Euro NCAP:  Aj elektronika môže byť na diaľnici omylná! Veľký test automatizovaných systémov.

Aké ľahké. Ideš si pokojne po diaľnici, zapneš adaptívny tempomat a nič nerobíš. Respektíve robíš – točíš volantom. Si pokojný a spokojne si jazdu užívaš. Iné však je, keď podobnú situáciu zažívaš pri jazde preplnenou diaľnicou, čo na Slovensku nie je stav nevídaný. Minimálne medzi Bratislavou a Trnavou je to riadny masaker. Vtedy sa ja precíznej elektronike zapotia obvody. A práve na zložité jazdné situácie sa zameral porovnávací test Euro NCAP.

Test je rozdelený na dve hlavné časti. Prvou je brzdenie počas aktivovaného adaptívneho tempomatu. Situácií však bolo niekoľko – vpredu idúce auto ide pomalšou rýchlosťou, vpredu idúce auto brzdí alebo stojí.

Najťažšou skúškou v tomto slede je, keď do jazdného pruhu odbočí iné auto tesne pred skúšaným autom alebo náhle opustí jazdný pruh lebo pred ním ide pomalé auto.

Druhá časť preveríila možnosť vyhnutia sa prekážke resp. prejazd zákrutou keď „šoféruje“ auto. Nejde tak možno ani o prejazd ale o možnosť manuálneho šoférovania v danom momente. Podobných testov je spoločnosť schopná urobiť ďaleko viac, len nie všetky systémy jednotlivých automobiliek ponúkajú všetky možnosti.

Prvého kola sa zúčastnilo Audi A6, BMW radu 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz triedy C, Nissan LEAF, Tesla S, Toyota Corolla a Volvo V60. Keďže ide o prvé testy, Euro NCAP ešte testovaným autám neudeľuje hodnotiace hviezdičky.

Rezultát

Porovnávací test Euro NCAP bol nekompromisný aj nekompromisne z neho vyznelo, že žiadne z testovaných vozidiel neposkytuje úplne (a bezpečnú) automatizovanú jazdu. Vodič musí stále dohliadať nad jazdou a hlavne systémy používať na to, na čo sú primárne určené. A aj rôzni výrobcovia sa rôzne k danej problematike stavajú. V prvej časti testu DS a BMW ponúkli nízku úroveň asistencie, takže mnohé rozhodnutia musel nakoniec robiť vodič. Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan, Volvo majú rovnováhu medzi potrebou riešenia situácií a schopnosťou tempomatu. Tesla „riskuje“ lebo systém je nadriadený vodičovým povelom. Avšak, ani jedno vozidlo bezpečne nezvládlo stav, keď sa pred vozidlo náhle „vsunulo“ iné alebo keď náhle opustilo jazdný pruh. Ak by nezasiahol vodič, isto by prišlo k nehode.

Aj v druhej sade testov sa Tesla ukázala ako veľmi agresívna - nedovolila vodičovi riešiť vzniknuté problémy, a už vôbec nie točiť volantom mimo vyznačenú cestu. Ostatní boli na tom jasne lepší.

Avšak, globálne, najviac rozporuplné je (oproti marketingovým materiálom) správanie sa BMW radu 5 a Tesly. Obaja hovoria, že zvládajú autonómnu jazdu, pričom realita je presne opačná.

Audi A6

 

BMW radu 5

 

DS 7 Crossback

 

Ford Focus

 

Hyundai NEXO

 

Mercedes-Benz triedy C

 

Nissan LEAF

 

Tesla S

 

Toyota Corolla

 

Volvo V60

 

 


GALÉRIA - 4 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ