eBajk: Od šoférovania k „šoférovaniu“

Šoférovanie ja fantastický relax. Séria zákrut nielen prečistí ducha ale aj rozhýbe srdce k poriadnej činnosti. Dávka adrenalínu je vyslovene návykový „šport“. Podobne je na tom aj šport ako taký, len nie každý má k nemu chuť, odhodlanie, predispozície. A občas sa aj hanlivo hovorí, že športom k trvalej invalidite. Pesimizmus! Treba byť optimista a k športu si trošku dopomôcť. Ono, šoférovanie povznáša ducha, len telo občas chradne. Občas nezaškodí ho naozaj dostať do pohybu vlastnými svalmi.

            Ešte šťastie, že aj v tomto smere existuje povolený a celkom legálny „doping“. Volá sa elektrobicykel. Čože bicykel, ktorý sa do pohybu dostáva nielen otáčaním pedálov optimistického cyklistu (to je taký, čo má medzi zubami mušky), ale aj (ak je treba) pomocou malého elektromotorčeka. Zostava však nie je navrhnutá tak, že sa dá len voziť bez šliapania – na to slúži elektrický skúter – ale treba naozaj „dúchať“ do pedálov (aspoň trošku). Ono, intenzita pomoci sa dá pekne regulovať. Svet ebajk-u je v tomto naozaj veľmi čarovný a hlavne dostupný. A našťastie, aj veľmi pokrokový. Aj v nadchádzajúcej sezóne nebude núdza o mnohé technické aj vizuálne novinky.

 

Motor a akumulátor Yamaha PW-X

Nový motor PW-X s hmotnosťou 3,1 kg je ľahší než súčasný motor PW. Zároveň je menší (o 13 %). Zlepšil sa maximálny krútiaci moment, „odpich“ aj kadenčná krivka. Zvýšil sa počet západiek hnacieho systému z dvoch na štyri. Reálne je teda v zábere dvojnásobok západiek ako doteraz a preto je nástup asistencie motora pri prvom šliapnutí do pedálu omnoho „akčnejší“.

K dispozícii je navyše najnovší a najsilnejší režim asistencie motora s mimoriadnym výkonom -  až 80 Nm (určený je pre najťažšie a najnáročnejšie terény). K súčasným štyrom režimom (Eco +, Eco, Standard a High) pribudol pri tomto motore režim s označením EXPW. Kde sa na takýto potenciál hrabe nejaký Sagan. Aj ten by zbledol závisťou.

Yamaha tiež vylepšila akumulátor. Má kapacitu 500Wh. Výhodou je aj úplná kompatibilita k pôvodnému motoru PW.

 

Displeje a cyklopočítače

Bosch Purion je displej, ktorý zlučuje funkcie ovládača a displeja do jedného prvku - „all-in-one“. Umiestňuje sa na ľavú stranu riadidiel. Štandardne sa na displeji zobrazuje kapacita akumulátora, rýchlosť a režim pomoci. Zmena úrovne podpory motora sa nastavuje stlačením tlačidla plus alebo mínus. Prekliknutia na iný typ informácií (ako dojazd, prejdená vzdialenosť, celkovo najazdené kilometre, termín najbližšieho servisu) sa prepínajú dlhším zatlačením tlačidiel +/- alebo ich kombináciou. Veľmi pohodlné je i podsvietenie displeja realizované tak aby bola zabezpečená viditeľnosť tlačidiel a čitateľnosť displeja aj za zhoršených svetelných podmienok alebo v nočnej dobe.

Displej Yamaha 2017 je, podobne ako elektromotor, menší a odolnejší. Má outdoorový minimalistický dizajn. Silnou zbraňou sú použité LED diódy, ktoré pri motore Yamaha PW-X robia displej čitateľnejším. Umožňuje prepojenie so smartfónom - aplikácia poskytne viac údajov o jazde.

 

Špeciálne komponenty

Čoraz viac výrobcov klasických bicyklov a komponentov si uvedomuje smerovanie verejnosti  do sféry elektrobicyklov. Na druhej strane, napríklad použitie elektromotora v stredovom náboji výrazne namáha reťaz. Zaťaženie je porovnateľné s vrcholovým športom. Výrobcovia preto vyvíjajú  produkty špeciálne pre tento segment.

 

Súprava SRAM X1

 

Pozostáva z väčších bŕzd a celkovo pevnejších komponentov. Namiesto typických 11 pastorkov je v kazete len 8. Tým je zredukované kríženie reťaze pri preraďovaní a aj jej celkové opotrebenie. Pastorky sú navyše robustnejšie, reťaz vydrží dlhšie.

 

Brzdy SRAM Guide RE

Výrazne vyššia brzdná sila je zabezpečená menšou páčkou zo štandardných cross country bŕzd a štvorpiestikovým strmeňom zo zjazdového modelu Code.

 

Brzdy MAGURA – MT5e

Brzdná sila štyroch piestov zabezpečí vysokú stabilitu v brzdení a väčšiu bezpečnosť. Ideálne na zvýšenú záťaž a opotrebenie. Vhodné aj na S-Pedelec, kde musia mať brzdy napojenie na brzdové svetlo.

S-Pedelec je ebajk s povolenou rýchlosťou asistencie motora do 45 km/h – u nás zatiaľ takýto ebajk nemáme legislatívne „zvládnutý“.


  • elektrobicykel,

GALÉRIA - 21 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ