Citroën C-Elysée: Zelovocár

Každému, čo mu patrí. Keďže som sa v rámci redakcie vyprofiloval ako milovník príliš lacného motoringu a zároveň trpím panickým strachom z bezpečnostných pásov ukotvených na strope, rozhodli sa moji kolegovia, že ma na týždeň obdaria niečím, čo do plnej miery ocením. Takže mi dali Citroën C-Elysée. Nevadí, za pokus to stálo. Empatia sa predsa cení.

Nechápme sa zle. Nie, že by som si myslel, že C-Elysée je nepodarené auto bez toho, aby som ho niekedy šoféroval. Ja som sa skôr len tak stavil so svojím podvedomím, že koľko dokážem robiť motoristického novinára a nikdy jeden nešoférovať. Navyše je tu ešte jedna vec. Názov. Viete si predstaviť, aká otrava je dokola písať "Citroën C-Elysée"? Skúste si to sami.

C-Elysée na mňa skrátka od momentu svojho predstavenia pôsobilo ako čisto-čisté zelovocárske auto. Chápete to – ak má byť Dacia Sandero nástupca Felícií, tak Citroën C-Elysée je duchovný nástupca Daewoo Nexia, automobilu, ktorý motorizoval zelovocárov od českých Krkonôš až po Transylvániu. Skrátka a dobre, ak ste si v deväťdesiatych rokoch kúpili jablko, mohli ste mať istotu, že sa aspoň raz viezlo v Nexii.

Ale pozor, to rozhodne nie je urážka. V porovnaní s konkurenciou totiž Nexia prinášala celkom v poriadku jazdné vlastnosti, obrovský batožinový priestor, dosť miesta pre piatich ľudí a ešte k tomu vyzerala dostatočne hodnotne. A tu už nastáva istá koincidencia, však?

Hodnotnejšia tvár

C-Elysée patrí k tomu najlacnejšiemu, čo náš trh s automobilmi ponúka. A ak by to aj nestačilo, Eliška prešla nedávno faceliftom, ktorý zafungoval ako správne vyvážená botoxová injekcia (ak niečo také existuje). Pribudlo zopár prvkov tu a tam, nejaký ten pásik LED-svetiel vpredu a technokratická optika zadných svetiel. C-Elysée vyzerá teraz podstatne lepšie – cena sa pritom nezmenila, rovnako ako megalomanský batožinový priestor. U mně dobrý.

Navyše nám oproti predchádzajúcemu modelu trocha pokročila doba, čiže vnútri nájdeme veľký dotykový displej a pár nových elektronických srandičiek. C-Elysée po novom zvláda napríklad aj hlasové ovládanie, alebo funkciu MirrorLink či Apple CarPlay. A to už je na danú kategóriu závan moderny, fakt že hej. Pod kapotou testovanej verzie sa tiež usídlil relatívne moderný motor PureTech 82 s troma valcami. 

Nastupovať!

Pri nástupe do C-Elysée som spravil jednu zásadnú chybu. Akú? Zvykol som si na Sandero. Obe autá sú si síce cenovo blízke a aj keď si to možno nepriznajú, konkurujú si možno viac ako by chceli, rozdielny prístup konštruktérov je však najviac cítiť v interiéri. Zatiaľ čo Dacia stavila na jednoduchosť, unifikované interiéry a pocit objemného priestoru, Citroën si to razí podstatne iným smerom. Sám to na svojej oficiálnej stránke nazýva "Eleganciou štatutárneho sedanu". V skratke to potom znamená pár následujúcich javov:

C-Elysée maskuje svoju cenu. Každým detailom. A po facelifte sa mu to celkom darí: Dekorácie palubnej dosky vo farbe karosérie pôsobia veľmi dobre, dizajn je tiež úplne v poriadku. Volant pochádza z väčších modelov, čiže sa nedrží zle, lenže je skrátka príliš veľký na daný interiér a vy neviete, či ho máte držať, alebo objímať. Nový je multimediálny systém, ktorý vyzerá veľmi hodnotne, podobne ako grafika prístrojov za volantom. Interface vozidla je nakreslený veľmi citlivo a decentne, tu by sa mohla konkurencia učiť. 

Je tu ale aj pár nedostatkov. Plasty na palubovke budú mäkčené maximálne vtedy, keď ich sami roztavíte a niekomu tiež nemusí byť po chuti elektrické sťahovanie okien na stredovom tuneli. Aby som však nebol príliš rozmaznaný, veľmi si vážim, že tam za danú cenu to elektrické sťahovanie okien je! Bohužiaľ, línia okien je dosť vysoká na to, aby bolo z auta poriadne vidieť. Všetko to vyvažujú parkovacie senzory s kvalitnou kamerou. Môže byť!

Nad ňou nájdeme batožinový priestor s objemom 506 litrov, ktorý zväčšíte sklopením zadných sedadiel až na 640. Áno, zadné sedadlá sa dajú sklopiť, aj keď ide o sedan – zostáva po niech však schod a naklonená rovina, ktorú navyše v danom uhle drží neodstrániteľný stredový bezpečnostný pás. A keď už sme pri zadných sedadlách... Áno, ponuka priestoru sa blíži štatutárnym sedanom. To je fakt, rovnako ako to, že sa páčil úplne každému, koho som v ňom previezol.

Ach, Citroën, ty vieš tak dobre maskovať, že by si aj z Transformerov spravil dobrý film. Dobrá práca.

Vyraziť (dych)

C-Elysée ale najviac prekvapí za volantom. Jedna-dvojka PureTech s výkonom 60 kilowattov, resp. 82 koní, síce neznie ako najväčšia zábava pod pedálom, musel som však skonštatovať jednu vec. A tou je...

Fakt. Malý trojvalček má totiž trocha výbušnú povahu a výkon naberá efektne, a to najmä v druhej polovici svojho spektra otáčok. Človeka to automaticky baví, prispieva k tomu aj páka prevodovky, ktorá vás prinúti tak trocha prevetrať svoje pravé rameno. Zaujímavá je najmä veľká pocitová zotrvačnosť motora po ubratí plynu. Tvári sa, akoby mal turbodúchadlo. Nemá ho, čiže vaše besné šliapanie na pedál sa odrazí na spotrebe o trocha menej. Samostatnou kapitolou je veľmi výživný zvuk, ktorý evokuje skôr vzduchom chladené veľké motory. Toto je jedna-dvojka len na papieri, pocitom vás dokáže príjemne zmiasť.

Skombinujte to s podvozkom, ktorý je naladený veľmi komfortne, takže sa neštíti náklonom. Zadná náprava sa pravdepodobne narodila s ADHD, čiže vám na nerovnostiach dokáže občas pripraviť naozaj zábavné chvíle, jej upokojenie však nastane v momente, keď má pod kolesami kvalitný povrch. Vzhľadom na jej konštrukčné špecifiká nejde o žiadne prekvapenie. Čo prekvapením byť môže, sú občasné odskoky na priečnych nerovnostiach. Na druhej strane, svoju posádku odvezie v komforte vždy, to sa stavte.

Dobrý deal

Predsudky preč, C-Elysée je dobré auto. Je vlastne rovnako dobré a zmysluplné, ako Sandero, ktoré som (plným právom) vychválil do nebies, len je skrátka... úplne iné. Inak jazdí, inak vyzerá a úplne iný pocit ide aj z interiéru. Je tiež plné netradičných riešení, z ktorých niektoré by pokojne mohli byť aj tradičnejšie. Je to však Citroën a čo by ste očakávali od výrobcu, ktorý vyrobil napríklad toto. Je skrátka pre úplne iných ľudí.

Zelovocárov? Možno aj. Ale ak áno, tak určite len v tom najlepšom zmysle slova. A to nie je zlý deal!


GALÉRIA - 36 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ