Dacia Sandero Stepway: Zbavte sa už Felicií

Ak by na mňa chcela byť Karma po mojej smrti naozaj veľmi zlá, spravila by zo mňa v budúcom živote dizajnéra Dacie. Naozaj, len si predstavte tú zodpovednosť. Navrhnúť automobil, ktorým bude jazdiť každý rozvážač pizze, každý poštár, každý sviatočný šofér či mnoho mladých rodín. Skrátka navrhnúť automobil, ktorý bude nasledujúcich 10 rokov úplne všade - automobil, ktorý bude tvoriť krajinu.

Predstavte si, že by ste to pokazili. Jednoducho si predstavte, že to auto spravíte škaredé a budete sa na neho musieť potom pozerať celú dekádu, každý deň. Skrátka peklíčko.

Našťastie pre celý svet, nová Dacia Sandero rozhodne tento problém nemá. Stavila na úprimnosť, ktorú vzbudzujú jej jednoduché a robustné tvary. A pre auto, ktorého cena začína na smiešnych 6 790 eurách je to asi najlepšia možnosť, ako vyzerať dobre.

Testovaná verzia však pochádza z opačnej strany ponuky a v techničáku má napísané Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe. Napriek tomu, že je v plnej paľbe, stojí len málo cez desať tisíc eur. Fakt, nekecám. Poďme na to!

Outdoor & Indoors

Letmý pohľad na auto mi hneď povie, že je niečo extra. Limitovaná edícia Outdoor je nadstavbou terénnejšej verzie Stepway. Sandero sa tak okrem povinného macho oplastovania dočkalo aj zvýšeného podvozku, efektnej optiky s LED na denné svietenie a slušnej porcie výbavy v interiéri. Zadná časť navyše dostala vydarenú, štvorprvkovú optiku po vzore, povedzme, Porsche Panamera.

Vnútri nájdeme koberčeky s logom Outdoor, opticky vydarené dekorácie, klimatizáciu či tempomat. Najväčšou hviezdou v interiéri však bude navigácia s multimediálnym systémom, ktorá podporuje konektivitu cez vstupy USB, AUX či prostredníctvom rozhrania Bluetooth. Na Apple CarPlay či Android Auto radšej zabudnite, no úplne stačí, že systém promptne prehral úplne všetko, čím som ho nakŕmil. Aj vrátane synthpopu, techna či Die Antwoord.

V interiéri ďalej potešia drobnosti, ako napríklad lakťová opierka pripevnená k sedáku, ktorá však zhatí akýkoľvek plán na umiestnenie 1,5-litrovej PET fľaše do stojanu v stredovom tuneli. Aj niektoré ďalšie detaily prezradia plebejský pôvod malej Dacie - napríklad lampičky v stropnici sú tie isté, ako v druhej generácii Renaultu Mégane. To by nebolo na škodu, no pôsobia, akoby sa mali rozpadnúť už pri škaredom pohľade na ne.

Ovládaniu tempomatu tiež chýba trocha logiky, ale dá sa naň zvyknúť - asi ako na ovládanie dverí v bratislavskej MHD. Najprv tempomat zapnete tlačidlom na stredovej konzole úplne dolu (hneď vedľa elektrického ovládania zadných okien, nepozerajte tak na mňa), a ak ste doteraz nenarazili do žiadnej prekážky, nastavujete ho na tlačidlách na volante. Som jediný, komu to príde trocha nešikovné?

Všetky tieto veci sú však len malé, prízemné neprístojnosti v inak príjemnom a vzdušnom interiéri, z ktorého je perfektný výhľad do všetkých strán. Ešte lepšie je to po uchopení volantu, ktorý je úplne nový a drží sa tak dobre, že by som z neho najradšej jedol.

Vpredu je samozrejme miesta dosť, aj napriek veľmi obmedzenému nastaveniu sedadla a volantu si tu človek nájde pozíciu za volantom rýchlo. Vzadu už je to trocha horšie. Do ďalšej generácie by som konštruktérom odporúčal zamerať sa na operadlá predných sedadiel, sú možno až zbytočne hrubé a uberajú vzadu dosť miesta. Batožinový priestor ponúka slušný objem 320 litrov a menšiu nakladaciu hranu. V skratke: s gráciou zvládne nákupy, kočík aj debničky s "erteplami".

Z ďalších tlačidiel vymenujem napríklad vypínanie systému stop-start pod ručnou brzdou, či tlačidlo ECO, ktoré však nikdy nezapnete, lebo sa máte radi. Potentný motor len pridusí a v konečnom dôsledku neponúka ekonomickejšiu prevádzku, pretože tomu len nervózne viac šliapete po krku. 

Tento trojvalec vás bude baviť

Apropos, motor. Do rúk sa mi dostal kúsok vybavený takmer-litrovým-trojvalcom od Renaultu, s označením 0.9 TCe s výkonom 66 kilowattov. Otáčam kľúčik, chytám do ruky dlhú radiacu páku a lovím jednotku, pomaly sa vytočím z parkoviska, stláčam pedál nižšie, a... nič. Nechávam ho tam pre istotu ešte pol sekundy, keď odrazu cítim, ako sa moja hlava rúti na sedadlo za sprievodu potentného zvuku polovičného Porsche. Turbo zabralo a ja sa nestačím čudovať.

Kým sa dostanem zo šoku, letím už osemdesiat na šesťdesiatke a pohľadom dozadu sa uisťujem, že tento trapas nikto nevidel. Keď zistím, že nie, začnem sa smiať od ucha k uchu ako decko. A potom znova. 

Pravda, jazda s fúkanou litrovou jednotkou potrebuje trocha cviku, najmä práca s prevodovkou s piatimi stupňami, no keď sa človek naučí držať otáčky tam, kde ich potrebuje, odvďačí sa pohotovými reakciami a peknou spotrebou.

Najviac ma však zaujalo, ako tento prepĺňovaný agregát túži po otáčkach. Ak ho držíte prijateľne pod krkom, vie byť aj zábavný a prednú nápravu toľko nezaťažuje. Nezaťaží toľko ani peňaženku – v mestskom a mimo mestskom režime si Sandero drží apetít pod hranicou siedmich litrov na sto kilometrov, situácia je horšia až na diaľnici. Vyššiu spotrebu vyváži sebaistými výkonmi.

Na cesty aj tankodromy

Sandero nie je od svojej povahy žiadny pretekár a zvýšenie svetlej výšky podvozku na takmer 20 (!) centimetrov, mu v tomto zámere rozhodne nepomáha. Teda, ako kedy. Ak čakáte sebaistý podvozok, ktorý by držal stopu aj na zmesi banánových šupiek, motorového oleja a popršaného lístia, buďte sklamaní.

Moje auto, môj tankMoje auto, môj tank

V akomkoľvek inom prípade sa však budete baviť. Iste, prevodové stupne lovíte pomocou dlhej páky ako knedlíky v polievke a na prácu so spojkou by Sandero potrebovalo školenie, ale to je súčasť jeho charizmy. Riadenie je posilňované hydraulickým posilňovačom, čo mu dáva viac citu, ako pri drahšej, elektricky posilňovanej konkurencii. Jeho presnosť tým však trocha trpí.

Nerovnosti sa mäkkému podvozku darí žehliť príkladne, aj keď jeho usporiadanie dáva na vedomie, že zázraky sa v tejto oblasti diať asi nebudú. Sandero však pôsobí živo a agilne, dobrému pocitu z jazdy prispieva aj nízka hmotnosť a komfortné sedadlá.

Zaujímavá je kombinácia vysokého podvozku a skutočne malého pôdorysuZaujímavá je kombinácia vysokého podvozku a skutočne malého pôdorysu

Pri prudkom prejazde priečnych nerovností, sa však ukáže odvrátená tvár zadnej vlečnej nápravy a jednoduchej karosérie – auto prudko zarezonuje a dáva najavo svoju nespokojnosť. Prejav je to takmer len akustický a funguje opäť skôr ako súčasť charakteru malej Dacie. Dokáže komunikovať, čiže vy viete celkom presne, ako sa k nej máte správať.

Vzbudzuje veľkú pozornosť

Jasné. Dacia má svoje charakteristiky, ak príde na kvalitu spracovania a niektoré detaily vzbudzujú minimálne mierny úškrn. Napríklad zámka piatych dverí.

Totiž... Ona žije!

Ale aj vďaka týmto detailom som mal každým dňom Sandero čoraz radšej. Jazdí, brzdí, zatáča a robí všetko to, čo by auto malo. A ešte veľa vecí navyše – funkčne klimatizuje, tempomatuje, zabáva multimediálnym systémom, šoféruje sa vyslovene zábavne a dychtí po ďalších jazdných zážitkoch. To všetko za sumu ľahko nad desať tisíc eur. Si zo mňa robíte srandu?

Nie je to najdokonalejšie auto na svete, ale ani nemá byť. A podstatné na Dacii je to, že sa vám to ani nesnaží nanútiť. Je úprimná, nezáľudná, lacná a ponúka skutočne vysokú hodnotu. Je to auto, ktoré vozí, teší, dokáže na seba zarobiť a všetko ešte zoskupí do estetického obalu.

A je tu ešte malý bonus: Sandero Stepway vzbudzuje pozornosť. Za týždeň, ktorý som s autom strávil, ma dokonca niekoľko ľudí na ulici zastavilo, len aby sa dozvedeli o aute viac. Pred testom by som úplne netušil, že to o nej o týždeň poviem, ale tá vec skrátka má svoj štýl.

Aj ten, kto sa ešte doteraz nezbavil svojej Felicie by to mal urobiť teraz. Dacia Sandero je totiž taká Felicia pre dvadsiate prvé storočie. Lenže oveľa lepšia, lacnejšia a nezabijete sa v nej. Je to automobil, na ktorý nepriamo spolieha každý z nás, keď si objednávame pizzu, inštalatéra alebo čakáme na návštevu svojich rodičov. Rovnakú službu ale vie spraviť aj vám, a najmä za veľmi málo peňazí. Práve preto je Sandero najpotrebnejším autom na svete.

Nesúhlasí azda niekto?


GALÉRIA - 55 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ