Elektromobily: Nabíjanie prináša aj komplikácie

Ešte veľa času uplynie, kým príde možnosť nabíjať batérie v automobiloch napríklad zo stĺpov pouličného osvetlenia, ako to majú v rámci pilotných projektov niektoré mestá v zahraničí. Aby jazda neskončila odstavením nepojazdného auta bez energie niekde pri ceste, vyžaduje elektromobil tým viac plánovania, čím dlhšiu cestu má absolvovať. S plug-in hybridom to nie je až tak pálčivá otázka, keďže má v zálohe spaľovací motor. Reálnu úsporu však dosahuje vtedy, keď sa v maximálnej možnej miere využíva elektrina.

Nabíjanie doma je základ

Najefektívnejší spôsob dobíjania akumulátorov je nabíjanie v domácich podmienkach a pri nižšom výkone. Je to optimálny a aj výrobcami elektromobilov najviac odporúčaný postup, ktorý je navyše šetrný k batériám. To z hry vylučuje v podstate všetkých ľudí žijúcich v panelákoch, ak nemajú garáž (a ani tá nemusí stačiť). Blízko pri odstavenom aute totiž musí byť zásuvka, výrobcovia dokonca neodporúčajú ani používanie predlžovacích káblov.

Z obyčajnej jednofázovej zásuvky na 230 V je čas dobitia rádovo v hodinách, plné nabitie vybitej Tesly môže pokojne trvať takmer 30 hodín. Doba nabíjania závisí od výkonu nabíjačky integrovanej priamo v aute, ktoré mení striedavý prúd v sieti na jednosmerný v batériách. Zrýchlenie procesu v domácich podmienkach sa dá dosiahnuť inštaláciou takzvaného „wallboxu“ s vyšším výkonom až do 22 kW, na to však musí byť pripravená pri zdroji 400 V sieť.

Verejné nabíjanie sa vie skomplikovať

S nabíjaním mimo domova je to podstatne komplikovanejšie. Na Slovensku máme niekoľko poskytovateľov verejných nabíjacích staníc. Do elektromobility sa zapojili výrobcovia (Slovenské elektrárne) aj distribútori elektriny (ZSE, VSE), ale aj iné spoločnosti, ako napríklad Greenway, ktorý prevádzkuje vlastnú sieť nabíjacích staníc. Tie však majú tarifikáciu podľa minút a napríklad nabíjanie auta bez podpory rýchleho nabíjania nabíjačkou v aute (napríklad Kia Optima PHEV) sa tak vôbec neoplatí, pretože za dlhý čas a vysokú cenu získa iba málo dojazdu na elektrinu.

Druhou komplikáciou je potreba identifikácie vozidla, aby mohol poskytovateľ elektrinu vyúčtovať majiteľovi automobilu. Na to slúžia RFID čipy alebo karty, každý prevádzkovateľ má svoj vlastný systém, takže aby sa dala využiť ktorákoľvek stanica, treba mať na cestách so sebou niekoľko čipov a kariet. Rovno si na to môžete vyhradiť samostatné puzdro na karty, ako nosia američania na kreditky. Ešte problematickejšie je to v prípade dovolenky v zahraničí, kde bude získanie šťavy z miestnej nabíjačky orieškom. Riešením je roaming, zatiaľ sú však rôzne siete neprepojené a tak sa dá povedať, že roaming ešte prakticky nefunguje, rovnako ako platby bežnou platobnou kartou.

Sieť nie je chudobná, ale je neprehľadná

Mnohí poskytovatelia ešte stále ponúkajú nabíjanie zadarmo aj bez identifikácie, napríklad v nákupných centrách, pri reštauráciách, firmách a ubytovacích zariadeniach alebo iných bodoch záujmu. Mimo známych lokalít je však nájsť nabíjacie miesto oveľa ťažšie, ako je to pri hľadaní čerpacej stanice. Väčšina elektromobilov a plug-in hybridov má mierne prispôsobené palubné systémy a aj navigáciu, v ktorej sa dá zobraziť oblasť dojazdu na elektrinu a vyhľadať si v navigácii nabíjačku, aktuálnosť však závisí od toho, aké čerstvé sú mapové podklady.

Ako sú nejednotné a navzájom nekompatibilné prevádzkové systémy jednotlivých poskytovateľov nabíjačiek, nie je veľmi prehľad ani v tom, kde vlastne sú. Na druhej strane je ich vzhľadom na nízky počet elektromobilov pomerne dosť. Pri plánovaní je dobré použiť niektorú z voľne dostupných máp, napríklad www.evmapa.sk, kdenabijat.sk alebo veľmi obsiahlu nabky.com. Po príchode k nabíjačke už len treba dúfať, že bude v prevádzke a nebude obsadená iným automobilom.


GALÉRIA - 4 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ