Budget motoring: Týchto 10 lacných áut navrhli slávni dizajnéri

Povedzme, že ste Bertone, Pininfarina či Guigiaro a občas vám... ujde ceruzka. Alebo nemusí ani to. Môže len stačiť nedostatok imidžu či dostatok umu zo strany automobilky a chic bestseller je na svete. Nech sa páči, tu je top desiatich lacných krásavíc!

1. Daewoo Espero - Bertone

Platforma GM J, ktorá poslúžila ako základ pre hneď niekoľko medzinárodných katastrof, bola dokonca v prípade Daewoo Espero oblečená do karosérie z dizajnérskeho štúdia Bertone. Bol to rozhodne dobrý krok, automobil pôsobí aj doteraz zaujímavo a veľká presklená plocha zaisťuje dobrý výhľad. Čo však Bertone nezachránil je hrdza, ktorá postupne všetky Esperá efektívne likviduje.

2. Alfa Romeo 164 - Pininfarina

Zo štvorice joint-venture Saabu 9000, Lancie Thema a Fiatu Croma bola Alfa Romeo 164 asi najodlišnejším strojom – najmä pre svoj vzhľad zo štúdia Pininfarina. V dome Pininfarina však navrhli len polovicu auta – tú druhú si prvýkrát v histórii značky zobral na starosti počítač. Výsledkom bola relatívne pevná a ľahká konštrukcia, za ktorú dnes už veľa nedáte.

3. Škoda Favorit - Bertone

Je to tak, náš slávny Favorit pochádza nielen zo štúdia Bertone, ale sám veľký Bertone ho osobne kreslil. Povráva sa, že ani jeho pláca za túto prácu nebola najväčšia, vedenie automobilky ho skôr uprosilo – vďaka komunistickej byrokracii musel vraj Giannitri mesiace čakať na kontrakt – a teda pracovať zadarmo. Keďže však istú dobu pred ním vyfúkol Giugiaro Bertonemu vynikajúci Fiat Uno, Bertone sa mu chcel pomstiť ešte lepším autom a ponuku vzal.

4. Peugeot 406 Coupé - Pininfarina

406-ka Coupé bola v dobe svojho uvedenia troška ťažkopádny, no určite majestátny a oku lahodiaci zjav. Časom však väčšina kusov prešla cez ruky rôznym indivíduám, nájsť tak skutočne zachovalý kus nemusí byť jednoduché. Vyrobilo sa ich však v štúdiu Pininfarina celkom veľa a celkom nedávno, čiže jej ceny sú približne teraz na svojom dne. Nakupovať!

5. A vlastne všetky cool Peugeoty - Pininfarina

Aj ostatným Peugeotom, ktoré za niečo stáli, dal svoju podobu Pininfarina. Pravda, okrem dvestopäťky, tá vznikla v internom oddelení Peugeotu. Ale citlivo navrhnutá 405, pôsobivá 605 aj stále lákavá 306-ka, ktoré dnes lížu absolútne dno svojej hodnoty, už navrhoval Pininfarina. A prišlo vlastne aj na dvestopäťku, Pininfarina kreslil jej kabriolet.

6. Hyundai Matrix - Pininfarina

Hyundai Matrix bol niečím ako juhokórejskou verziou Fiatu Multipla. Priestranné, celkom slušne navrhnuté MPV však položil image ekonomickej škatule a nešťastný schodík medzi poslednými dvomi bočnými oknami. Stále je však na tom lepšie ako Daewoo Tacuma, ktorý vyzeral ako pochrómovaný losos v pokročilom štádiu rozkladu.

7. Opel Omega - Pininfarina

Omega bola posledným veľkým Opelom zo starej školy. Veľký sedan s pohonom zadných kolies nadviazal na úspešnú kariéru jeho predchodcu. A keďže ide o veľký sedan, jeho nákupná cena je dnes až nelichotivo nízka. Skúste si však dať pozor na motory a máte vystarané.

8. Opel Astra Coupé - Bertone

Astra Coupé svoj pôvod v svetoznámom dizajnérskom štúdiu toľko nepopierala, ako jej staršia a trochu mrzutá ségra Omega. Naopak, mnohí ju poznajú pod menom Opel Astra Bertone. A toto vydarené kupé s mohutnou zadnicou dnes môže byť vaše aj za cenu sady diskov na aktuálnu generáciu.

9. Citroën Xantia - Bertone

Akonáhle je automobil klinového tvaru, musí v tom mať prsty Bertone. Skutočne, obdobie svojej najväčšej slávy zažilo karosárske štúdio v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch, ale aj deväťdesiatky priniesli svoje ovocie. Citroën Xantia začína znova po rokoch pôsobiť ako zjav hodný ocenenia, na hydropneumatický systém odpruženia sa však dá zvyknúť oveľa skôr, ako na jeho poruchovosť.

10. FSO Polonez – Giorgetto Giugiaro

Polonez je tak poľský, že krówky sa schovali za roh. Automobil s mizernou kvalitou výroby a ešte mizernejšími jazdnými vlastnosťami, napriek tomu hrdý ako Danko na jeho bielo-červené vlaky. Nakreslil ho sám Giorgetto Giugiaro a dočkal sa asi toľkých inovácií, aby ho vedeli udržať tridsať rokov vo výrobe. Populárny u stavbárov a zeleninárov, no napríklad aj u Jeremyho Clarksona, ktorý vo videu dokázal, že FSO nevie prejsť zákrutu dvakrát, a rovnako. Pretočte na 1:27 a nechajte sa presvedčiť sami.


GALÉRIA - 50 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Martin Ruisl| 28.03.2017 22:31

    Bertone a Astra jedine ako kabriolet ...

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ