CES 2017 ukázal vízie budúcnosti mobility

BMW HoloActive Touch

V aktuálnej generácii radu 7 už BMW predviedlo trochu kostrbaté ovládanie gestami, po prvý krát predstavené v roku 2015. Reálne nasadenie technológie v sérii prišlo celkom rýchlo a tento koncept chce automobilka rozvíjať ďalej. V štúdii BMW i Inside Future, ktorá vyzerá ako kabína bez dverí,  predviedla automobilka koncept HoloActive Touch. Takto chce automobilka ešte viac priniesť na palubu automobilu štýl a pocit ako v obývačke.

Samotný koncept ovládania kombinuje Head-up displej, ovládanie gestami a priame ovládanie obrazovky dotykom. Rozhranie medzi vodičom a vozidlom funguje ako virtuálna dotyková obrazovka, v priestore voľne sa pohybujúce displeje sa ovládajú jednoduchými gestami a príkazy sa potvrdzujú niečím, čo vodič vníma ako hmatovú spätnú väzbu.

Rovnako ako u Head-Up Displeje je obraz displeja premietaný použitím odrazov - tu ale nie je projektovaný na čelné sklo, ale sa vznáša voľne v priestore. Pohyby vodičovej ruky v tomto priestore zaznamenáva kamera, ktorá konkrétne zisťuje pozíciu končekov prstov. Akonáhle sa špička prsta dotkne jedného z povrchov virtuálneho ovládača, vydaný signál aktivuje relevantnú funkciu.

Hyundai Mobility Vision

Aj Hyundai sa snaží spojiť obývačku a automobil, robí to však doslovne. Koncept nazvaný Smart House plynule integruje automobil do každodenného života používateľa. Kabína je súčasťou interiéru domácnosti a jeho hyper-pripojený systém je centrom domova. Interiér auta zaparkovaného v doku s s ním tvorí jeden priestor. Počas trávenia času doma môže auto fungovať ako klimatizácia alebo zábavné centrum, v núdzovej situácii dokáže jeho palivový článok slúžiť domovu ako zdroj energie.

Samotný automobil je samozrejme schopný autonómnej jazdy, ktorú Hyundai demonštroval na modely Ioniq, ani počas presunu sa tak netreba odpútavať od svojich domácich aktivít. Hyundai vidí v tomto koncepte riešenie preľudnenosti miest a obmedzeného obytného priestoru. V spolupráci so spoločnosťou Cisco však plánuje viacero projektov na uľahčenie života a zvýšenie bezpečnosti vďaka prepojeniu áut a infraštruktúry.

Bosch Concept Car

Jedným z popredných dodávateľov palubných systémov pre viacero automobilových značiek je Bosch, ktorý na CES 2017 takisto predstavil svoju víziu. Popri domove a práci pretvára konektivita vozidlo na tretí obytný priestor. S pomocou personalizovanej komunikácie medzi vozidlom a vodičom bude v budúcnosti možné bezpečne ovládať aj stále stúpajúci výkon a komplexné služby. Napríklad hneď po nastupovaní si netreba nič nastavovať. Auto pomocou vnútornej kamery spozná, kto si sadol za volant a prispôsobí mu volant, sedadlo, zrkadlá aj klimatizáciu. Počas jazdy sleduje pohyby očí vodiča a ak by zaspával, prebudí ho signálom.

Sledovanie zraku je tak presné, že pozeraním sa na určité miesto sa dokážu aktivovať určité ovládacie prvky. Ovládanie gestami je tu na vyššej úrovni, virtuálne tlačidlá dávajú pomocou ultrazvuku spätnú väzbu do prstov používateľa na virtuálnej bariére. Za normálnych okolností by to bolo nebezpečné, v autonómnom automobile to však môže mať prínos. Stačí len pohodlne sa usadiť a kvôli obsluhe sa netreba naťahovať k ovládačom, len dirigovať systémy pohybmi ruky vo vzduchu.

Toyota Concept-i

 

Vízia Toyoty predstavená na CES vychádza z presvedčenia, že technológia mobility by mala byť vrelá, prívetivá a predovšetkým zábavná. Srdcom koncepčného modelu Concept-i je výkonný systém umelej inteligencie, ktorý sa spolu s vodičom učí budovať zmysluplný vzťah. Nejde iba o zvyklosti pri riadení alebo jazdné časy. Koncept bol navrhnutý tak, aby efektívne využíval najrôznejšie technológie na rozpoznávanie emócií na základe toho, kde a za akej situácie vodič cestuje.

Umelá inteligencia je znázornená prostredníctvom agenta Yui. Interiér štúdie Concept-i je stvárnený tak, aby podporoval komunikáciu agenta Yui pomocou svetla, zvuku a dokonca aj hmatu. Concept-i na sprostredkovanie potrebných informácií pritom nepoužíva obrazovky na stredovom paneli. Napríklad rôznofarebné svetlo v priestore pre nohy informuje o tom, či je vozidlo v režime autonómneho alebo ručného riadenia.

Faraday Future FF 91

V Las Vegas sa verejnosti po prvý krát predstavil aj dlho očakávaný výtvor Faraday Future: špičkový elektromobil, ktorý má poraziť aj Teslu. Prvotina nazvaná FF91 je naozaj rozmerný crossover dlhý 5,25 m, široký 2,28 m a vysoký takmer 1,6 m. S rázvorom 3,2 metra môže ponúknuť veľkorysý priestor a o nič skromnejšie nie sú ani technické údaje. Z 0 na 60 míľ za hodinu (96,6 km/h) údajne akceleruje za 2,39 s, o pohon každej nápravy sa stará jeden elektromotor, elektrické duo produkuje výkon 772 kW  (1 050 koní) a krútiaci moment 1 800 Nm.

Normovaný dojazd vďaka akumulátorom s kapacitou 130 kWh je podľa NEDC 700 km, plné nabitie trvá s domácou nabíjačkou 4,5 hodiny, s rýchlonabíjačkou do jednej hodiny. O sledovanie okolia vozidla pre potreby autonómnej jazdy sa stará 10 kamier, 13 radarov, 12 ultrazvukových senzorov a 3D svetelný LiDAR. K odomknutie a spusteniu auta nebude treba kľúč, vozidlo identifikuje majiteľa podľa tváre. Výrobca ukázal zatiaľ iba prototyp a hovorí sa o jeho obrovských dlhoch, napriek tomu už vyberá zálohu 5 000 dolárov. Hoci ešte ani nemá fabriku, sľubuje dodanie prvých kusov v roku 2018.


GALÉRIA - 82 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ