Cadillac Allanté: Najdlhšia výrobná linka na svete

Nelám si hlavu nad tým, čo znamená to meno. Vybralo si ho vedenie koncernu z 1 700 počítačom vygenerovaných slov, vyvýjali ho pod rovnako nemožným označením Callisto. Predávať ho začali ako modelový rok 1987, na vtedajšie pomery a pozíciu Cadillacu za naozaj veľa peňazí. Pri zohľadnení inflácie by sme sa dnes bavili o aute za viac ako 100 000 € (dnes ho nájdete tak za 10 000 €), Jaguar či Mercedes však boli ešte drahší. Nuž ale bolo za čo platiť.

V prvom rade za výbavu, pretože Allanté sa dodával len v plnke vrátane digitálnych prístrojov (neskôr pribudol aj "upgrade" na ručičky), elektricky nastaviteľných sedadiel Recaro (5 parametrov), elektricky výsuvnej antény, hliníkového hard-topu (neskôr za príplatok, aby sa znížila cena) a ozvučenia Bose. Jediný príplatok bol za zabudovaný telefón. A okrem toho tu bol motor V8 so vstrekovaním, štvorstupňový automat a pohon predných kolies. Podstatnú časť nákladov však zožrala doprava, pretože tento Cadillac vyrábal z väčšej časti Pininfarina vo svojej v tom čase úplne novej továrni pri Turíne.

Cadillac naložil v Detroite základ karosérie z modelu Eldorado a ďalšie veci ako sedadlá, elektroinštaláciu a riadenie do Boeingu 747 Cargo, u Pininfarinu zrezali nejaké plechy, namontovali svoju časť a poslali tým istým lietadlom naspäť, aby Cadillac priložil motor a podvozok. Za tých 15 000 nalietaných kilometrov mal každý majiteľ od Lufthansy automaticky dostať striebornú Miles & more kartu. Aj keď čo by mu to bolo platné, keď sám mal určite zlatú...

Kapacita jedného letu bola 56 áut, Cadillac ich chcel ročne predať 8 000 (v tom čase to predstavovalo asi polovicu daného trhového segmentu!). Jasné, že sa to nemohlo skončiť inak ako problémom. Kombinácia pásovej a ručnej výroby fungovala kostrbato, takže sa objavili problémy s kvalitou. Často hláseným problémom bola presakujúca plátenná strecha, čo by som dnes netoleroval ani Mazde MX-5.

Zákazníci sa teda nehrnuli, ale autá na sklad áno. GM začalo s agresívnou cenovou politikou, čo imidžu vrcholného Cadillacu tiež nepomohlo. Ostatné záchranné kroky prichádzali len pomaly. V roku 1989 prišla prvá výraznejšia aktualizácia s väčším motorom (zo 4,1 na 4,5 litra, zo 130 na 150 kW) a s SD²C. To je niečo ako adaptívne tlmiče, ich tuhosť sa menila skokovo pri 40 a 97 km/h. Predajný zázrak sa stále nekonal.

Jedinou podstatnou modifikáciou pred Indy 500 bol ochranný oblúk, pohon bol vraj sériovýJedinou podstatnou modifikáciou pred Indy 500 bol ochranný oblúk, pohon bol vraj sériový IndyCar

Najlepším rokom v histórii Allanté sa tak stal ten posledný, kedy pod kapotu prišiel motor novej generácie – 4.6 Northstar s výkonom 220 kW. Zrazu bol Allanté taký silný, že takmer bez úprav mohol viesť pole počas Indy 500. Z modelového roka 1993 sa predalo takmer 5 000 kusov a celkovo bolo vyrobených čosi viac ako 21 000 vozidiel. Presne 2. júna 1993 sa letecký most Detroit-Turín zavrel, o 14 dní neskôr dokončil GM posledný Cadillac Allanté.

A čo má Allatné spoločné s Bugatti Veyron? Podobne ako VW aj GM predávalo každé auto so stratou. O zvýraznení imidžu Cadillacu sa dá tiež zrejme len pochybovať. Bol to teda riadny flop, no spojenie amerického koncernu a malej talianskej manufaktúry vygenerovalo ešte jeden väčší... Článok čoskoro.


GALÉRIA - 25 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ