky.
EcoSport vznikol ako globálny model Fordu, ktorý sa ale dlho nedostal do Európy. Ak by sme mali jeho pôvod ale predsa nejako konkretizovať, tak vznikol niekde medzi plantážami v Brazílii. Nesmejte sa, pre niečo ako malé SUV to nemusí byť zlý základ: skúsenosti s nespevnenými cestami tam majú obrovské a ekonomická situácia väčšie, než malé auto skrátka nedovolí. Naša prvá generácia, na ktorú sa práve teraz pozeráte, je v skutočnosti už druhým pokračovaním mena EcoSport a po celom svete sa v jemných modifikáciách vyrába už od roku 2012. Prečo s ním Ford čakal až doteraz?
Možno, aby trocha vyladil interiér. To, že ide o globálny model tu až tak veľmi nepoznať. Materiály v interiéri sú príjemné, dizajn absolútne korektný. Niektoré kompromisy sa ale predsa ukážu. Spomeňme napríklad masívne B-stĺpiky alebo absenciu niečoho, čo by som nazval základný odkladací priestor: štrbinu v strede palubovky pod ovládaním klimatizácie. Po ďalšej explorácii interiéru si všimneme ďalšie faktory. Miesta je tu dosť pre všetkých pasažierov, vďaka vzpriamenému posedu a pedálom uchyteným na motorovej stene je však manipulácia s nimi celkom... no, nie úplne pre cholerikov. Pedál sa pod nohami neustále hemží a zvoliť príjemnú dráhu je takmer nemožné.
A potom tu máme batožinový priestor. Jeho dvere sú totiž... no, klasické dvere. Otvárajú sa do strany a potrebujú na to asi jeden a pol funkčného metra za vozidlom. Hovorí sa, že len preto, že si originálny, nemusíš hneď byť užitočný a človek naberie skutočný pocit, že ide o najnezmyselnejšiu vec, akú v modernom malom aute videl. Dám vám však jednu otázku: Kam by ste chceli dať rezervu?
EcoSport sa totiž hrá na starú školu a ak ju veľmi chcete, môže ju mať pripevnenú na dverách batožinového priestoru. Či je to cool, si odpovedzte sami. Držím vám v tom palce. Okrem machovskej rezervy ale v batožinovom priestore nájdeme 333 litrov stredne využiteľného priestoru, resp. 356 litrov po odstránení dvojitej podlahy batožinového priestoru. Pri nej napríklad vidno ďalší kompromis: na to, aby nevznikol schodík medzi podlahou batožinového priestoru a sklopenými sedadlami, musí byť podlaha naklonená. Neviem, kto toto navrhnoval, ale pravdepodobne trpí obsesiou z padajúcich a rozbíjajúcich sa vecí.
Esencia doby
Aktuálnosti Fordu EcoSport nahráva aj použitá pohonná jednotka. Pod prednou kapotou sa nachádzal už ikonický, litrový trojvalček od Fordu s objemom 998 cm3 a výkonom 103 kilowattov (alebo 140 koní, ak chcete). Z bandy prepĺňaných trojvalcov je tento práve najkultúrnejší, poskytuje príjemný záťah až k mierne vyšším otáčkam a netrpí pritom prehnanými vibráciami. Sily má celkom na rozdávanie, v čom mu pomáha aj hodnota krútiaceho momentu niekde pri 180 Nm, čo na maloobjemový motor vôbec nie je zlé.
Musím sa priznať, že moju averziu voči čomukoľvek malému a SUV sa EcoSport snažil urputne prekonať svojimi jazdnými vlastnosťami. Pri pohľade naň totiž človeku napadne, že taká vysoká a úzka vec predsa nemôže dobre jazdiť. Lenže zabúdame na podvozkový Ford faktor: Podvozok EcoSportu je poddajný a auto sa, samozrejme, nakláňa, no deje sa to len v prirodzenej miere. Potešilo ma taktiež riadenie, ktoré je celkom presné a príjemné radenie šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Takže vám to potvrdzujem: Aj keď máte veľmi zlú náladu a možno sa tak troška snažíte, EcoSport nejde prevrátiť. A ešte jedna vec sa musí uznať, má skutočne dobré brzdy.
Podľa normovanej metodiky merania spotreby DILYSI (Drive It Like You Stole It) sa spotreba trojvalca nevedela prehupnúť cez sedem litrov na 100 kilometrov, čo vzhľadom na čelnú plochu auta taktiež nie je zlé. Mimo mesta sa však dá jazdiť aj skutočne úspornejšie, litrový EcoBoost sa dokáže príjemne prispôsobiť.
Dobre, a teda...?
Ani dobré jazdné vlastnosti, ani úsporný, no výkonný motor ma však nevedeli presvedčiť o tom, či svet skutočne potrebuje malé SUV. Nechávam svoj boj s touto kategóriou presúvadiel otvorený, EcoSportu však môže do karát nahrávať ešte jedna vec: s motorom 1,5 TDCi je v ponuke aj ako štvorkolka.
Je to teda na vás. Potrebujete auto, ktoré vyzerá inak, prevezie štyroch ľudí v relatívnom, no vzpriamenom komforte, dobre jazdí a príjemne sa šoféruje, bežte do toho. Ja sa však neviem ubrániť pocitu, že auto s nižšou stavbou karosérie by vedelo všetko toto, no oveľa lepšie.
0 KOMENTÁROV