F1: Manor do sezóny 2017 nenastúpi

Na konci januára oznámil správca konkurznej podstaty FRP Advisory, že pre tím Manor nenašiel žiadneho investora, a tak ho zatvára a prepúšťa väčšinu z 212 zamestnancov. Firma Just Racing Services, ktorá pre Manor zabezpečovala prevádzku tímu, sa do konkurzu dostala začiatkom roka 2017.

Tím z chvosta štartového poľa bol málo atraktívny pre sponzorov a spoliehal sa najmä na peniaze za umiestnenie v MS. Dôležité desiate miesto v pohári konštruktérov, mu vybojoval Pascal Wehrelin v Rakúsku, no v Brazílii sa sen rozplynul, pretože Felipe Nasr prišiel so Sauberom do cieľa deviaty, a tak získal pre švajčiarsky tím o bod viac.

Len najlepšia desiatka si rozdeľuje väčšinu z toho, čo F1 na reklame a mediálnych právach zarobí (spolu to za rok 2015 bolo viac ako 900 miliónov dolárov). Diera v peňaženke Manoru sa odhadovala na viac ako 30 miliónov eur, čo pri takomto malom tíme znamená asi tretinu rozpočtu.

Prežívali od začiatku

Manor bol posledným zo štvorice tzv. nových tímov, ktoré sa do športu dostali v roku 2010, v rámci iniciatívy FIA na rozšírenie poľa na 13 tímov. US F1 však nakoniec zavrel dvere ešte pred debutovou sezónou, HRT nasledovalo na konci sezóny 2012, Caterham prežil do júla 2014.

Do prvej sezóny nastúpil tím Johna Bootha ako Virgin Racing. Majiteľ koncernu Virgin, Richard Branson mal po nenápadnom sponzorovaní BrawnGP veľké oči a spočiatku sa zdalo, že marketingom na úrovni Red Bullu by mohol aj niečo dosiahnuť. Všetky nové tímy však boli zúfalo pomalé. V prípade Virginu bol problém zvýraznený partnerstvom s Wirth Research, ktorý chcel monopost skonštruovať len na základe počítačových simulácii, bez použitia aerodynamického tunela. V prvej sezóne navrhol však aj príliš malú nádrž na palivo.

V druhej sezóne získal výraznejšie postavenie svojský ruský výrobca športových automobilov, Marussia. Z titulného sponzora sa časom stal väčšinový vlastník a ďalšie dve sezóny sa tím prezentoval ako Marussia. Na výkonnosti to však veľa nezmenilo. Zlom mohol prísť v sezóne 2014, kedy s novými technickými predpismi prišli do Marussie motory Ferrari, namiesto beznádejných Cosworthov.

Záchranca Bianchi

S tímom vtedy pokračoval aj Jules Bianchi, ktorý skvelou jazdou v Monaku získal pre Marussiu prvé body. V Monaku došiel do cieľa na ôsmom mieste, dodatočná penalizácia ho však posunula o priečku nižšie. V Suzuke potom nasledovala tragédia, ktorú azda netreba pripomínať. Bianchi zomrel v júli, po desiatich mesiacoch v kóme, v Nice po ňom pomenovali ulicu.

Bankrot samotnej automobilky Marussia takmer stiahol aj celý tím, v januári 2015 sa ho však podarilo zachrániť Stephenovi Fitzpatrickovi, hoci jeho zakladatelia práve preto z tímu odišli. Bianchiho body sa postarali o poriadny prísun peňazí za deviate miesto v celkovom poradí. Tím prežil sezónu bez bodu, so starým autom a na rok 2016 získal motory Mercedes a s nimi aj Pascala Wehrelina. Situáciu však skomplikoval nový tím Haas.

Kým v 2015 s desiatimi tímami stačilo dojazdiť, v sezóne 2016 už bolo tímov jedenásť. A Haas začal senzačne... Keď sa na konci sezóny 2016 objavili správy, že Fitzpatrick hľadá investora, smutný koniec bol blízko.


GALÉRIA - 28 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ