Dacia Lodgy Stepway: Účel svätí prostriedky

Niekedy mám pocit, že si zo mňa moji kolegovia strieľajú. Predchádzajúci týždeň som totiž testoval Opel Adam, ktorý je veľký asi tak, ako nádeje našej republiky na majstrovstvách sveta v čomkoľvek. A tento týždeň mi pridelili takmer päťmetrové monštrum. (Je libo Crafter, Feri? ;)

Po reakciách na uplynulý test Dacie Sandero Stepway navyše musím uznať, že Dacie sú u nás vnímané asi ako zodpovednosť. Nikto ju nemá rád, ale každý sa rád vezie na jej výhodách. A majú ju skôr otcovia či matky rodín, než gaučoví diskutéri.

Zodpovednosť bola zároveň aj prvým slovom, ktoré mi napadlo pri prvom zhliadnutí aktuálne testovaného auta. Je to Dacia, ale je neskutočne dlhá. Vyzerá tak, že vzhľad rozhodne nebol dôvodom na jej kúpu a má o dve sedadlá viac, ako by človek očakával. Je však v plnej výbave a stojí niečo okolo 13 000 €.

To je o 8 000 € menej, ako najlacnejší ojazdený Espace aktuálnej generácie. Stále nič?

Outdoors

Dacia vyrukovala so špeciálnou edíciou Stepway Outdoor už pred istou chvíľkou, preto si pripomeňme, na čo sa vlastne môžeme tešíť. Oproti štandardnému modelu tu človek nájde multimediálny systém, známy napríklad už zo Sandera či rovnaké koberčeky. Pokračuje sa efektným oplastovaním a končí sa plechovými diskami s puklicami, ktoré by som nazval najkrajším fejkom, aký automobilový priemysel dneška vôbec stvoril.

Spolu to však v prípade najväčšieho modelu Dacie nehrá tak, ako pri menších modeloch. Dizajn najväčšej Dacie sa snaží zamaskovať svoje obrovské rozmery v kontraste s menšími kolesami, no práca je to skutočne ťažká. Nepomáha ani zadná náprava príliš vsadená do karosérie či organické línie prednej časti v kontraste s hranatejšími miestami auta.

Som príliš zlý? Vôbec. Súhra línií je vecou individuálneho vkusu. Pocit hodnoty, ktorý však Lodgy Stepway úspešne šíri, je prítomný a všeobecne aplikovateľný. Z tohto uhla pohľadu uznávam, že je to úspech – za Lodgy vás nenapadne hanbiť sa. Je to, už na prvý pohľad, kus vybaveného auta.

Indoors

Ihneď po vstupe dovnútra viete, že sedíte v Dacii. Palubná doska má takmer identický tvar ako všetky modely automobilky – a to nie je vôbec zle. Je tu dostatok odkladacích priestorov, príjemné tvary a volant, ktorý – paradoxne na lacné a rodinné auto – patrí k tomu najpríjemnejšiemu, čo som v rukách v ostatnom čase držal. Sú tu však aj sedáky, ktoré by mohli byť o niečo dlhšie a nemožné ovládanie tempomatu, ktoré podľa mňa skrátka spôsobuje dopravné nehody. Čo však od poistných udalostí rozhodne pomôže, to je parkovacia kamera.

Nájdeme tu známy multimediálny systém, ktorý sa vie spárovať s telefónom takmer akejkoľvek platformy, na Android Auto či Google Play však môžete zabudnúť. Namiesto toho ponúka ovládanie známou renaulťáckou lopatkou na pravej strane stĺpika riadenia, na ktorú si človek rýchlo zvykne.

Pod ním sa nachádzajú ovládače klimatizácie. Jej nastavenie je intuitívne a rýchle, no v extrémnych horúčavách sa môže stať, že jednoducho nestíha vychladiť rozpálenú karosériu. Ale chápem, dokonalosť musí počkať na novú generáciu, nie?

To, že klíma nestíha však naznačuje najdôležitejšiu vlastnosť tohto auta. JE OBROVSKÉ. Po nasadnutí dopredu vnímate nejaký ten nadbytok miesta, v poriadku, ale akonáhle si sadnete na zadné sedadlá a máte dostatok miesta, aby ste vyklopili stolček na predných sedadlách a nedotkli sa ním svojich kolien, zopakujete si slávny výrok o Superbe a Sklenaříkovej. A viete čo? Superb nemá ešte tretí rad sedadiel. Lúzer!

Úplne vzadu je paradoxne situácia ešte lepšia ako v strednom rade. Dostať však zadné sedadlá zo zloženého stavu do stavu rozloženého dá trocha zabrať. Ak  chápete elementárnu fyziku a patentovaný mechanizmus "DMS" (Daciovský motúzikový systém) je to hračka. Doslova. Zadné sedadlá je totiž môžné úplne vybrať a použiť ich pri opekačke. Alebo rybačke. Alebo vybrať z auta keď klíma nestíha a schovať sa pod strom.

Rečou čísel: šialených 827 litrov batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní a takisto šialene malých 207 litrov v usporiadaní sedemmiestnom. A ak sa rozhodnete vybrať všetky sedadlá, ktoré viete vyskrutkovať preč, zmení sa Lodgy na malú dodávku s objemom batožinového priestoru 2 617 litrov.

Môj osobný favorit v usporiadaniach je však štvormiestna konfigurácia: zadný rad hore a stredný zložený. Vyložte si nohy, prosím...

Stepný bežník

Daciu som dostal vo vyhotovení s benzínovou jedna-šesťkou SCe 102. Čísielko 102 oznčuje výkon v konských silách, v preklade je to 75 kilowattov. Pre Lodgy je to zároveň základný motor.

A musím povedať, že ako základný motor si plní svoju funkciu viac ako dobre. S chuťou sa púšťa do otáčok a je celkom pružný. V strednom funkčnom pásme síce trocha stráca charakter a nepomáha mu ani mdlý zvuk, ale... pre kristove rany, sedíme v rodinnom aute. Na tak obrovskú čelnú plochu ponúka tiež príjemnú spotrebu, ktorá sa reálne pohybuje okolo hranice siedmich litrov na sto kilometrov, plus-mínus liter a pol.

Na podvozku je cítiť, že sa udialo pár kompromisov, no ako celok pôsobí zladene. Aj vďaka hydralickému posilňovaču riadenia máte jasný prehľad o dianí na predných kolesách a zadná náprava vám tiež dá spoľahlivo vedieť, keď je niečo v neporiadku. Toto zvýšené Lodgy je naladené primárne komfortne, a môžem vám zaručiť, že rozhodne nebudete umývať zmrzlinu zo stropnice, či utierať malé pozostatky kukuričiek a paradajok v sladkokyslom náleve vášho potomka z tých fasa koberčekov. Na charakter Lodgy si skrátka rýchlo zvyknete.

Veľa auta za málo peňazí

Hovorí sa, že keď raz skĺznete do vôd skutočne veľkých áut, nebudete už chcieť malé auto. A skutočne, oproti predchádzajúcemu Opelu Adam to bola veľmi príjemná skúsenosť. Lodgy totiž slúžilo spoľahlivo a odolne, či už proti náloži mojich kamarátov alebo proti vplyvom okolia. Navyše bez najmenšieho zaváhania dokázalo prepraviť celú kapelu, a to sa skutočne počíta.

Lodgy navyše poskytuje komfort, ktorý je známy len novým automobilom – no ponúka ho za cenu automobilu ojazdeného. Vyzerá robustne a hodnotne, prevezie na sebe pomaly celú severnú pologuľu a nezľakne sa ani rozbitých ciest. Navyše budú vaše deti ticho, lebo má obrazovku a obrovské okná.

A teraz mi povedzte – potreboval skutočne niekto niekedy od rodinného auta viac?


GALÉRIA - 37 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ