BMW: Vytrvalostný P63/1

Pretekársky špeciál sa v tomto roku predstaví v majstrovstvách sveta vytrvalostných pretekov FIA WEC a v americkom šampionáte IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC), no príbeh motora sa začal písať vo februári 2016.

Spustením koncepčnej fázy tvorby nového motora pre GTE sa motoroví konštruktéri divízie BMW Motorsport pustili do svojho najkomplexnejšieho projektu od vývoja motora pre návrat do šampionátu DTM v roku 2012. V nasledujúcich mesiacoch vzniklo celkom viac než 500 konštrukčných výkresov motora, ako aj ďalších 500 výkresov hnacej sústavy. Výsledkom práce je najúčinnejší motor, aký kedy divízia BMW Motorsport vyvinula, s výkonom v rozsahu 367 – 441+ kW (v závislosti od špecifikácií jednotlivých automobilových zväzov). Motor P63/1 absolvoval prvé výkonnostné testy na testovacom okruhu BMW Motorsport v nemeckom Mníchove 20. januára 2017.

Cieľ, ktorý si počas vývoja stanovili, bol jasný a ambiciózny - vyvinúť najúčinnejší motor, aký kedy poháňal pretekársky automobil BMW. Aby ho dosiahli, bolo mimoriadne dôležité najprv vybrať základ motora. V spolupráci s vývojármi spoločnosti BMW M GmbH vybrali typ BMW S63T4, dvoma turbodúchadlami preplňovaný V8.

Podľa propozícií musí byť blok motora a hlavy valcov bez úprav prevzaté z produkčného modelu. Pretekársky motor si ale vyžadoval rozsiahle úpravy – obsahuje približne 2 300 ďalších komponentov vrátane 985 jedinečných dielov, pričom 181 z nich bolo odvodených zo sériových projektov, kým viac než 700 bolo vyvinutých špeciálne pre P63/1 alebo prevzatých z ďalších pretekárskych motorov BMW Motorsport. Vývojári podľa regúl pre triedu GTE zmenšili zdvihový objem zo 4,4 na 4 litre. Zároveň prišlo k úprave geometrie spaľovacích komôr, vrátane sacieho a výfukového kanála, a taktiež k prepracovaniu turbodúchadiel. Dohromady všetky zmeny a úpravy pomohli dosiahnuť účinnosť presahujúcu 40 percent.

Technické údaje motora P63/1 pre BMW M8 GTE.

 

Motor:

P63/1

Zdvihový objem:

3 981 cm3

Výkon:

367 – 441+ kW (v závislosti od špecifikácií jednotlivých automobilových zväzov)

Počet valcov:

V8

Uhol zovretia:

90°

Vŕtanie:

89 mm

Zdvih:

80 mm

Rozstup medzi osami valcov:

98 mm

Otáčky motora:

pribl. 7 000 min-1

 


  • bmw,v8,

GALÉRIA - 4 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ