Citroën CX: Veľký a posledný, škoda

V roku 1975 bol Európskym autom roka (Car of the Year). Vyrábal sa neuveriteľných 17 rokov. Dokonca sa o ňom hovorí ako o poslednom skutočnom Citroën-e. Nič z toho mu ale nepomohlo k neutíchajúcej sláve, skôr dal pomyselný klinec do rakvy originálnej francúzskej značke. Bol však natoľko technicky prelomový, že aj v súčasnosti vzbudzuje obdiv nejedného technického fajnšmekra. Presne taký je nasledovník nezabudnuteľného (Fantomasovho) modelu DS, Citroën CX.

Odpor vzduchu

                  Vyznáš sa vo fyzike? Ak áno, isto ti niečo povie „súčiniteľ (koeficient) odporu vzduchu“ so skratkou cx (niekde aj Cx). Práve naň odkazuje označenie CX. Keď s ním v roku 1974 automobilka prišla, mal na vtedajšie pomery neuveriteľnú hodnotu, len 0,36. Aerodynamika veľkej novinky bola jej silnou stránkou, podobne ako aj progresívny podvozok s hydro-pneumatickým pružením schopným odfiltrovať nejednu nerovnosť, no podvozok vedel meniť aj svetlú výšku. Mnohí vtedajší novinári o ňom písali ako o systéme vďaka ktorému sa CX nad cestou doslova vznáša. Mal aj posilňovač riadenia meniaci tuhosť podľa rýchlosti. Všetko to sú naozaj prelomové technické „drobnosti“, ktoré však už od úvodu sprevádzali početné výrobné nedokonalosti. A aj fakt, že CX sa predával len v Európe – ver či nie, v rokoch vzniku totižto v USA zakázali autá s meniteľnou svetlou výškou. Dohromady to znamenalo, že zisk z predaja nebol taký, aký automobilka očakávala. CX ju naozaj doslova vycucal, čo malo za následok jej finančný krach a v roku 1976 spojenie s automobilkou Peugeot (či skôr Peugeot si kúpil Citroën).

Na dosah prstov

                Ešte v jednej veci bol CX originálne netradičný – riešením prístrojovej dosky, hlavne okolo vodiča. Stĺpik volantu bol úplne holý, ako keby len volant trčal z prístrojovej dosky. Mal len jedno rameno, čiže nič neprekážalo výbornej čitateľnosti prístrojov. Páčky pod volantom sa „presunuli“ do sektoru vedľa samotných ukazovateľov v štýle otáčajúcich sa bubnov, pričom sa zmenili na kolískové prepínače (pamätáš si nezabudnuteľný Oltcit?) tak, aby ruky zostali na volante a boli v dosahu prstov – smerovka sa automaticky nevypínala, vypnutie malo byť vedomé rozhodnutie vodiča. A aj autorádio s ovládaním ventilácie nebolo na tradičnom mieste. Z pohľadu dnešných bezpečnostných prvkov a noriem boli na úplne zlom – rovno medzi sedadlami vedľa páky ručnej brzdy (pozícia sa menila aj podľa série výroby). Aj takto vyzeral odvážny dizajn vtedajších časov.

Kde je motor?

                Citroën CX bol aj v riešení motorov naozaj iný, ale že úplne. Pokrokovosť mal symbolizovať trojrotorový wankel s označením Comotor (od roku 1967 spoločný projekt s NSU). Myšlienka dobrá, zlé načasovanie. Ropná kríza urobila nie práve úspornému motoru výrazný škrt cez rozpočet – obe automobilky neúmerne finančne topil. A keďže motory typu wankel sú veľmi kompaktné, aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá, aj priestor pod dlhou prednou kapotou bol vcelku neveľký. Preto CX nejazdilo s objemovo veľkými motormi – jednoducho sa pri priečnom usporiadaní pod kapotu nezmestili. Najväčšie motory (benzínové aj naftové) mali objem 2,5 litra, no v začiatkoch štartoval dvojlitrový štvorvalec s karburátorom a skromným výkonom 75 kW. Na opačnom konci bol od roku 1985 (séria 2) variant GTi Turbo so 124 kW, ktorý vraj ako jediný vedel dokonale využiť potenciál podvozku. Celkovo CX poháňalo až 13 rôznych motorov (niekedy išlo o ten istý motor, no s odlišnými úpravami, napríklad naftový bol najprv bez preplňovania, potom s preplňovaním a nakoniec s preplňovaním a medzichladičom).

Počas existencie CX (karosársky klasický a najznámejší fastback, kombi a s predĺženým rázvorom o 25 cm) bolo vyrobených necelých 1 171 000 kusov, no od roku 1985 (upravená séria 2) do konca výroby len nejakých 35 000. Aj to je ukážka toho, ako nedostatok financií vie pochovať originalitu. Citroën sa v područí Peugeot-u musel pri vylepšovaní uskromniť. Peugeot mal totižto v tejto triede model 604.

Ešte pár drobností. Luxusné modely mali označenie Pallas, športové GTi. Modely s dlhým rázvorom zase Prestige (s benzínovým motorom) alebo Limousine (naftovým). Továreň nikdy nevyrábala CX s preplňovaným benzínovým motorom kombinovaným s automatickou prevodovkou. Vozidlá série 1 (do 1985) mali oceľové nárazníky, sci-fi prístrojovú dosku a mäkšie pruženie. Séria 2 bola upratanejšia s konvenčnými ručičkovými ukazovateľmi a plastovými nárazníkmi. Vo Francúzsku model CX Prestige používala francúzska vláda vrátane bývalého prezidenta Jacqua Chiraca, ktorý CX používal oficiálne ešte mnoho rokov po tom, ako výroba skončila. Okrem neho dokonca aj Erich Honecker (vedúci predstaviteľ NDR), Elena Ceaușescu (podpredsedníčka rumunskej vlády a manželka rumunského komunistického vodcu Nicolae Ceaușescu), Rainier III (monacký princ a jeho manželka Grace Kelly)... Medzi významných majiteľov patril aj hudobník Carlos Santana či futbalista Johan Cruyff.

 

 


  • citroën,

GALÉRIA - 10 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ