
Je jasné, že treba mať sny. Aj ja ich mám. Neraz síce nedosiahnuteľné, ale s mnohými sa snažím držať pri zemi. Myslím si, že aj veľa Slovákov špekulantov (čítaj na konci testu) má celkom triezve sny o normálnom aute, ktoré bude servisne nenáročné a bude im slúžiť niekoľko rokov alebo tisíce kilometrov. V súčasnosti, keď sa aj malé autá stávajú stále zložitejšími, sa jednoduchosť cenní ako soľ nad zlato. Vivat Dacia, vivat Dacia Duster, zrejme najstarší model v ponuke automobilky, ktorá sa chcela presadiť hlavne na trhoch východnej Európy (a Ďalekého východu). Jej priamočiarosť a jednoduchosť (našťastie) zaplavila celú Európu.
Dacia Duster
Duster je síce morálne starší model, ale akosi má svoje nadčasové čaro. Na konci svojho výrobného života sa dá dokonca kúpiť aj vo vcelku nezameniteľnej výbave Blackshadow (čierny tieň), aj keď mnou testovaný kúsok bol v kontrastnej bielej. Tak prečo nie hneď v čierno-bielej? Špecifikum auta je aj v tom, že sa dá objednať výhradne s benzínovou jednašestkou (si pamätá ešte viac, ako Duster ako taký). Žiadne turbodúchadlo, žiadne kopance. Áno, subjektívne ťahá menej. A? Už dávno som sa tak nekochal prírodou a rôznou dedinskou architektúrou. Vzhľadom na extrémne krátku (terénnu) jednotku zvládne rozbeh na dvojke. Šestka je aj napriek tomu krátka, pri diaľničnom tempe by to chcelo ešte minimálne sedmičku. Aj napriek vyšším otáčkam nie je neprimerane hlučný, je však trošku nadpriemerne (žiaľ) smädnejší – cca 7,2 l/100 km. Zamýšľam sa však ešte nad jednou vecou, skôr spomenutou – servisné náklady. Technicky jednoduchší motor nepotrebuje extrémne drahý olej, ani dochladzovať turbodúchadlo. Ani nemusí byť hneď citlivý na rôzne prevádzkové podmienky. To sú veci, ktoré práve môžu normálnych užívateľov presvedčiť.
A Duster? Aj keď je čierno-biely, stále je rovnaký. Taký akurátny. Vpredu sa sadí celkom komfortne, akurát volant má len výškové nastavenie. Nastavovanie svetlometov je utopené niekde vľavo dole pod volantom (ani vidieť nie je). Ani sklon multimediálneho systému nie je optimálny (je úplne kolmý). Ale na to si človek časom zvykne. Menu systému je jednoduché a rýchle. Žiadne zbytočné prekliky. Všetko je intuitívne. Navyše, k dispozícii je aj s pohonom všetkých kolies. To sú všetko vlastnosti, ktoré normálnemu človeku stačia.
Netreba hneď vymyslieť atómovú ponorku. Treba vymyslieť auto, ktoré poteší ľudí, ktorí nemajú práve extrémne peňazí na rozhadzovanie alebo tých, ktorí chcú normálne druhé (tretie) auto do rodiny. Duster taký je – a ponúka naviac spôsobný pohon všetkých kolies. Nehovorím hneď, že ho chcem mať doma zaparkovaný, ale pre istú skupinu ľudí je tým správnym splneným snom.
P.S. Na Slovensku žijú vraj dve skupiny ľudí - normálni a špekulanti. Prví majú veľký dom, dve autá, často chodia na dovolenku. Tí druhí špekulujú ako vyžiť od výplaty k výplate...
0 KOMENTÁROV