F1 2017: Rýchlejšia a otvorenejšia

Kým doteraz sa zimná prestávka točila okolo zmien medzi jazdcami, šéfmi a inžiniermi (o tom viac v druhej časti), tento rok zatienil všetko jeden človek – Bernie Ecclestone. Brit nízkeho vzrastu formoval tvár majstrovstiev sveta prakticky štyridsať rokov. Už len samotný fakt, že vo vedení Formula One Group ho nahradili traja ľudia hovorí za všetko.

Zmeny podľa Liberty Media

Americký mediálny konglomerát, ktorého chápadlá siahajú cez firmu UPC aj na Slovensko, sa na jeseň 2016 stal novým vlastníkom seriálu majstrovstiev sveta formuly 1. V januári potom pristúpil k výmene vedenia športu. Výkonným riaditeľom sa stal Chase Carey, ktorý sa už v septembri 2016 stal výkonným prezidentom. Doteraz pôsobil v amerických mediálnych spoločnostiach Fox, DirecTV, News Corporation a 21st Century Fox.

Chase Carey, nový šéf F1Chase Carey, nový šéf F1 Red Bull Content Pool

Novo vytvorené posty komerčného a športového riaditeľa, prevzali Sean Bratches a Ross Brawn. Bratches sa dlhodobo pohyboval vo vedení mediálnej skupiny ESPN, ktorá patrí pod Walt Diseny Company. Brawna netreba fanúšikom F1 výraznejšie predstavovať, ako technický riaditeľ Benettonu a Ferrari, sprevádzal Michaela Schumachera pri všetkých jeho tituloch. V roku 2009 založil svoj vlastný tím BrawnGP na pozostatkoch Hondy. Hneď v prvej sezóne, s radikálne zmenenými predpismi, získal konštruktérsky aj jazdecký titul (Jenson Button) a tím následne predal Mercedesu. Zostal však na pozícii riaditeľa až do konca sezóny 2013.

Bernie EcclestoneBernie Ecclestone Red Bull Content Pool

Ecclestone prevzal funkciu emeritného prezidenta a možno sa ešte občas objaví na pretekoch. Jeho úlohou bude prípadné poradenstvo, výkonné právomoci však nemá. Liberty Media chce tiež ponúknuť časť akcií jednotlivým tímom.

Od nového majiteľa sa očakáva, že F1 sa posunie do digitálnej éry a že sa viac otvorí na sociálnych sieťach. Prvou lastovičkou v tomto smere bolo uvoľnenie reštrikcií na videoklipy počas testovania, ktoré boli doteraz prísne zakázané. Zmeny môžu nastať tiež v pravidlách, tu však bude potrebná spolupráca s FIA. Objavili sa náznaky, že po Číne by sa mohlo prehodnotiť fungovanie DRS.

Nové monoposty

Po dlhých rokoch spomaľovania prišli teraz predpisy, ktoré F1 citeľne zrýchlia a zatraktívnia. Nové autá sú širšie (+200 mm; 2 000 mm), majú širšie predné krídlo (+ 150mm, 1 800 mm) a posunuté širšie zadné krídlo (+150 mm; 950 mm, o 150 mm nižšie a o 200 mm viac vzadu), väčší difúzor a o 25% širšie pneumatiky Pirelli (ktoré tiež sťažia zastávky v boxoch). Povolené sú tiež aerodynamické prvky v prednej časti bočníc. Vrátili sa tiež plutvy na kryte motora a niektoré tímy experimentovali tiež s prídavnými krídelkami vzadu. Minimálna hmotnosť áut sa zvýšila o 20 kg na 722 kg vrátane jazdca a minimálneho množstva paliva.

Výsledkom týchto zmien bude zrýchlenie monopostov o približne 5 sekúnd na kolo v závislosti od okruhu. Výrazne väčší prítlak (mechanický aj aerodynamický) pomôže predovšetkým v rýchlejších zákrutách. V niektorých by mala byť rýchlosť vyššia až o 40 km/h, čomu museli okruhy prispôsobiť únikové zóny a bariéry. Negatívom by mohlo byť horšie predbiehanie, pretože teraz je náročnejšie udržať monopost v tesnom závese za druhým.

Motory sa v podstate nezmenili, ich výrobcovia však majú úplne voľne ruky pri vývoji. Renault a Honda prišli s novými konštrukciami, Ferrari a Mercedes stavili na evolučné riešenia. Posledná spomenutá firma naznačuje, že sa blíži k systémovému výkonu 1 000 koní. Na celú sezónu sú povolené len štyri agregáty. Rozdelenie na komponenty zostáva, samostatne penalizovaná však bude každá výmena nad limit. To znamená koniec absurdných trestov o 50 miest na štarte a tímy si tak nebudú môcť vytvárať dodatočné zásoby motorov.

Sprísnili sa tiež štartové procedúry, kde sa vyžaduje lineárny priebeh manuálneho ovládania spojky. Keď pilot netrafí ten správy bod, môže mu buď „zdochnúť“ motor, alebo pretočí kolesá a bude mať pomalší rozjazd. Nová štartovacia procedúra bude v daždi, kedy pole odjazdí niekoľko kôl za bezpečnostným vozidlom a potom, keď to podmienky dovolia, sa zoradí na pevný štart.

Kalendár

Tento rok je v pláne 20 pretekov, kalendár sa oproti minulému roku výraznejšie nezmenil. F1 tento rok nezavíta do Nemecka, pretože po zmene majiteľa sa Nürburgring nedohodol na novej zmluve. V budúcom roku by sa však F1 mala do Nemecka vrátiť na Hockenheimringu. Na budúci rok je pritom plánovaný aj návrat do Francúzska.

Dobrou správou je, že sa podarilo odstrániť termínovú kolíziu medzi 24h Le Mans a Veľkou cenou Azerbajdžanu.

  • 26. marec 7:00 Austrália (Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne; 5,303 km; 58 kôl)
  •  
  • 9. apríl 8:00 Čína (Shanghai International Circuit, Šanghaj; 5,451 km; 56 kôl)
  •  
  • 16. apríl 17:00 Bahrajn (Bahrain International Circuit, Sakhir; 5,412 km; 57 kôl)
  •  
  • 30. apríl 14:00 Rusko (Sochi Autodrom, Soči; 5,848 km; 53 kôl)
  •  
  • 14. máj 14:00 Španielsko (Circuit de Barcelona-Catalunya, Barcelona; 4,655 km; 66 kôl)
  •  
  • 28. máj 14:00 Monako (Circuit de Monaco, Monte Carlo; 3,337 km; 78 kôl)
  •  
  • 11. jún 20:00 Kanada (Circuit Gilles Villeneuve, Montreal; 4,361 km; 70 kôl)
  •  
  • 25. jún 15:00 Azerbajdžan (Baku City Circuit, Baku; 6,003 km; 51 kôl)
  •  
  • 9. júl 14:00 Rakúsko (Red Bull Ring, Spielberg; 4,326 km; 71 kôl)
  •  
  • 16. júl 14:00 Veľká Británia (Silverstone Circuit, Silverstone; 5,891 km; 52 kôl)
  •  
  • 30. júl 14:00 Maďarsko (Hungaroring, Budapešť; 4,381 km; 70 kôl)
  •  
  • 27. august 14:00 Belgicko (Circuit de Spa-Francorchamps, Stavelot; 7,004 km; 44 kôl)
  •  
  • 3. september 14:00 Taliansko (Autodromo Nazionale Monza, Monza; 5,793 km; 53 kôl)
  •  
  • 17. september 14:00 Singapur (Marina Bay Street Circuit, Singapur; 5,065 km; 61 kôl)
  •  
  • 1. október 9:00 Malajzia (Sepang International Circuit, Kuala Lumpur; 5,543 km; 56 kôl)
  •  
  • 8. október 7:00 Japonsko (Suzuka International Racing Course, Suzuka; 5,807 km; 53 kôl)
  •  
  • 22. október 21:00 USA (Circuit of the Americas, Austin, Texas; 5,513 km; 56 kôl)
  •  
  • 29. október 20:00 Mexiko (Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico City; 4,304 km; 71 kôl)
  •  
  • 12. november 17:00 Brazília (Autódromo José Carlos Pace, São Paulo; 4,309 km; 71 kôl)
  •  
  • 26. november 14:00 Abu Dhabí (Yas Marina Circuit, Abu Dhabí; 5,554 km; 55 kôl)

 

Upozornenie: Počas víkendu Veľkej ceny Austrálie a Mexika sa posúva čas.


GALÉRIA - 7 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ