Dieselgate: Čo bude so staršími naftovým motormi?

Ešte nedávno boli naftové motory prezentované ako vhodné riešenie na zníženie emisií CO2, najnovší problém sa však volá oxidy dusíka. Sprísnenie limitov na tieto plyny prišlo so zavedením normy Euro 6, ktorá si vyžiadala inštaláciu prídavných katalyzátorov. V praxi fungujú dva systémy: zásobníkový a vstrekovanie močoviny. Koncern VW a ďalšie automobilky však chcú na základe dohody riešiť aj staršie motory.

Pre majiteľov vozidiel spĺňajúcich normu Euro 5 a Euro 6 bude pripravený nový softvér riadiacej jednotky. Aktualizácia sa týka približne štyroch miliónov vozidiel, pritom 2,5 milióna už VW zvolával po prepuknutí škandálu v rokoch 2015 resp. 2016. Vtedy aktualizáciou prešlo približne 70 percent zvolaných vozidiel (podľa VW). Očakávaný pokles emisií NOX je o 25 až 30 percent.

Pre staršie vozidlá s motormi spĺňajúcimi normu Euro 1 – Euro 4 (do 2009) pripravuje koncern schému odkupných bonusov. Podrobnosti sa dozvieme čoskoro, šéf koncernu Matthias Müller tvrdí, že program pokryje všetky značky od Škody po Porsche vrátane ľahkých úžitkových vozidiel. Podobný postup ponúkne aj BMW, hovorí sa o sume do 2 000 €.

Matthias Müller, šéf koncernu VWMatthias Müller, šéf koncernu VW VW

VW ďalej prispeje do fondu pre udržateľnú mobilitu v mestách. Celková výška fondu bude 500 miliónov € pričom polovicu dá nemecká vláda a druhú automobilky podľa ich podielu na trhu. Fond chce nemecká vláda použiť na modernizáciu hromadnej dopravy.

Zástupcovia ochrancov životného prostredia v Nemecku však tvrdia, že sa dalo urobiť viac a automobilky zo všetkého vyšli víťazne. Podľa cleanenergywire.org chce organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH) naďalej presadiť zákaz vjazdu starších vozidlách v 16 mestách (aktuálnou témou je zákaz v Stuttgarte, kde miestny súd rozhodol, že následky na zdravie ľudí sú dôležitejšie ako osobná mobilita). Ministerka životného prostredia Barbara Hendricks naznačila, že toto je iba začiatok a časom možno bude potrebné doinštalovať do starších motorov katalyzátory alebo iné zariadenia.

Časom uvidíme, ako sa tieto opatrenia určené predovšetkým pre Nemecko dotknú aj slovenských vodičov. Zaujímavé bude tiež sledovať, ako budú reagovať ďalšie automobilky a krajiny. Naftové motory boli totiž zvýhodňované a populárne aj vo Francúzsku a ďalších krajinách.


GALÉRIA - 2 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ