Elektromobily: Bez správneho zapojenia sa nepohnete

Drobný problém môže nastať aj na čerpacej stanici, pretože naftovú pištoľ s väčším priemerom do benzínového hrdla nestrčíte (naopak to však ide!). Vtedy však stačí siahnuť na druhý držiak. Pri elektrine to môže byť podstatne komplikovanejšie, najmä pri starších nabíjacích staniciach, ktoré nemajú všetky typy konektorov.

V základe sa dobíjanie dá rozdeliť podľa výkonu nabíjačky (a teda rýchlosti nabíjania) a typu konektora. Pri tom prvom existujú tri kategórie: pomalá, zrýchlená a rýchla.

Na prístup k verejnej nabíjačke je väčšinou potrebná RFID kartaNa prístup k verejnej nabíjačke je väčšinou potrebná RFID karta

Ako rýchlo?

Pomalá je tá základná, ktorú má auto zabudovanú v sebe. Na jednom konci kábla klasická zástrčka, na druhom to, čo pasuje do auta. Výkon sa pohybuje od 3,3 do 3,7 kW. Nabíjanie klasického elektromobilu tu trvá takých 8 hodín, dobíjaciemu hybridu stačia necelé tri.

Nezabudnime ani na zásuvky: 400V a 230VNezabudnime ani na zásuvky: 400V a 230V

V domácich podmienkach si môžete dokúpiť tzv. wall-box, čiže pevne zabudovanú externú nabíjačku, ktorá podľa prívodu elektrického prúdu (jedna alebo tri fázy, 10 – 32 A) poskytuje výkon 7,4 až 11 kW. Čas dobíjania sa tak môže skrátiť o tretinu až o polovicu oproti bežnej zásuvke. Musí však mať aj podporu palubnej nabíjačky v aute.

Wallbox dokáže domáce nabíjanie citeľne zrýchliťWallbox dokáže domáce nabíjanie citeľne zrýchliť

Zrýchlené nabíjanie je do výkonu 22 kW (ak ho podporuje palubná nabíjačka) a môže fungovať aj na domácej trojfázovej zásuvke so striedavým prúdom 32A. Zrejme sa však nezaobídete bez príplatkového kábla alebo nejakej redukcie. Pri takomto výkone už stačí nejaká tá hodinka na dostatočný dojazd súčasného elektromobilu (dobíjacie hybridy obvykle podporujú len základné pomalé dobíjanie).

Verejné rýchlonabíjacie stanice obvykle pracujú s jednosmerným prúdom a v súčasnosti sa ich najvyšší dostupný výkon pohybuje od 44 do 55 kW pri napätí 400 V. V súčasnosti je pri rýchlodobíjaní možné za polhodinku dobiť akumulátor na takých 80 percent kapacity. Hovorím však o aktuálnych elektroautách s kapacitou do 30 kWh a s dojazdom do 300 km, pri nasledujúcej generácii vozidiel s podstatne väčšími akumulátormi (do 100 kWh, dojazd cca 500 km) to bude aj trojnásobok tohto času. Nový štandard, ktorý definovali Ford, Mercedes, VW a BMW, však už pracuje s 800 V a má dosahovať výkon minimálne 150 kW, neskôr v budúcnosti až 350 kW.

Tesla Supercharger je momentálne najrýchlejším spôsobom dobíjaniaTesla Supercharger je momentálne najrýchlejším spôsobom dobíjania

Samostatne vypichnem ešte Tesla Supercharger, ktorý v súčasnosti poskytuje výkon do 120 kW pri napätí 480 V. Tesla mala na začiatku mája 2017 v prevádzke takmer 850 staníc po celom svete. Nabitie akumulátora s kapacitou 90 kWh trvá 75 minút, no už po 40 minútach je k dispozícii 80 percent kapacity. Tretia verzia, ktorú Tesla oznámila v zime 2016, však má prekonať 350 kW.

Typy konektorov

Oficiálne sa podľa IEC (Medzinárodná elektrotechniká komisia) uznávajú štyri typy dobíjacích konektorov na autách, Type 3 (Scame/EV Plug) sa však už nepoužíva. Preferovali ho vo Francúzsku a v Taliansku až kým ACEA neuprednostnila iný štandard pre Európu.

Type 1 je známy ako Yazaki (120 - 250 V, do 80 A), ide o pomalý štandard pre japonské a americké vozidlá (napr. Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander) a pracuje len s jednofázovým prúdom. Obvykle sa kombinuje s ďalším japonským konektorom Type 4 známym ako CHAdeMO alebo JARI. Tento je už trojfázový a teda určený na rýchle dobíjanie (500 V, 125 A, 62,5 kW). Aj pre podporu Nissanu je CHAdeMO zatiaľ najrozšírenejším konektorom na rýchlonabíjačkách, tie moderné však pridávajú európsky štandard.

V Európe bol ako štandard schválený Type 2 teda Mennekes (do 400 V, do 63 A, do 43 kW, jedna alebo tri fázy, striedavý aj jednosmerný prúid), ktorý je základom aj pre európsku verziu konektoru CCS (Combo).Tu je Mennekes (rovnako ako v USA Yazaki) na striedavý prúd doplnený o dva kontakty na jednosmerný prúd pre rýchle nabíjanie. Je teda logické, že väčšina elektromobilov a dobíjacích hybridov na našom trhu bude mať práve tento konektor.

Otázka, či existujú nejaké vzájomné redukcie, je na mieste, je tu však ešte jeden problém - komunikácia. CHAdeMO a čínsky štandard GB/T (tiež s vlastným konektorom na báze Mennekesu) totiž využíva CAN protokol, ostatné pracujú s PLC protokolom. Takže redukcia medzi Yazaki a Mennekesom je relatívne bez problémov. Tesla ponúka pre svoje modely aj prepojenie z CHAdeMO na svoje konektory.

Adaptér pre americkú Teslu z Yazaki na ich vlastný konektorAdaptér pre americkú Teslu z Yazaki na ich vlastný konektor

Type 2 majú Tesly vyrobené pre Európu, vozidlá určené pre americký trh majú vlastný neštandardný konektor. Je teda celkom zaujímavé, že výkonný Supercharger funguje na obyčajnom Mennekese. Jeho špecifické nastavenie však neumožňuje, aby túto nabíjačku využívali aj iné elektromobily.

Patrí budúcnos indukčnému dobíjaniu?Patrí budúcnos indukčnému dobíjaniu?

Budúcnosť by však mohla patriť bezdrôtovému nabíjaniu, ktoré by prakticky celý tento článok poslalo do zabudnutia.


GALÉRIA - 16 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ