
Pri takýchto autách naozaj neznášam lamentovanie nad tým, koľko to stojí a čo všetko sa pripláca. Treba jednoducho akceptovať cenovú kategóriu 50+ (tisíc, samozrejme). Väčšinou aj tak mrnčia tí, ktorí by si ho nekúpili ani ako desaťročnú jazdenku. Napriek tomu však tento test začnem za počítačom v konfigurátore BMW. Navolím 114d, čierna farba, veľké kolesá, M balík... Áno, aj suchý diesel za polovičnú sumu si môžete premaskovať na hot-hatch.
Nič však nie je dokonalé, a tak vás prezradia napríklad koncovky výfuku. Šesťvalec ich má dve, každú na opačnom kraji nárazníka. Ďalej spätné zrkadlá a lišty v prednom nárazníku, oboje v sivej farbe. A nakoniec brzdy, modré strmene s písmenom M môžu patriť len jedinému.
Tancuj, tancuj, vykrúcaj
Interiér je taká klasika, v testovanom aute ho zľahka oživuje svetlé čalúnenie športových sedadiel. V rámci M výbavy nechýba môj obľúbený trojramenný M volant. Na druhej strane lesklé čierne lišty mu štýl nepridávajú a decentný červený pásik v analógových prístrojoch tiež pôsobí skôr lacno. Rozhodne lacno však nepôsobí inovovaný iDrive s modernejším menu. Vo verzii s veľkým displejom a navigáciou Professional za neho BMW chce 2 160 € extra. Nezabudnem mu však dať plusový bod za slovenčinu.
Od karosérie radu 1 azda nikto neočakáva, že bude etalónom priestrannosti v nižšej strednej triede. Avšak najmä od verzie M140i by som očakával, že bude etalónom tuhosti, čo rozhodne nebol prípad testovaného auta. Chcem veriť, že išlo o nevydarený kus, pretože to množstvo pazvukov a pohybov na banálnych nerovnostiach prekonalo aj francúzske či talianske autá.
V rúchu baraňom
Uznávam, že kombinácia trojlitrového šesťvalca s osemstupňovým automatom a s pohonom xDrive nemusí byť presne tým pravým orechovým z pohľadu zábavy za volantom. Ale však si pokojne môžete kúpiť M2 a užívať si jej schopnosti. M140i je z môjho pohľadu akési GT scvrknuté do formy hatchbacku.
Preplňovaný agregát so šiestimi piestami mu pritom zabezpečuje primeranú auru exkluzivity a tiež dychberúcu dynamiku. S prenosom sily na všetky štyri kolesá sa nemusíte báť zatlačiť plynový pedál čo najviac na podlahu. Ani štvorkolka však nie je zázrak, fyziku a ľudskú hlúposť poraziť nedokáže.
Mrštnosť a stabilita kompaktu príjemne vynikne pri svižnom a plynulom štýle jazdy. Strážte si však rýchlosť, pretože je ľahké nechať sa strhnúť. Spotreba vyše 10 l/100 km? Normálne. Ak vás to trápi, tak si M140i jednoducho nekupujte. Ak nie, tak smelo, pretože toto je chuťovka v nižšej strednej triede, ktorá sa už nebude opakovať.
Šesťvalec a ešte k tomu pozdĺžne v kompaktoch už nemá budúcnosť
manual, zadokolka a M Performance vyfuk a je po barankovi a aj nejeden vlk by sa mal mat napozore